گروه اجتماعی: کشته شدن 26دانش‌آموز دختر بروجنی و مجروح‌شدن جمعی دیگر از دانش‌آموزان ‌لزوم توجه بیشتر به وضعیت تلفات جاده‌ای را بیش از پیش نمایان کرد اما اینکه مسئولیت برگزاری اردوها و پاسخگویی درباره اینگونه حوادث با چه دستگاهی است همچنان مبهم است.

دانش موزان راهیان نور

با وجود گذشت سه روز از وقوع سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان بروجنی، هیچ مسئولی حاضر به عذرخواهی نشده است و هیچ‌کسی در این‌باره پاسخگو نیست؛ البته چند گروه در دستگاه‌های مختلف مأمور بررسی و پیگیری موضوع شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش که متولی بیش از 12میلیون دانش‌آموز است تنها به اصلاح پاسخ خود در جمع خبرنگاران بسنده کرده است. وی پس از انعکاس سخنانش در رسانه‌ها و آگاهی از واکنش‌های مختلف در این‌باره و فراخوانده شدن به مجلس، اعلام کرده که از اظهاراتش برداشت ناصحیح شده است. حمید‌رضا حاجی‌بابایی که 28مهر جاری در پاسخ به پرسش خبرنگاران که از وی درباره سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان کاروان راهیان نور پرسیده بودند، گفته بود‌«از مسئولانش بپرسید» در توضیحاتی که در سایت وزارت آموزش و پرورش منتشر شده مدعی شد: «. . . هدف اینجانب در پاسخ به سؤال خبرنگاران کهبه نقل از اینجانب عنوان شده بود «بروید از مسئولش بپرسید» برداشت صحیحی از سخنان اینجانب نیست.»

او توضیح داده که هیأتی را مأمور بررسی علل حادثه کرده تا گزارشی دقیق تهیه و اطلاع‌رسانی شود.حاجی‌بابایی سال گذشته نیز در واکنش به یکی از سوانح رخ داده دراردوهای راهیان نور که منجر به کشته و زخمی شدن جمعی از دانش‌آموزان در محور گرمسار شد اظهار کرد: «در این‌باره من مسئول نیستم، از مسئولان حمل‌ونقل در این رابطه بپرسید.»

مسئولان باید پاسخگو باشند

در همین حال نماینده اردل و فارسان در جلسه علنی دیروز مجلس با انتقاد از پاسخگو نبودن مسئولان مربوطه در حادثه کشته شدن 26دانش‌آموز، خواستار عذرخواهی و پاسخگویی در این خصوص و حوادث مشابه شد. به گزارش مهر، حمیدرضا عزیزی در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: جای تأسف است که در کشور ما نخبگان مثل گل پرپر می‌شوند و کسی پاسخگو نیست.

پارسال این حادثه برای دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به‌وجود آمد و سال قبل از آن نیز 22معلم جوان ما در این راه جان دادند و استان ما را داغدار کردند، اما چه اقدامی شد؟ مطمئن باشید اگر چنین باشد این سانحه دلخراش مجددا پیش می‌آید و کسی پاسخگو نیست، کسی عذرخواهی نمی‌کند. چه‌کسی مسئولیت این ضایعه را به گردن می‌گیرد؟

نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: جناب وزیر آیا شما راضی هستید که بچه‌ات این مسیر را برود، سپس جنازه‌اش را به شما تحویل دهند؟ جناب سردار نقدی نفس قضیه راهیان‌نور درست است. ما هر چه داریم از شهداست، اما آیا شما پاسخگو هستید؟ آیا جاده‌های ما ظرفیت این سفرها را دارد؟ وی خطاب به وزاری راه و شهرسازی و نیرو اظهار کرد: پل زدن برای آبگیری سدها باعث تصادفات می‌شود، شهدا راضی نیستند بچه‌ها بروند و مثل گل پرپر شوند.

مسئولان ضمن عذرخواهی باید پاسخگو باشند. نماینده اردل و فارسان از کمیسیون امنیت ملی مجلس، وزاری دفاع، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و نیرو خواست این قضیه را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کنند و مردم را بی‌جواب نگذارند. رئیس مجلس هم در پاسخ به اظهارات نماینده اردل و فارسان گفت: این حادثه، دردناک و تأسف‌آور بود و حتما باید رسیدگی شود، کمیسیون امنیت ملی با مسئولان مربوطه جلسه برگزار می‌کند، البته کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز جلسه‌ای با مسئولان مربوطه ترتیب داده است.

دستورهای ویژه‌

درهمین حال رئیس قوه قضاییه نیز رئیس‌کل دادگستری استان‌ خوزستان را مأمور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی کرد. رئیس قوه مقننه نیز به کمیسیون‌های امنیت و آموزش و تحقیقات مجلس مأموریت داده تا موضوع کشته و زخمی شدن جمعی از دانش‌آموزان بروجنی را پیگیری و گزارشی از این سانحه ارائه کنند. 180نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز طی بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های حادثه‌دیده بروجنی از مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کشور و راه و شهرسازی خواستند اقدامات لازم را برای افزایش ایمنی دانش‌آموزان و حذف نقاط حادثه‌خیز در مسیر اردوهای راهیان نور انجام دهند.

راننده، مقصر حادثه‌

از سوی دیگر فرمانده نیروی انتظامی راننده را مقصر واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان معرفی کرد و از برخورد با شرکت متخلف نیز خبر داد. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در جمع خبرنگاران در حاشیه تودیع و معارفه رئیس پلیس پیشگیری اظهار کرد: بحث راهیان نور همچنان ادامه دارد و پلیس کنترل سختی را روی رانندگان دارد و برای رعایت استانداردها بین پلیس راهور و ستاد برگزاری راهیان نور موافقت‌نامه‌هایی امضا شده و در مرحله اول با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل دیگر خبری از اتوبوس‌های فرسوده سال‌های گذشته نیست.

کد خبر 188555
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز