گروه محیط‌زیست- اسدالله افلاکی: شب‌های هجدهم ونوزدهم اسفندماه گذشته سرای محله ایوانک در شهرک غرب میزبان کسانی بود که موسیقی متفاوتی را تجربه می‌کردند؛ آهنگ‌هایی با تم محیط‌زیست.

طبیعت

اجرای موسیقی ویژه محیط‌زیست آن هم در کشور ما که هیچ اولویتی برای محیط‌زیست قائل نیستیم البته می‌تواند یک اتفاق باشد، اتفاقی نادر و مبارک.

استقبال از این اجرا، این گروه را به ادامه کار بیش از پیش ترغیب می‌کند تا آنجا که 16شهریورماه به مناسبت روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات، این گروه با آهنگ‌هایی چون «ریزگرد» و «دریاچه» (که به معضلات دریاچه ارومیه اختصاص داشت)، «بگذریم»(آهنگی که درباره محیط‌بان شهید عبدالله یاری ساخته شده بود) و «خرس سیاه بلوچی» در فرهنگسرای ابن سینا میزبان شماری از شهروندان می‌شود. این اجرا هم همچون اجرای اسفندماه استقبال شهروندان را درپی دارد. اکنون این گروه مصمم به اجراهای بیشتر برای حفظ محیط‌زیست و طبیعت است.

یک تصویر ، سوژه‌ای برای ترانه

دیدن تصویر توله خرسی که در سایت کانون محیط‌بان به نمایش گذاشته شده است، جرقه‌ای می‌شود برای خواندن ترانه برای محیط‌زیست. این را علی رمضانی سرپرست گروه خورشید‌سیاه می‌گوید. رمضانی که هنوز 30سالگی را تجربه نکرده و سرپرستی گروه را برعهده دارد ادامه می‌دهد: جهانگیر رها ترانه‌سرا از روزی که این عکس را دید تصمیم گرفت ترانه‌ای با سوژه محیط‌زیست و مرتبط با خرس بسازد. این ترانه ساخته شد ما هم آن را اجرا و در فضای مجازی منتشر کردیم.

او می‌افزاید: این ترانه بیش از انتظار ما با استقبال گروه‌های زیست‌محیطی مواجه شد به‌طوری که بسیاری از طرفداران محیط‌زیست با ما تماس گرفتند و ما را تشویق کردند. در واقع این کار از نظر آنها نوآوری بود. آنها معتقد بودند که جای این کار در کنار سایر فعالیت‌هایی که برای حفظ محیط‌زیست انجام می‌شود بسیار خالی است. آنها می‌گفتند این آهنگ‌ها در فضایی که محیط‌زیست کشور به‌شدت تخریب می‌شود می‌تواند اثر‌گذار باشد.

به گفته علی رمضانی این دلگرمی‌ها، گروه خورشیدسیاه را به ادامه کار تشویق می‌کند. ماجرای غم‌انگیز کشتار خرس در سمیرم و انتشار تصاویر آن، انگیزه‌ای می‌شود برای ساخت ترانه‌ای دیگر با عنوان«خرس قطبی سمیرم». در پی آن نیز ترانه‌ای با عنوان بگذریم درباره محیط‌بانان به‌ویژه محیط‌بان شهید عبدالله یاری ساخته می‌شود و همه این ترانه‌ها از طریق فضای مجازی دردسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. شمار مخاطبانی که درفضای مجازی برتعدادشان روزبه‌روز افزوده می‌شود گروه را برآن می‌دارد تا این ترانه‌ها را به‌صورت زنده اجرا کنند.

نخستین اجرای زنده

وصف نخستین اجرای زنده ترانه‌های زیست‌محیطی هم شنیدنی است. علی رمضانی دراین باره می‌گوید: اسفندماه گذشته طی دو شب کنسرتی برگزار کردیم با ترانه‌های زیست‌محیطی. با آنکه ما موفق شدیم دو روز قبل از اجرا مجوز بگیریم و طبعا زمانی برای تبلیغ نداشتیم اما جمعیت قابل توجهی در سالن اجرا حضور داشتند. این افراد پس از اجرا ما را خیلی تشویق می‌کردند. می‌گفتند چقدر خوب است که شما این مسائل را در قالب ترانه اطلاع‌رسانی می‌کنید. این گفته‌ها و ابراز احساساتی که نسبت به محیط‌زیست می‌شد بسیار قابل تامل بود. ما می‌دیدیم که چگونه با اجرای چند ترانه زیست‌محیطی توانسته‌ایم مخاطبان را متوجه معضلاتی بکنیم که محیط‌زیست کشور نظیر دریاچه ارومیه را تهدید می‌کند.

علی رمضانی به نکته درخورتوجهی اشاره می‌کند: بزرگ‌ترین هدف ما تبدیل کردن مسائل محیط‌زیست به بخشی از دغدغه مردم است. دغدغه‌ای که می‌تواند مانع تخریب طبیعت شود زیرا محیط‌زیست جدا از زندگی روزمره نیست و اصولا بدون داشتن محیط‌زیست سالم نمی‌توان زندگی سالم داشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه جهانگیر رها ترانه سرا، آرش اسلامی نوازنده گیتارالکترونیک و صلاح الدین کرد نوازنده درام از دیگر اعضای گروه خورشیدسیاه هستند، گفت: ما انتظار داریم رسانه‌ها گروه نوپای خورشیدسیاه را در رسیدن به اهداف زیست‌محیطی‌شان کمک کنند زیرا امروز شرایط برای کار کردن دشوار است مردم هم ترجیح می‌دهند به سراغ کنسرت‌هایی بروند که تم شاد داشته باشد.

کد خبر 187271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز