همشهری آنلاین: «حسین سبحانی‌نیا» عضو هیئت رئیسه مجلس در واکنش به اظهارات «محمود احمدی‌نژاد» درباره «رابطه با آمریکا» گفت: به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور بحث رابطه را یک مقدار شفاف، روشن نکرده است. همچنین اینکه در اظهارات آقای احمدی‌نژاد عنوان شده «اظهارات و گفته‌های من آن چیزی است که رهبری و حضرت امام هم همین نظر را دارند» خود قابل تأمل است.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفتگو با همشهری آنلاین در این باره افزود: «موضع نظام در قبال آمریکا و شیطان بزرگ از اول انقلاب روشن بوده است. تا این خوی شیطانی و استکباری در حکومت و دولت آمریکا باشد قطعا امکان رابطه با این چنین دولتی نیست و رابطه، رابطه گرگ و میش است الا اینکه تغییری در سیاست آمریکا نسبت به حقوق ملت‌ها بخصوص حقوق ملت ایران ایجاد شود؛ یعنی با احترام متقابل و با رعایت اصول بین‌الملل و دیپلماتیک رفتار کند و همچنین از اقدامات خصمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی داشته و دارند پیگیری می‌کنند دست بردارند. که در این صورت وارد یک مرحله دیگری در بحث مذاکره با آمریکا می‌شویم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما اینکه در این شرایط و با همین وضعیت بخواهیم با آنها گفتگو کنیم، فکر نمی‌کنم ملت ایران چنین چیزی را بپذیرند و تعهدی بر این باشد که آمریکا واقعا بخواهد به گفته‌ها یا نظراتش عمل کند.

وی افزود: سیاست‌های متناقض آمریکا در همه مراحل در کنار انقلاب ما بوده است؛ سیاست‌های یک بام و دو هوا، سیاست‌هایی که طی آن بحث خروج منافقین از لیست تروریست‌ها را مطرح می‌کنند، تحریم‌ها را به اشد وجه دارند بر علیه ملت ما پیگیری می‌کنند، در شرایطی که سیاست‌های خصمانه آمریکا در همه جای دنیا در مقابل سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است؛ فکر نمی‌کنم بحث مذاکره در راستای سه اصل تبئین شده مقام معظم رهبری باشد؛ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت که حتما باید در روابط با کشورها مورد ملاحظه و توجه باشند.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با بیان اینکه «گویا آستانه تحمل رئیس جمهور پائین آمده است» در واکنش به اظهارات سه شنبه یازدهم مهر ماه رئیس جمهور که در جمع خبرنگاران عنوان شد، به همشهری آنلاین گفت: مسئولیت کارکردهای اجرایی را دولت باید بپذیرد. اینکه دولت مسائل را به بخش‌های دیگر منتقل کند و مسئول برخی ضعف‌ها و نارسایی‌ها را دستگاه‌های دیگر معرفی کند و شانه از زیر بار خالی کند، این نوع فرافکنی اصلا درست نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: کسی که مسئولیت می‌پذیرد باید انتقادپذیر هم باشد. البته انتقاد سازنده می‌تواند کمک حال دستگاه اجرایی و دولت باشد. بحث انتقادی ما هم انتقاد سازنده است. روی انتقاد تخریبی و کوبنده خیلی نظر مثبت ندارم در عین حال اعتقاد دارم انتقاد سازنده باید صورت گیرد. چه مجلس، چه رسانه‌ها و چه گروه‌ها و احزاب سیاسی باید با نقد عملکرد دستگاه‌های اجرایی، ارائه طریق کنند و نظر دهند و دولت هم باید با میل و رغبت بپذیرد. اما اینکه از نقد ناراحت شود و نقادان را در ردیف مخالفان و دشمنان قرار دهد منصفانه نیست. البته در برخی صحبت‌های رئیس جمهور مشاهده می‌شد که آستانه نقدپذیری کاهش پیدا کرده و به هر صورت کسی که رئیس دولت است باید از ناحیه رسانه‌ها و بخش‌های مختلف پذیرای نقد سازنده باشد.

سبحانی‌نیا در واکنش به استمدادهای مکرر رئیس جمهور از بخش‌های مختلف کشور برای حل مشکلات کنونی، گفت: در مجلس نهم، 20 جلسه با دولتی‌ها در جلسات علنی و غیرعلنی مجلس داشتیم که 14 جلسه علنی با حضور وزرا و شش جلسه غیرعلنی با حضور مسئولان اجرایی داشته‌ایم؛ این جلسات هم از باب دلسوزی و تعامل مثبت بوده تا بتوانیم با دولتی‌ها این مشکلات را نقد سازنده کنیم و آنها هم پاسخ بگویند.

وی در ادامه با اشاره انتقاد محمود احمدی‌نژاد از مصاحبه رئیس مجلس که ریشه مسائل اقتصادی فعلی را صرفاً ناشی از تحریم ندانسته و ضعف مدیریتی را نیز نشانه رفته بود، گفت: مطلبی که علی لاریجانی در مصاحبه‌ای اشاره کرده‌اند این است که بخش عمده‌ای از نارسایی‌های ارزی، اقتصادی و اشتغال و بحث کشاورزی و صنعت مربوط به ضعف مدیریت می‌شود و این واقعیتی است. ممکن است درصدی از این مشکل جهانی باشد اما نمی‌توانیم همه مشکلاتی که پیش آمده را بگوییم جهانی است و هیچ ایرادی بر کار ما وارد نیست. خیر؛ ایراد زیاد است.

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم تأکید کرد: اگر بازرسی‌ها، کنترل‌ها، نظارت‌ها و مراقبت‌ها و تصمیم‌گیری‌های درست جمعی‌مان خوب اجرایی شود حتما خیلی از این نارسایی‌ها مانند امروز بروز و ظهور پیدا نمی‌کند. همین بحث ارز و سکه و دلار یکی از این مسائلی است که نشان می‌دهد یک مقدار بی تدبیری در این مسئله وجود دارد واگرنه نباید شاهد این همه نوسان در این حوزه‌‎ها باشیم.

کد خبر 186699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز