جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مراسم چهلمین روز درگذشت بهرام سارنگ ، خواننده موسیقی سنتی که در آمریکا درگذشت،همزمان با رونمایی از آخرین آلبوم وی اوینار شامگاه پنج‌شنبه 27 مهرماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  مهر ،در ابتدای این مراسم «آیدین سارنگ» دختر زنده‌یاد سارنگ متنی را در وصف پدر خواند که جمعیت حاضر در سالن را تحت تاثیر قرار داد.

پس از سخنان «آیدین سارنگ» صدای کمانچه جابر طاعتی فضایی حزن‌انگیز را بر جمع حاضر حاکم کرد. طاعتی که قطعه «آیریلیق» را در دستگاه اصفهان یا به قول دوستداران موسیقی ایرانی دستگاه عشاق می‌نواخت، بی‌هیچ کلامی توانست با صدای ساز خود نهایت غمناکی خود را در از دست دادن دوست خود نشان دهد.

در ادامه سعید ثابت با حالتی بغض‌آلود گفت:  بهرام سارنگ در غربت ما را تنها گذاشت ولی حقش نبود در وطن خود در غربت به خاک سپرده شود.

وی با یادآوری آشنایی خود با بهرام سارنگ در سال 69 گفت: سارنگ هنرمندی بود که کم‌کار کرد ولی خوب و گزیده کار می‌کرد.

ثابت ادامه داد: حتی در‌ آخرین سفری که بهرام سارنگ به ایران داشت چیزی از بیماری‌اش نفهمیدم.

این موزیسین گفت: این برای هنر ما ضربه بزرگی است، هنرمندی از میان ما رفته است و من هم برای رفتن سارنگ ناراحتم و هم برای موسیقی.

در بخش بعدی این برنامه هوشنگ فراهانی، آهنگساز و نوازنده با نوای سه‌تار خویش یادآور بغض جدایی خود از بهرام سارنگ شد.

هوشنگ فراهانی که سابقه فعالیت با بهرام سارنگ در گروه موسیقی چکاد را داشت در غم جدایی از یار قدیمی خود بی‌هیچ کلامی و فقط با صدای سه‌تار این غم را در کلام ساز خود آورد.

پس از پخش سخنان کوتاهی از احمد محسن‌پور، مدیر انجمن موسیقی مازندران به همراه  نغمه سارنگ، دختر زنده‌یاد بهرام سارنگ برای نواختن کمانچه به روی سن آمد.

نغمه سارنگ که با چیره‌دستی خاصی کمانچه می‌نواخت تمام غم و اندوه خود از جدایی پدر را در صدای ساز خویش آورد و جمعیت حاضر در سالن را با خود همراه کرد.

سید علیرضا میرعلی‌نقی نیز در بخش دیگری از مراسم گفت‌: اصالت لهجه‌ای که وی در این آلبوم به کار برده قابل توجه است.

میرعلی‌نقی قطعات آلبوم «اوینار» را برگرفته از موسیقی اصیل آذری داخل ایران دانست و گفت:هیچ یک از آن‌ها از موسیقی آذری غیرایرانی برگرفته نشده است.

وی همچنین گفت: از کسانی که در این زمان آلبوم اوینار را تولید کرده‌اند ممنونم.

مریم سروش نسبت نیز که تالیف و تدوین‌کننده آلبوم اوینار را بر عهده داشته است اظهار داشت: حدود یک سال پیش جمعی از دوستانم را به همراه نغمه سارنگ برای تهیه یک آلبوم به زبان آذری گرد هم آوردم.

وی افزود: به واسطه دختر مرحوم سارنگ متوجه شدیم که ایشان به زبان خواندن آذری هم آشنایی دارند و همین مقدمه‌ای شد تا بهرام سارنگ خوانندگی قطعات این آلبوم را بر عهده بگیرند.

سروش نسبت همچنین از اختصاص عواید فروش آلبوم «اوینار» به زلزله‌زدگان آذربایجان خبر داد.

بخش آخر این مراسم نیز اجرای موسیقی توسط حسین حمیدی بود که پیش از آغاز نواختن با ساز گفت: هنر پدیده‌ای است که از مرز زمان و مکان می‌گذرد و مطمئن باشید هنرمندانی چون بهرام سارنگ، حسن کسایی و فریدون  پوررضا نمرده‌اند و در میان ما هستند.

more

برای چهلم فریدون پوررضا؛صدایی سوخته با ذوقی پرورش‌یافته

آلبوم «اوینار» با صدای زنده‌یاد بهرام سارنگ پس از پایان این مراسم برای فروش در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شد تا عواید حاصل از فروش آن به زلزله‌زدگان آذربایجانی اختصاص یابد.

کد خبر 188293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز