ایران یکی از 10کشوری است که بیشترین قربانیان را در بلایای طبیعی داشته‌اند. یکی از این حوادث ناشی از قهر طبیعت که سالانه علاوه بر ایراد خسارات سنگین به زیرساخت‌های شهری و روستایی، جان تعداد زیادی از هموطنانمان را می‌گیرد، جاری‌شدن سیل است.

سیل - فومن

در این پرونده تلاش کرده‌ایم نگاهی اجمالی داشته باشیم به این حادثه خانمان‌برانداز که در عین غیرمترقبه‌بودن، می‌تواند تا حدود زیادی قابل پیشگیری باشد.

گلستان؛ اول در بلایای طبیعی

استان گلستان همیشه با پدیده سیل و رانش زمین درگیر بوده است. در چند سال اخیر آنقدر سیل در گلستان خسارت برجای گذاشته است که حالا دیگر نماینده‌های مجلس و برخی از متخصصان معتقدند که روند فعلی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیرتری به بار آورد و با بودجه‌هایی که درنظر گرفته می‌شود نمی‌توان جلوی این خسارات را گرفت.

این در حالی است که برخی از مسئولان معتقدند که در استان گلستان طرح‌هایی مانند سیل‌بند اجرا شده که میزان آسیب‌ها را به مقدار زیادی کاهش داده است. با وجود این کارشناسان می‌گویند طرح‌های فیزیکی خیلی نمی‌تواند راهگشا باشد و در وهله نخست باید جلوی تخریب جنگل و مرتع گرفته شود.

سیل - گلستان

به‌هرحال هنوز هم سیل در استان گلستان هرازچندگاهی رخ می‌دهد و به‌غیر از خسارات مالی، خسارات جانی نیز به بار آورده و برخی از اهالی این منطقه را با خود می‌برد. این در صورتی است که گفته می‌شود این استان از نظر وقوع این حوادث در کشور رکورددار است. ‎ سالانه بیش از 10هزار زلزله در کشور رخ می‌دهد که درصد قابل توجهی از این حادثه در استان گلستان به وقوع می‌پیوندد‎. همچنین این استان با ثبت بیشترین شمار بروز سیل، نخستین استان سیل‌خیز کشور محسوب می‌شود و مناطق وسیعی از این استان در معرض خطر سیل هستند. برآیند بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون 840 زمین‌لرزه در گلستان ثبت‌شده و مناطق زیادی از مساحت این استان مستعد زمین‌لرزه هستند.مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: سرعت‌بخشی به اجرای روند سند جامع سیل گلستان نیازمند اعتبارات ملی است تا شاهد کاهش خسارات سیلاب در گلستان باشیم. رسول حسام در گفت‎وگو با فارس با بیان اینکه یکی از دلایل روند کند اجرای این سند کمبود اعتبارات است اظهار داشت: به‌منظور انجام بازتوانی روحی و معنوی به آسیب‎دیدگان حوادث طبیعی، هیأت‎های مذهبی در قالب 30هیأت در شهر گرگان ساماندهی شدند.

سیل - گلستان

وی نقش هیأت‎های مذهبی را در ایجاد آرامش روحی و روانی به آسیب‎دیدگان مؤثر خواند و تصریح کرد: در پنج استان کشور پروژه ساماندهی هیأت‎های مذهبی به‌منظور ایجاد آرامش به آسیب‎دیدگان حوادث طبیعی انجام می‎شود که گلستان به‌عنوان پایلوت این طرح انتخاب شده است.حسام به اقدامات سه‌ماه ابتدای امسال اشاره کرد و یادآور شد: پیگیری اعتبارات، سرعت‎بخشی به پروژه‎های بازسازی موقت و دائم، توجه به مردمان آسیب‎دیده سیلاب اخیر همچنین برنامه‎ریزی برای بهتر برگزار شدن مراسم هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی ازجمله اقدامات مدیریت بحران استانداری گلستان بوده است.

وی ابراز داشت: در سال1389 براساس ارزیابی سازمان مدیریت بحران کشور از بین 31 استان، سه استان حائز رتبه برتر شدند که گلستان از یکی از این استان‎ها معرفی شد همچنین سال گذشته نیز پس از ارزیابی عملکرد استان‎ها، پنج استان انتخاب شدند که گلستان با داشتن شاخصه‎های مطلوب توانست رتبه نخست کشور را به‌خود اختصاص دهد.

خسارات 90میلیارد تومانی

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس از خسارت بیش از ۹۰میلیارد تومانی سیل در استان گلستان از ابتدای سال‌جاری خبر داد‎. رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس با اشاره به ماموریت کمیسیون کشاورزی مجلس به چهار نفر از نمایندگان عضو این کمیسیون برای بررسی وضعیت و خسارات ناشی از سیل در استان گلستان به باشگاه خبرنگاران گفت: باتوجه به سیل و آبگرفتگی شدیدی که بسیاری از شهرهای استان گلستان از ابتدای سال‌جاری گرفتار آن شده و خسارت جبران‌ناپذیری به مراتع و محصولات کشاورزی، جاده‌های بین مزارع، چاه‌های آب، کانال‌های آبیاری و منازل مسکونی وارد کرده است، از یکشنبه ۲۳مهرماه کمیته ویژه‌ای به این استان اعزام شده تا گزارشی از وضعیت موجود تهیه کرده و به کمیسیون کشاورزی و صحن علنی مجلس ارائه شود‎.

سیل - گلستان

وی در ادامه با بیان اینکه ما معتقدیم سیل گلستان فراموش شده است، افزود: سیل گلستان بیش از ۹۵میلیارد تومان آسیب به بخش‌های کشاورزی، تاسیسات، آبخیزداری و... وارد کرده است که تنها ۱۸میلیارد تومان برای مشکلات استان گلستان تخصیص داده شده که این رقم بسیار اندک است.نماینده مردم علی‌آباد کتول در ادامه تصریح کرد: گزارش کمیته ویژه کمیسیون کشاورزی درباره وضعیت سیل استان گلستان و خسارات وارده بر آن پس از ارائه به مجلس، جهت رفع مشکلات به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد‎. وی در پایان با بیان اینکه بازدید از شهرستان‌های رامیان، آزادشهر، علی‌آباد کتول، آق‌قلا، گرگان و بندر ترکمن در دستور کار این کمیته قرار دارد، گفت: بیشترین خسارت سیل استان گلستان مربوط به شهرستان‌های علی‌آباد کتول و آزادشهر است.

نقش مهم آموزش همگانی در کاهش تلفات

‎ ‎قائم‌مقام سازمان مدیریت بحران کشور گفت: استان گلستان جزو استان‌های رده دوم خطر زلزله و در رده خود نخستین استان پرخطر است‎. رحمت‌الله شیشه‌گر اظهار داشت: 410 سیل در کشور به ثبت رسیده و گلستان و مازندران به‌صورت مشترک در تعداد سیل رتبه ششم و از بین 120کشور در زمینه مرگ‌ومیر رتبه 47 را دارند.‎وی افزود: در آمار بین سال‌های 56 تا 86 گلستان در این زمینه رتبه هفتم را داشته است و در مقایسه‌ای آماری بین شش ماهه اول سال 86 و شش ماهه نخست سال 89 در کشور 32درصد کاهش حوادث و 211درصد کاهش تلفات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی داشته‌ایم‎.

سیل - گلستان

‎شیشه‌گر افزود: 78درصد از مساحت کشور در منطقه خطر لرزه‌خیزی بالا قرار دارد و 10درصد از تلفات انسانی ناشی از بلایا از حادثه زلزله است‎. وی گفت: در دنیا سه مرکز ثقل زلزله وجود دارد؛ اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و کوه‌های آلپ که ایران به یکی از این سه مرکز نزدیک است‎. با توجه به اینکه سالانه خسارت‌های زیادی براثر حوادث و بلایای طبیعی در گلستان رخ می‌دهد، آموزش همگانی مردم و افزایش دانسته‌های آنان، نقش عمده‌ای در کاهش اثرات بلایای طبیعی دارد و باید در این زمینه نیازسنجی شود.

خسارت 8/9 میلیارد ریالی سیل به کشاورزی رامیان

مدیر جهاد کشاورزی رامیان خسارت ناشی از سیلاب امسال به بخش کشاورزی این شهرستان را هشت میلیارد و 890 میلیون ریال اعلام کرد. رحمان صالحی نسب افزود: بر اثر این حادثه سه کیلومتر از جاده مزارع یوغرعلی با برآورد خسارت 400میلیون ریال و 2/5کیلومتر از جاده مزارع نلینبرگ با برآورد خسارت 250میلیون ریال آسیب دیدند‎. وی اظهار داشت: همچنین چهار کیلومتر از جاده مزارع قلعه - سوردره، دو کیلومتر از جاده مزارع محمد زمان و یک کیلومتر از جاده مزارع گلی پنر نیز آسیب دیدند‎.

سیل - گلستان

وی اظهار داشت: سیلاب سال‌جاری به 2/5 ‎کیلومتر از جاده بین مزارع روستای جوزچال، سه کیلومتر از جاده مزارع آیش سفید چشمه، سه کیلومتر از جاده بین مزارع نامتلو، سه کیلومتر از جاده بین مزارع پلرزا، دو کیلومتر از جاده بین مزارع نقی آباد و سه کیلومتر از جاده بین مزارع مازیاران صدمه زد‎.‎ صالحی‌نسب عنوان کرد: در حادثه سیلاب سال‌جاری ساختمان مرکزی فندرسک دچار آسیب شد که 190میلیون ریال خسارت به آن وارد شده است‎.‎

مدیر جهادکشاورزی رامیان اظهار داشت: تخریب سه مورد آبنما با برآورد خسارت دو میلیارد ریال، پل جوزچال با خسارت یک میلیارد ریال، بند انحرافی آیش رامیان با برآورد خسارت 800 میلیون ریال از دیگر موارد است‎. وی افزود: لایروبی کانال‌ها، قنات‌ها و تنقه آبروهای لوله‌ای نیز به یک میلیارد و 700میلیون ریال اعتبار نیاز دارد‎.

250 ‎منطقه پرخطر در گلستان وجود دارد

طبق اعلام کارشناسان، 250منطقه پرخطر سیل و زلزله در گلستان شناسایی شده و همواره حوادث طبیعی، جان و مال گلستانی‌ها را تهدید می‌کند‎.مدیر امور مهندسی زمین‌شناسی سازمان مخاطرات زمین‌شناسی کشور در این زمینه به مهر گفت: تاکنون مناطق زلزله‌خیز در گلستان شناسایی شده است.‎بلورچی اظهار داشت: مناطق و گسل‌های زلزله فراوانی در استان وجود دارد که ناشناخته و نیازمند بررسی دقیق‌تر و کارشناسی است.وی اظهار داشت: سال گذشته 10 ایستگاه موقت لرزه‌نگاری در گلستان احداث شد و موفق به ثبت 500 زمین‌لرزه در این استان شدیم.

سیل - گلستان

وی خاطرنشان کرد: همچنین در گام بعدی درصدد هستیم تا گسل‌های بعدی را شناسایی کنیم و در کتابچه‌ای در این زمینه ثبت شود‎. وی عنوان کرد: در مجموع تاکنون 840 زمین‌لرزه در گلستان ثبت شده و این امر نشان می‌دهد که پتانسیل زمین‌لرزه در این استان زیاد است‎. این مسئول در سازمان مخاطرات زمین‌شناسی بیان کرد: باید نقشه‌هایی با مقیاس دقیق‌تر تهیه شود. اکنون طرح پهنه‌بندی در این استان در دست اقدام است.‎ بلورچی خاطرنشان کرد: اکنون نقشه‌های‎ GIS ‎در گلستان در دست اقدام است و این استان به‌عنوان بهترین منطقه برای این طرح است‎. مدیر امور مهندسی زمین‌شناسی سازمان مخاطرات زمین‌شناسی کشور بیان کرد: ‎درباره سیل نیز گلستان پس از سیل سال 80 به‌عنوان منطقه فعال سیل در کشور معرفی شده است‎. وی عنوان کرد: در نقشه‌های پهنه‌بندی سیل 250محدوده در معرض خطر سیل در استان شناسایی شده و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد‎. بلورچی یادآور شد: در نقشه پهنه‌بندی‎ ‎GIS ،مناطق مستعد برای ساخت‌وساز، ساخت تاسیسات صنعتی و... در گلستان مورد ارزیابی قرار گرفته است‎.

سیل گلستان راز معمای یک قتل را در جنگل فاش کرد

در پی بارش‌های سیل آسا در گلستان و جاری شدن سیل، استخوان‌هایی پیدا شد که راز یک جنایت را آشکار کرد.در پی بارش باران شدید و جاری شدن سیل در استان گلستان، روستائیان یکی از روستاها باقیمانده اسکلت فردی را پیدا کردند. پلیس آگاهی با بررسی جسد و انتقال آن به پزشکی قانونی متوجه شد که مقتول پیرمردی بوده که در استخوان پای خود یک قطعه پلاتین داشته است؛ بررسی مفقودی‌های منطقه نشان داد جسد متعلق به پیرمردی بوده که تنها زندگی می‌کرده است.

سیل - گلستان

در بررسی انجام شده در گاوصندوق پیرمرد، یک برگ قولنامه اجاره یک باب مغازه تجاری پیدا شد اما با حضور در محل مغازه، مستأجرین مغازه عنوان کردند این مغازه را از پیرمرد خریده‌اند.پلیس پس از شنیدن صحبت‌های این دو مستأجر جوان، قولنامه را مورد بررسی قرار داد و متوجه تناقض‌هایی در گفتار مستأجرین و قولنامه‌های موجود شد که با بررسی فنی پلیس و بازداشت این دو جوان، آنها به قتل پیرمرد اعتراف کردند.جنازه این فرد از فروردین ۹۱ در این مکان دفن بود که در مرداد ۹۱ در پی بارش‌های سیل آسا در منطقه و جاری شدن سیل، استخوان‌های وی از زیر خاک بیرون آمد که موجب آشکار شدن راز این جنایت شد.

سیل منابع طبیعی استان البرز را تهدید می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: منابع طبیعی به‌طور کل به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ منابع طبیعی تجدید‌شونده مانند نفت و گاز و منابع طبیعی غیرتجدید‌شونده مانند جنگل و مرتع.حسین میررجبی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: استان البرز چهار هزار و 200هکتار جنگل‌های طبیعی دارد و دارای 370هزار هکتار مرتع است که جنگل‌های این استان عموما جنگل‌های طبیعی هستند و به‌طور پراکنده در شهرستان‌های طالقان، کرج، ساوجبلاغ قرار دارند.وی تصریح کرد: مراتع نیز در هر پنج شهرستان استان البرز وجود دارند.وی اضافه کرد: از مهم‌ترین بلایایی که این منابع طبیعی را تهدید می‌کند می‌توان به آتش‌سوزی و سیل اشاره کرد.

سیل - استان البرز

در این میان، آتش‌سوزی یکی از مهم‌ترین خطراتی است که منابع طبیعی استان البرز را تهدید می‌کند ریشه انسانی دارد.میررجبی خاطرنشان کرد: سیل نیز خسارت زیادی را به منابع طبیعی استان البرز در چند سال اخیر وارد کرده است که مهم‌ترین آن تیرماه سال‌جاری رخ داد و خسارات زیادی به بار آورد.وی بیان کرد: از آنجا که در سیل بارش زیادی در مدت کوتاهی رخ می‌دهد، در مقایسه با آتش‌سوزی خسارت زیادی را وارد می‌کند و در حقیقت خاک را که منبع رویش گیاه است از بین می‌برد.وی به چند مورد آتش سوزی در جنگل‌های استان اشاره کرد و گفت: در تابستان سال‌جاری پدیده آتش سوزی نیز بارها در جنگل‌های شهرستان طالقان براساس بی‌مبالاتی مردم اتفاق افتاده است.وی با اشاره به علل و چگونگی پیشگیری از بلایای طبیعی و غیرطبیعی که منابع طبیعی استان را تهدید می‌کنند افزود: باید در حوزه آتش سوزی فرهنگسازی‌ شود و مردم از ریختن شیشه در جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند. آتشی را که در این مناطق روشن می‌کنند در هنگام بازگشت خاموش کنند و همچنین از انداختن ته‌سیگار در جنگل‌ها بپرهیزند.وی درخصوص سیل نیز گفت: ساخت و سازهایی که در بستر رودخانه‌های استان خصوصا رودخانه‌های جاده چالوس صورت می‌گیرد مسیر عبور آب را تنگ می‌کند و باعث سیل در این مناطق می‌شود.

کشکان؛ سیل‌خیز‌ترین رودخانه لرستان

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌های لرستان با تأکید بر اینکه وقوع سیلاب‌های فصلی در لرستان اجتناب‌ناپذیر است، رودخانه کشکان را سیل خیز‌ترین رودخانه استان دانست.رضا میرزایی در گفت‌وگو با مهر بیان داشت: با توجه به وضعیت زمین‌شناسی، توپوگرافی و اقلیمی استان لرستان ما نمی‌توانیم از وقوع سیلاب‌های فصلی در استان جلوگیری کنیم.

سیل - کشکان

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌های لرستان عنوان کرد: با این تفاسیر باید با تفکر و برنامه‌ریزی درست، اجرای سیاست‌های پیشگیرانه و آموزش در این زمینه را در دستور کار قرار داد.میرزایی با تأکید بر ضرورت ترغیب کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی به استفاده از پوشش بیمه‌ای بیان داشت: با اجرای این برنامه‌ها می‌توان تا حدود زیادی از آثار زیانبار سیل در استان جلوگیری کرد و خسارات را در این بخش به حداقل رساند.

خسارت 250میلیارد تومانی

وی عنوان کرد: براساس آمار خسارات موجود در ستاد حوادث استان، میزان خسارات ناشی از وقوع سیل در استان لرستان طی دو دهه گذشته 250میلیارد تومان بوده است.دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌های لرستان ادامه داد: به اعتقاد من استان لرستان یکی از پنج استان اول کشور در زمینه خسارات و آسیب‌پذیری از نظر وقوع سیل است.میرزایی با بیان اینکه در لرستان 30رودخانه دائمی با طول دو هزار و 451کیلومتر وجود دارد، یادآور شد: از بین رودخانه‌های استان لرستان رودخانه کشکان با حداکثر دبی سیلابی معادل سه هزار و 90مترمکعب در ثانیه سیل‌خیز‌ترین رودخانه استان محسوب می‌شود.

پلدختر، سیل‌خیز‌ترین شهرستان لرستان

وی عنوان کرد: براساس آمارهای موجود در اداره مطالعات شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان طی 50سال گذشته رودخانه کشکان 16سیلاب بالای هزار مترمکعب در ثانیه را به‌خود دیده است.میرزایی تصریح کرد: شهرستان پلدختر به‌علت قرارگیری در خروجی استان لرستان و مجاورت با رودخانه کشکان از نظر سیل‌خیز‌بودن آسیب‌پذیرترین شهرستان لرستان است.وی افزود: یافته‌های آماری نشان می‌دهد که در پنج دهه گذشته بیش از نیمی از خسارات ناشی از بلایای طبیعی در کشورمان مربوط به سیلاب بوده است.بنابراین گزارش حوضه آبخیز رودخانه کشکان با وسعت 927 هزار و 566 کیلومترمربع در ناحیه جنوب غربی ایران واقع شده است. این حوضه بخش مهمی از سرشاخه‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد و حدود یک‌سوم از خاک استان لرستان را دربرمی‌گیرد و شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در داخل آن قرار دارند.این حوضه آبخیز از سمت شمال‌غرب، غرب و جنوب‌غربی به حوضه آبریز رودخانه‌های گاماسیاب و سیمره و از شرق به سرشاخه‌های فرعی رودخانه دز و از جنوب به زیرحوضه‌های مشرف به رودخانه کرخه محدود می‌شود.

خطر سیل سه بار مشهد را تهدید کرده است

مدیر ساماندهی و مدیریت بحران شهرداری مشهد با اشاره به خطر سیل و با بیان اینکه طی 10 سال گذشته در سه مرحله سیل مشهد را تهدید کرده به مهر می‌گوید که 30مسیل در شهر مشهد وجود دارد که برخی طبیعی بوده و برخی را نیز شهرداری ایجاد کرده است.

ابوالقاسم باغبان‌نژاد با اشاره به شرایط اقلیمی مشهد، یکی از دلایل دادن تلفات در زمان وقوع سیل را تجاوز به حریم رودخانه‌ها می‌داند و تأکید می‌کند: افزایش نظارت و برخورد با متجاوزان حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های طبیعی ضروری است. وی تصریح می‌کند: ظرف مدت سه سال گذشته با شهردار و شهرداران مناطق و مدیران پروژه‌های بزرگ سطح شهر جلساتی داشتیم چرا که برخی از اینها پروژه‌هایی دارند که در زمان اجرا مسیل‌ها را قطع می‌کنند و موجب مشکلاتی در زمان بارندگی و آبگرفتگی می‌شوند.

وی با بیان اینکه 400نقطه مشهد که با شدت کم و زیاد از نظر سیل و آبگرفتگی دارای مشکل بوده‌اند، شناسایی شده‌اند، می‌افزاید: در حال حاضر 95درصد مسیرها و کانال‌ها بهسازی و بازسازی شده و تا پایان امسال مشکل تمامی این نقاط برطرف می‌شوند.

بیرجند، سومین شهر سیل‌خیز کشور است

معاون عمرانی فرماندار بیرجند با بیان اینکه این شهرستان سومین شهر سیل‌خیز کشور است، گفت: طرح‌های آبخیزداری در مقابله با مخاطرات طبیعی نقش مهمی ایفا می‌کنند. به گزارش فارس، مهدی رونقی در جمع مسئولان بخش آب خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شهر بیرجند به لحاظ جلوگیری از مخاطرات سیل مشکلی ندارد و در زمینه مقابله با سیل نیز این شهرستان از 90درصد ضریب اطمینان برخوردار است.وی با اشاره به انجام مطالعات پروژه انحراف مسیر رودخانه شکراب در سال گذشته افزود: عملیات اجرایی این پروژه در سال‌ جاری آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز گفت: توجه به مبحث آموزش در کارگروه امور سیل و مخاطرات دریایی، برق، آب و فاضلاب اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد.غلامرضا غلامرضایی با اشاره به انحراف رودخانه شکراب که سبب مخاطرات طبیعی می‌شود، افزود: با توجه به اینکه سیل از طریق این رودخانه وارد شهر شده و یک تهدید محسوب می‌شود عملیات اجرایی انحراف آغاز شده و نیازمند سه‌میلیارد تومان اعتبار است.وی همچنین به انحراف رودخانه اسفهرود اشاره و تصریح کرد: وقوع سیلاب از طریق این رودخانه، شهر بیرجند را مورد تهدید قرار می‌دهد که باید در راستای منحرف کردن آن اعتباراتی اختصاص پیدا کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه مطالعات پروژه انحراف مسیر رودخانه شکراب و اسفهرود در شرکت آب منطقه‌ای انجام گرفته است، افزود: در مرحله اول دو میلیارد تومان برای اجرای عملیات احداث مسیر انحرافی با پیمانکار انعقاد قرارداد شده که قرار بود عملیات اجرایی آن از 26تیرماه آغاز شود.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به عملیات اجرایی تصفیه‌خانه شیمیایی آب شرب بیرجند گفت: این طرح با هدف افزایش شاخص‌های آب طبق استانداردهای آب آشامیدنی ایران در حال انجام است. محمدعلی بیجاری پیشرفت فیزیکی این پروژه را 90درصد عنوان کرد و افزود: در فاز نخست، آب این تصفیه‌خانه به 640لیتر بر ثانیه می‌رسد.

آذربایجان‌شرقی؛ وقوع 37سیل در شش‌ماه

معاون حفاظت و بهره‌برداری سازمان آب منطقه‌ای‌آذربایجان‌شرقی، از وقوع ۳۷ سیل در این استان از ابتدای سال تا آخر شهریور ماه خبر داد. به گزارش روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، محمد محمدی اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تانیمه اول مهر 37مورد سیل گزارش شده که تنها در یک مورد در رودخانه «دره دیر» شهرستان جلفا، دبی سیلاب بیش از دبی 25ساله مسیل بوده است.وی افزود: با توجه به اینکه محدوده مورد نظر دارای نقشه‌های حد بستر و حریم بوده و در سال1390 بازگشایی، اصلاح مسیر و رفع دخل و تصرف شده، خسارتی وارد نشده و براساس گزارش ارسالی از شهرستان خسارت وارده بر اراضی کشاورزی و باغی فقط شش‌هکتار و صرفا در حریم رودخانه بوده است.

سیل - آذربایجان شرقی

معاون حفاظت و بهره‌برداری سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، این استان را سومین استان سیل‌خیز کشور عنوان کرد.محمد محمدی گفت: متأسفانه دخل و تصرف در حاشیه رودخانه‌ها و حذف عوامل طبیعی از مسیل و بستر رودخانه‌ها در مناطق مختلف استان باعث شده که شمار سیلاب‌ها در سال‌های اخیر افزایش یابد. محمدی بر این اساس بر اهمیت مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و بازگشایی و اصلاح مسیر آنها تأکید کرد.

سومین استان سیل‌خیز کشور

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته آذربایجان‌شرقی، سومین استان سیل‌خیز کشور است. داوودی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: در آذربایجان‌شرقی در فاصله سال‌های1305 تا 1375شمسی حدود 180مورد وقوع سیل ثبت شده است این درحالی است که این رقم در فاصله‌های سال‌های76 تا 88 و در مدت 12سال به 177مورد رسیده است.وی گفت: در سال‌های اخیر 48پروژه مطالعات تفصیلی- اجرایی در حوضه آبخیز استان در سطح 327هزار هکتار و عملیات آبخیزداری در سطح 160هزار هکتار با اعتبار بالغ بر 140میلیارد ریال اجرا شده است.

وی اجرای پروژه‌های مختلف ازجمله تهیه طرح‌های جنگل‌کاری و ذخیره‌گاه، کاشت گز و بنه، تهیه طرح مرتعداری و مدیریت چرا و کنترل پروانه مرتعداری و ممیزی مراتع را ضروری خواند و ابراز امیدواری کرد که با اختصاص 555میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز، این طرح‌ها عملی شود.

12هزار ایرانی در طول 53سال قربانی سیل شده اند

آمارها نشان می‌دهد که در 53 سال گذشته بیش از 12هزار شهروند ایرانی بر اثر سیلاب جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که برخلاف ادعای سازمان مدیریت بحران مبنی بر انجام 1200برنامه مقابله با سیلاب همچنان سیل جان شهروندان را تهدید می‌کند.

سیل - گلستان

موضوع سیل و وقوع سیلاب و راه‌های پیشگیری از آن پس از تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در دستور کار این سازمان قرار گرفت، ولی پس از گذشت چهار سال از تاسیس این سازمان همچنان سیل جان شهروندان را تهدید می‌کند.براساس این گزارش بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهدکه 58درصد کل افرادی که در اثر بلایای طبیعی در جهان کشته شده‌اند مربوط به سیلاب بوده است.در واقع سیلاب از نظر تلفات جانی و مالی مهیب‌ترین بلای طبیعی در جهان محسوب می‌شود. آمارها حاکی از آن است که در ایران‌ در طول ‌53سال یعنی از سال 1330تا 1383 چهار هزار و 185مورد سیل رخ داده است.

تخریب 245 هزار واحد مسکونی

در این مدت پنج هزار و 821شهر و 245هزار واحد مسکونی بر اثر سیلاب‌ خسارت‌ دیده‌‌اند و 12هزار نفر نیز تلفات ‌انسانی این حوادث بوده‌ است. همچنین471هزار رأس دام تلف و یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی هم تخریب شده است. شرکت مدیریت منابع آب ایران وابسته به وزارت نیرو نیز در گزارشی اعلام کرده است: از سال 1331تا 1370یعنی در یک دوره 40ساله بیش از 1890رخداد سیل ثبت شده که خسارات جبران‌ناپذیر اقتصادی دربر داشته است.

مرگ سالانه 75نفر بر اثر سیلاب در طول 25سال

همچنین آمارها نشان می‌دهدکه از سال 1350تا 1375در مدت 25سال، سیل 916میلیارد تومان خسارت به بارآورده و جان 1882نفر را گرفته است؛ یعنی سالانه 75نفر در این 25سال جان خود را بر اثر سیل از دست داده‌اند.سازمان مدیریت بحران آمار بلایای طبیعی و میزان خسارات و تلفات را ارائه نمی‌کند.متأسفانه این آمارها قدیمی است و به‌روز نشده البته ناگفته نماند که اعلام آمار بلایای طبیعی و میزان خسارات بر عهده سازمان مدیریت بحران است، ولی سایت این سازمان حتی لینکی برای ارائه اینگونه آمارها ندارد درحالی‌که سازمان پزشکی قانونی که مهم‌ترین آمارها (مرگ‌ومیر) را روایت می‌کند آخرین آمارها را هر‌ماه اطلاع‌رسانی می‌کند.

کد خبر 188737

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز