محمود یاوری پس از سال‌ها مربیگری در فوتبال ایران هنوز خسته نشده و با انگیزه زیادی فعالیتش را ادامه می‌دهد.

ورزش - فوتبال

او امسال با فجرسپاسی فراتر از حد انتظار نتیجه گرفته و جزو بالانشین‌های جدول محسوب می‌شود. یاوری معتقد است که بازیکنان فجر تشنه موفقیت هستند و ایجاد یک رابطه صمیمی در تیم باعث شده که این تیم شیرازی بالاتر از حد انتظار نتیجه بگیرد. او حتی تأکید می‌کند که فجر در نوع خودش در لیگ برتر یک قهرمان محسوب می‌شود و با توجه به هزینه کمی که داشته نتایج خوبی گرفته است. یاوری در گفت‌وگو با همشهری درخصوص وضعیت فجرسپاسی و مسائل مختلف دیگر به سؤالات پاسخ ‌داده است.

  • قبول دارید که خیلی‌ها تصور نمی‌کردند که فجر اینگونه نتیجه بگیرد؟

من به تفکر دیگران کاری ندارم و نمی‌‌خواهم بدانم آنها چه فکری در مورد تیم ما داشتند. برای من مهم این است که کارم را به بهترین شکل ممکن انجام دهم تا وجدانم راحت باشد.

  • چه عاملی باعث شد که فجرسپاسی اینقدر خوب نتیجه بگیرد؟

من روی این تیم شناخت داشتم، در ضمن ما نخستین تیمی بودیم که تمرینات خود را شروع کردیم. ما در تاریخ 11خرداد استارت زدیم و آن زمان هیچ تیمی تمریناتش را شروع نکرده بود. ما براساس امکانات باشگاه پیش رفتیم و برخلاف خیلی از تیم‌ها به اردوهای خارجی یا شهرهایی مثل آنتالیا و آنکارا نرفتیم. بچه‌ها هم واقعا زحمت کشیدند و تمرینات خوبی را برای آمادگی تیم پشت سر گذاشتیم. در تیم ما یک جو کاملا صمیمی و دوستانه وجود دارد و همه می‌دانند که باید کارشان را درست انجام دهند.

  • فکر می‌کنید که فجرسپاسی قهرمان لیگ شود؟

دست شما درد نکند؛ این چه حرفی است؟!

  • مگر چه ایرادی دارد به قهرمانی فکر کنید؛ آیا قبول ندارید که در فوتبال هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست؟

ما دوست داریم به قهرمانی فکر کنیم ولی باید با واقعیت‌ها زندگی کنیم. فجرسپاسی 4/5میلیارد هزینه کرده و بعضی تیم‌ها 25تا 30میلیارد پول خرج کرده‌اند. ما با همین شرایط باز هم قهرمان هستیم. زمانی که به فجر آمدم این تیم در رده هفدهم جدول قرار داشت ولی حالا که چنین جایگاهی داریم خودش به اندازه قهرمانی ارزش دارد.

  • پس فکر می‌کنید رسیدن به قهرمانی لیگ سخت است؟

بله سخت است ولی ما تلاش می‌کنیم تا بهترین جایگاه را به‌دست آوریم. خیلی از تیم‌ها میلیاردی خرج کردند و به کهکشان رفتند ولی ما با کمترین هزینه خودمان را آماده لیگ کردیم. قهرمان‌شدن در لیگ، یک نتیجه ایده‌آل است و بدمان نمی‌آید که قهرمان شویم ولی نباید کاری کنیم که بازیکنان فجر دچار غرور شوند. من فکر می‌کنم قرار گرفتن بین رده‌های ششم تا سیزدهم برای ما راضی‌کننده است و اگر هم بالاتر قرار گرفتیم چه بهتر.

  • شما بهترین خط حمله لیگ برتر را دارید. مثل اینکه به فوتبال تهاجمی علاقه دارید؟

بله. من فوتبال تهاجمی را دوست دارم و الان هم بهترین خط حمله را داریم. من دوست دارم همیشه هجومی و تماشاگرپسند بازی کنیم.

  • کارکردن با بازیکنان جوان سخت است یا آسان؟

کارکردن با هیچ بازیکنی سخت نیست ولی یک مربی باید به‌خوبی خودش را بشناسد و بداند چطور ارتباط برقرار کند. مربیگری فقط داخل زمین نیست و خیلی چیزهای دیگر وجود دارد که باید رعایت شود. ما الان دکتر روانشناس داریم، دکتر تغذیه داریم، برای بازیکنان کلاس داوری می‌گذاریم و خیلی کارهای دیگر انجام می‌دهیم. در ضمن به بازیکنان جوان هم بها می‌دهیم؛ به‌عنوان مثال در بازی با استقلال فرشید اسماعیلی را که 17سال سن دارد مقابل 50هزار نفر به زمین فرستادم.

  • خیلی‌ها معتقدند که کیفیت فنی لیگ نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر است. آیا شما این را قبول دارید؟

نسبت به این پتانسیل و این بازیکنانی که در فوتبال ایران داریم، قبول دارم که کیفیت فنی لیگ پایین است. این به‌خاطر عدم‌ثبات و برنامه‌ریزی در فوتبال ایران است و مشکلات ما یکی دو تا نیست.

  • رضا حقیقی بازیکن تأثیرگذار شما بدموقعی مصدوم شد. درست است؟

مصدومیت او ناراحت‌کننده بود و من از این موضوع خیلی ناراحت شدم. بازیکنان فجر مثل بچه‌های من هستند و همیشه دوست دارم در بهترین شرایط باشند.

  • آقای یاوری شما چند سال است مربیگری می‌کنید؟

من الان 43سال است که مربیگری می‌کنم و با علاقه زیادی کارم را ادامه می‌‌دهم. البته بعد از 43سال به هیچ عنوان خسته نشده‌ام و همیشه انگیزه دارم. حتی خانواده‌ام نیز نمی‌گویند که از مربیگری خداحافظی کنم.

  • کمی هم در مورد تیم ملی صحبت کنید. فکر می‌کنید کره‌جنوبی را ببریم؟

همه ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد ولی کار تیم ملی سخت است.

  • در مورد انتقادهایی که از کی‌روش می‌شود چه صحبتی دارید؟

او مربی باارزشی است ولی باید از مشاوران بهتر و قوی‌تری در کنار خود استفاده کند و بداند که فوتبال یک ورزش به‌روز است. الان در لیگ برتر پدیده‌های جوانی حضور دارند که می‌توانند به تیم ملی کمک کنند و باید آنها را زنده نگه داریم. در بازی با لبنان سه، چهار بازیکن که در ترکیب ثابت قرار گرفته بودند در تیم‌های خودشان ذخیره هستند و اینطور کارکردن اصلا خوب نیست. کی‌روش باید خیلی خوب همه بازی‌های لیگ را ببیند تا بازیکنانی که مستحق حضور در تیم ملی هستند انگیزه‌شان را از دست ندهند.

کد خبر 187418

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز