همشهری آنلاین: سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علایم نخستین فقر آهن احساس خستگی، کاهش تمرکز در قوای مغز است و در کودکان محصل که به تمرکز و قدرت یادگیری نیاز دارند، اهمیت بالایی دارد.

مواد غذایی حاوی آهن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر زهرا عبداللهی افزود: با ادامه روند کاهش آهن فرد دچار کم خونی می‌شود که با رنگ پریدگی، ضعف، تند شدن ضربان قلب، کم شدن دامنه تنفس و بی‌حالی همراه است.

وی خاطر نشان کرد: فیبر موجود در مواد غذایی برای سلامت و کاهش وزن مفید است ولی رژیم پرفیبر به نفع جذب آهن و مس نیست و فرد با فقر این عناصر مواجه می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بعضی ترکیبات گیاهی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب، گلابی، کشمش، آلبالو و چای با آهن پیوند و ترکیب غیر قابل جذب تشکیل و جذب آهن را کاهش می‌دهند.

عبداللهی تصریح کرد: جذب آهن معدنی موجود در منابع حیوانی با مصرف این مواد تداخل ندارد و سریع جذب می‌شود ولی آهن گیاهی کند و باید با ویتامین C همراه باشد.

وی گفت: در بسیاری از موارد فقر آهن با روی توام است و رشد کودکان از لحاظ جسمی و ذهنی را دچار اختلال می کند به همین دلیل تشخیص زود هنگام فقر این دو عنصر در کودکان بسیار مهم است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: بر همین اساس ذائقه‌سازی در سنین کودکی بسیار حائز اهمیت است تا افراد در بزرگسالی دچار فقر آهن و روی نشوند.

این متخصص تغذیه خاطر افزود: گوشت قرمز، حبوبات به خصوص عدس و سویا غنی از آهن است و مادران باید این مواد را در وعده‌های غذایی خانواده قرار دهند.

کد خبر 186927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز