دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرایط زادآوری گورخر ایرانی که جزو گونه‌های در خطر انقراض است، در سایت تحقیقاتی بردسکن واقع در خراسان رضوی فراهم شد

زاد آوری گورخر ایرانی در خراسان رضوی

به گزارش ایرنا، حمید جلالوندی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی دراین باره گفت: با انتقال یک راس گورخر نر از پارک ملی ˈخبرˈ‌ واقع درشهرستان بافت در استان کرمان به سایت بردسکن واقع درپناهگاه حیات وحش ˈدشت لاغریˈ شهرستان بردسکن، شرایط لازم جهت زاد آوری این گونه ارزشمند فراهم شد.

وی افزود: گورخر ایرانی به روش استتار و کمین زنده گیری به سایت بردسکن منتقل شده است.

جلالوندی اظهار داشت: از سال 1389 سه راس گورخر ماده از استان یزد به این سایت منتقل شد و از آن زمان رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم برای انتقال یک گورخر نر در حال انجام بود که سرانجام با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، این موضوع تحقق یافت.

وی اظهار امیدواری کرد که با حضور گونه نر دراین سایت، پناهگاه حیات وحش دشت لاغری باز هم بتواند همچون گذشته زیستگاه امنی برای این گونه ارزشمند باشد.

گور یا گورخر ایرانی، نوعی گورخر آسیایی (Equus hemionus) و پستاندار بزرگی متعلق به اسب‌سانان و بومی بیابان‌‌های سوریه، ایران، هند و تبت است.

به این حیوان خر وحشی آسیایی نیز می ‌گویند. مانند بیشتر حیوانات بزرگ تیره چرندگان تعداد آن به علت شکار و از بین رفتن محل سکونت‌شان کاهش یافته‌است و از شش زیرگونه یکی کاملا از بین رفته و دو زیرگونه نیز در صورت بی‌ توجهی تا مدتی دیگر نابود خواهند شد که یکی از این گونه‌ها گورخر ایرانی است.

گورخر آسیایی از الاغ کمی بزرگ‌تر است، در حدود 290 کیلو وزن دارد و طول بدن و سر ان حدود یک تا دو متر است و در مقایسه با الاغ شباهت بیشتری به اسب دارد.

این جانور نسبت به اسب، پاهای کوتاه‌تری دارد و رنگش نسبت به فصل تغییر می‌کند. در تابستان رنگش قهوه‌ای مایل به سرخ و در زمستان قهوه‌ای مایل به زرد است و بر پشتش نواری سیاه که با رنگ سفید احاطه شده قرار دارد.

کد خبر 187962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز