ارومیه- روحینا مجیدی: مشکل ترافیک یکی از مهم‌ترین معضلات زندگی شهری در ارومیه به شمار می‌رود که از سال‌های گذشته برای رفع این بحران، به‌ویژه در بافت مرکزی شهر، بازگشایی امتداد خیابان امام و انتقال پادگان ارتش به خارج از شهر در دستور کار قرار گرفت.

شهر ارومیه

با وجود تأکیدات وزیر راه و شهرسازی در چهار دوره از سفر خود به این شهر برای انتقال این پادگان در سریع‌ترین زمان ممکن، تاکنون این طرح عملیاتی نشده است. با این‌حال استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه مقدمات لازم برای انتقال ساختمان لشکر 64 ارومیه انجام شده است، گفت: پس از پیگیری‌های مستمر و مداوم بازگشایی خیابان امام ارومیه و انتقال لشکر 64 ارومیه به خارج از شهر، این طرح به تأیید نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزرای مربوطه رسید و این خبر، نویدبخش، آغاز عملیات اجرایی بازگشایی خیابان امام در سال آینده است.

وحید جلال زاده با اعلام اینکه بازگشایی امتداد خیابان امام‌ارومیه در مطالعات جامع شهری و مطالعات جامع ترافیک شهر مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار کرد: این طرح با هدف روانسازی‌ ترافیک، در سفر استانی هیأت دولت به استان تصویب شده بود که با برگزاری جلسات مدوام با مسئولان عالی‌رتبه کشوری و لشکری تفاهمنامه اجرایی آن امضا شد. به گفته این مقام مسئول، در سفرهای هیأت دولت به استان این طرح جزو مصوبات بود و به‌رغم پیگیری و همکاری دولت در انتخاب محل استقرار جدید، عملیات انتقال محقق نشده است.

استاندار آذربایجان غربی افزود: با انتقال این پادگان به خارج از شهر، علاوه بر امکان بهره‌وری از فضاهای موجود برای کاربری‌های خدماتی و عمومی، ترافیک داخل شهر روان‌تر شده و فاصله قسمت مرکزی شهر با شمال و جنوب بسیار کاهش خواهد یافت. فرماندهی لشکر 64 ارومیه نیز با تأکید بر اهمیت انتقال پادگان لشکر 64 ارومیه به مکانی مناسب گفت: پادگان لشکر به لحاظ قرار گرفتن در مرکز شهر با مشکلاتی روبه‌روست که این مشکلات اتلاف وقت و اسراف در منابع را موجب می‌شود.

امیر سرتیپ دوم نبی‌پور ادامه داد: واقع‌شدن پادگان در منطقه مسکونی مشکلات نظامی و آموزشی بسیاری را برای لشکر 64 ارومیه به‌وجود آورده است و درصورتی که بستر‌های مناسب و لازم برای انتقال فراهم شود، در سریع‌ترین زمان نسبت به آن اقدام خواهد شد. وی یادآور شد: با وجود تأکیدات وزیر دفاع برای انتقال پادگان این لشکر و تحویل زمین مناسب، تاکنون اقدام قابل توجهی برای واگذاری زمین مناسب از سوی سازمان متولی این طرح انجام نشده است، درحالی‌که لشکر 64 ارومیه برای همکاری در این خصوص آمادگی کامل دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، پایبند نبودن شهرداران سابق به تعهدات خود در زمینه بازگشایی خیابان ارتش را از دلایل کندی اجرای این طرح دانسته و می‌گوید: بعد از انعقاد تفاهمنامه بین لشکر 64 و شهرداری ارومیه در تاریخ 4/4/70 مبنی‌بر دریافت برخی از امتیازات ازجمله ایجاد پل‌های عابر پیاده در هر نقطه از خیابان ارتش و ارائه مجوز با تخفیف ویژه برای تجاری‌سازی‌ بخشی از پادگان در این خیابان، شهرداری به هیچ‌یک از این تعهدات خود عمل نکرده است.

نادر قاضی‌پور افزود: از طرفی اختصاص‌ ندادن زمین مناسب از سوی اداره کل راه و شهرسازی برای انتقال ساختمان لشکر 64 ارومیه از دیگر موانع اصلی در اجرای این طرح است. به گفته این نماینده مجلس، سازمان‌های مسئول در این زمینه با وجود وعده‌های مکرر برای واگذاری زمین مناسب، تنها به بیان شعار در این زمینه اکتفا کردند و در عمل هیچ ملک یا زمینی اختصاص نیافته است، درحالی‌که درصورت بازگشایی خیابان امام ارومیه و انتقال لشکر 64 باید نسبت به واگذاری زمین رایگان با کاربری تجاری و مسکونی اقدام شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا مقام معظم رهبری اذن انتقال ساختمان لشکر 64 ارومیه را صادر کرده‌اند؟ اعلام کرد: مقام معظم رهبری در این ارتباط اعلام موافقت کرده‌اند اما فراهم نبودن زیرساخت‌ها در این خصوص، مانع از اجرای طرح شده است.

مصوبه سفر سوم هیأت دولت

دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نارضایتی از بی‌توجهی مسئولان برای انتقال ساختمان لشکر 64 ارومیه و حل مشکل ترافیک مردم این شهر گفت: این پروژه در دور سوم سفر هیأت دولت به استان به تصویب رسیده است که باید با گذشت بیش از دو سال از زمان این سفر تاکنون فردی مسئول برای پیگیری آن درنظر گرفته می‌شد که این امر تاکنون محقق نشده است.

جواد جهانگیرزاده خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فضای پادگان لشکر 64 ارومیه در 70هکتار باید تغییر کاربری دهد و با وجود لشکر 64 ارومیه در این قسمت برای طراحی و ارتباط با مشاور طرح، مشکل وجود دارد. وی با بیان اینکه تأخیر در زمان آغاز پروژه‌ها به نفع مردم نیست، هشدار داد: درصورت ادامه این روند ازجمله در طرح بازگشایی امتداد خیابان امام ارومیه باید با استفاده از ابراز قانونی، مطالبات مردم و حل مشکلات آنها را پیگیری کرد.

طرحی بی‌فایده

شهردار ارومیه در این زمینه با بیان اینکه انتقال پادگان ارتش و بازگشایی امتداد خیابان امام ارومیه مهم‌ترین مطالبه مردم ارومیه است، اظهار می‌کند: این طرح نیاز به اختصاص اعتبار ویژه‌ای ندارد و درصورت ارائه مجوز می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به اجرای این پروژه کرد اما عملیاتی‌کردن این طرح از بارترافیکی این خیابان نمی‌کاهد.

محمدرضا حضرت‌پور اضافه می‌کند: فرمانده کل قوا دستور تخلیه ساختمان لشکر 64 ارومیه و گشوده شدن امتداد خیابان امام از مسیر پادگان را ارائه فرموده‌اند که به این ترتیب بحث گشایش این خیابان قطعاً اتفاق خواهد افتاد اما در شرایط کنونی مجموعه شهرداری اصراری به اجرای این طرح ندارد. شهردار ارومیه درخصوص دلایل ناموفق بودن این طرح درصورت اجرای آن عنوان می‌کند: انتهای خیابان پادگان به بیمارستان لشکر منتهی می‌شود که امکان جابه‌جایی آن وجود ندارد و تردد در آن قسمت نیازمند ساخت روگذر خواهد بود و این موضوع نه‌تنها به لحاظ عمرانی در آن منطقه امکان‌پذیر نیست بلکه به لحاظ مالی نیز هزینه‌های بسیاری را بر بدنه شهرداری تحمیل می‌کند. وی یادآور می‌شود: به هرحال این مصوبه‌ای است از سوی هیأت دولت به تصویب رسیده و عملیاتی نشدن آن تاکنون قابل پیگیری است اما از این زمان به بعد تمایلی برای اجرای آن هم وجود ندارد.

کد خبر 188436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز