50 هنرمند صنایع‌دستی کشور در استان تهران به همراه آثار فاخر صنایع‌دستی تولید خود به مجلس شورای اسلامی رفته‌اند تا سه روز مهمان نمایندگان مجلس باشند و با برپایی یک نمایشگاه سه روزه در کریدور زیرزمین مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تهران آثار فاخر صنایع‌دستی را در معرض دید نمایندگان مجلس بگذارند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به خرید آثار فاخر صنایع‌دستی تولید شده در کشور که نمونه برخی از آنها در موزه‌های بزرگ اروپا و مجموعه‌های فاخر صنایع‌دستی در گالری‌های خصوصی مجموعه‌داران کشورهای خارجی نگهداری می‌شود تشویق کنند.

نمایشگاه صنایع دستی - مجلس شورای اسلامی

نمایشگاه صنایع‌دستی استان تهران در کریدور نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی را مرتضی آقا تهرانی عضو کمیسیون فرهنگی به همراه رئیس کمیته گردشگری مجلس افتتاح کرد. مرتضی آقاتهرانی حین بازدید از این نمایشگاه و مشاهده تابلوفرش‌های فاخر این نمایشگاه اعلام کرد که در دوران نوجوانی به قالیبافی اشتغال داشته و پدرش نیز فعالیت‌هایی در ارتباط با صنایع‌دستی ایرانی داشته است. مرتضی آقا تهرانی که در این نمایشگاه حین بازدید از غرفه تراش سنگ‌های قیمتی از استاد مکابر هنرمند تراش سنگ‌های زینتی و قیمتی یک انگشتری مزین به نگین عقیق تراش خورده با نام علی(ع) هدیه گرفت به‌طور مختصر با مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی کشور آشنا شد.

محمدحسن صالحی مرام معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی که به همراه فرمهینی فراهانی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در افتتاحیه این نمایشگاه حضور یافته بود در توضیحاتی با اشاره به قابلیت صادراتی صنایع‌دستی کشور در شرایط کنونی با توجه به قرار داشتن صنایع‌دستی در ردیف تولیدات ملی گفت: یک کیلوگرم مس اگر 25هزار تومان باشد یک هنرمند صنایع‌دستی می‌تواند ارزش نیم کیلو مس را تبدیل به 44میلیون تومان کند و به همین دلیل است که وقتی در نمایشگاه‌های خارجی حاضر می‌شویم دنیا مبهوت کار ایرانی‌ها می‌شود.

یک استاد صنعت چرم نیز که به ساخت جلدهای چرمی فاخر برای قرآن، دیوان حافظ و مثنوی مولانا مشغول است به نمایندگان مجلس و مسئولان سازمان میراث فرهنگی گفت: 25 اثر دارای جلد فاخر چرمی از دیوان حافظ را به قیمت هر جلد یک میلیون تومان به واسطه‌ها فروخته است که اکنون در آلمان 52 هزار دلار فروخته می‌شود.

به گفته وی، تنها در آمریکا سالانه 300تا 400هزار دلار قرآن، دیوان حافظ و مثنوی مولانا با جلدهای چرمی دست ساز ایرانی فروخته می‌شد که اکنون از میزان آن کاسته شده است. وی به نمایندگان بازدید‌کننده از نمایشگاه صنایع‌دستی گفت: می‌گوییم دولت کارهای صنایع‌دستی را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کند و خودش این کالاها را با قیمت بسیار بالاتر به بازارهای جهانی عرضه کند. به گفته وی، یکی از آثار چرمی تولید شده که به قیمت دو میلیون تومان به یک خریدار صنایع‌دستی فروخته شده در دبی به مبلغ 10میلیون تومان به فروش رسیده که البته این واسطه‌گری‌هایکی از مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی است.

محمدحسن صالحی مرام معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی نیز که چندی پیش پیشنهاد بساط‌های فروش صنایع‌دستی توسط دانشجویان ایرانی خارج از کشور را ارائه کرده بود در بازدید نمایندگان مجلس از نمایشگاه صنایع‌دستی فاخر استان تهران در کریدور نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد صنایع‌دستی صددرصد در دست بخش خصوصی است و هیچ کشوری قادر به تولید صنایع‌دستی ایران نیست.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اقدامات در دست انجام در معاونت صنایع‌دستی کشور شکل‌گیری صادرات صنایع‌دستی است، گفت: برهمین اساس دولت تا سقف یک و نیم میلیارد دلار به صادر‌کنندگان صنایع‌دستی از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات بانکی ارائه می‌کند. به گفته صالحی مرام یک‌سال آموزش مداوم در حوزه‌های مختلف صنایع‌دستی موجب می‌شود یک فرد زندگی خود و چند فرد دیگر را به راحتی اداره کند.

استاد مجد هنرمند نگارگر نیز در نمایشگاه تولیدات صنایع‌دستی استان تهران به نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: می‌توان با آموزش نگارگری حتی از معضلات اجتماعی کاست و افرادی بوده‌اند که به مصرف مواد‌مخدر اعتیاد داشتند که با فراگیری هنر نگارگری برای همیشه اعتیاد خود را کنار گذاشتند و پاک و خالص به ادامه فعالیت پرداختند. صالحی مرام معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی اما از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خواست تا ترتیبی اتخاذ کنند که آثار ارائه شده در نمایشگاه صنایع‌دستی فاخر استان تهران در کریدور نمایشگاهی مجلس خریداری و در کمیسیون‌ها و حتی صحن مجلس مورد استفاده قرار گرفته و به نمایش گذاشته شود تا بدین‌ترتیب آثار فاخر 50هنرمند برتر صنایع‌دستی کشور از مجلس خارج نشود. به گفته وی، مقدمات ثبت جهانی فیروزه ایرانی که مرغوب‌ترین نوع آن در نیشابور و بهترین آن نیز در کرمان وجود دارد در حال انجام است تا کشورهای دیگر نتوانند فیروزه ایران را به نام خود به بازارهای جهانی عرضه کنند. وی همچنین در گفت‌وگو با همشهری از مجلس و دولت خواست تا دست در دست یکدیگر از تولیدات صنایع‌دستی در کشور حمایت کنند.

صالحی مرام همچنین به صادرات 700میلیون دلار صنایع‌دستی ایرانی در شش ‌ماه اول امسال خبر داد و گفت: تمام سال گذشته میزان صادرات صنایع‌دستی کشور حدود 500میلیون دلار بود. وی همچنین از موافقت رئیس‌جمهور با ایجاد بازارهای دائمی صنایع‌دستی در کشورهای آسیایی، آفریقایی، برزیل و ونزوئلا خبر داد. در سوی دیگر این نمایشگاه مرتضی آقا تهرانی و حجت‌الاسلام پژمانفر رئیس کمیته گردشگری مجلس در غرفه تراش سنگ‌های قیمتی با انواع سنگ‌های قیمتی موجود در ایران و شیوه تراش آنها آشنا شدند. استاد مکابر هنرمند تراش سنگ‌های قیمتی در این بازدید به نمایندگان مجلس گفت: متأسفانه تفکر اقتصادی در موضوع صنایع‌دستی حاکم نیست. درحالی‌که هنرمند صنایع‌دستی می‌تواند یک کیلو سنگ عقیق را که پنج هزار تومان خریداری می‌کند با تراش آن به 500هزار تومان تبدیل کند و با نشاندن سنگ‌های قیمتی بر طلا مبلغ آن‌را به پنج میلیون تومان برساند.

مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز درخصوص امکان خریداری آثار ارائه شده در نمایشگاه صنایع‌دستی در کریدور نمایشگاهی مجلس به همشهری گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس راجع به کارهای ارائه شده توسط هنرمندان صنایع‌دستی کشور جلساتی ترتیب خواهیم داد تا زحمت هنرمندان نیز به هدر نرود. وی افزود: در کمیته مربوط به میراث فرهنگی و صنایع‌دستی نیز بحث خواهیم کرد تا توجه بیشتری به موضوع صنایع‌دستی کشور شود. مرتضی آقاتهرانی حمایت از صنایع‌دستی را به‌معنای حمایت از تولید ملی خواند و گفت: راهکارهایی برای گروه‌های دوستی پارلمانی و نشست‌های بین المجالس می‌اندیشیم تا امکان عرضه آثار صنایع‌دستی ایرانی را در کشورهای دیگر فراهم کنیم. وی گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس به‌زودی از هنرمندان صنایع‌دستی و مسئولان دعوت خواهد کرد تا با حضور در مجلس مشکلات خود را مطرح کنند.

کد خبر 188006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز