گروه بورس: مدیرعامل جدید فرابورس از افزایش ارزش بازار فرابورس به 36هزار میلیارد تومان خبرداد و در عین حال تأکید کرد:تاکنون بیش از 150هزار نفر با خرید وام مسکن در فرابورس، خانه‌دار شده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، با آغاز معاملات اوراق تسهیلات مسکن از سه سال پیش در فرابورس خرید وام 20میلیون تومانی مسکن ساده‌تر و سریع‌تر شد. بر این اساس متقاضیان وام 20میلیون تومانی مسکن می‌توانند با مراجعه به کارگزاران فرابورس با خرید40برگه 500هزار تومانی وام مسکن به قیمت روز (هر برگه حدود 60هزار تومان) ظرف کمتر از یک‌ماه وام 20میلیون تومانی خود را دریافت کنند.

در همین رابطه روز گذشته امیرهامونی، مدیرعامل جدید فرابورس در نخستین نشست مطبوعاتی خود ضمن توضیح در این‌باره گفت:از ابتدای آغاز معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس که به وام مسکن معروف است تاکنون 150هزار نفر ازامتیاز تسهیلات مسکن بانک مسکن استفاده کرده و خانه‌دار شده‌اند. وی اضافه کرد: 250هزار نفر حق‌تقدم تسهیلات مسکن را از فرابورس خریداری کرده‌اند که 150هزار نفر از این تسهیلات استفاده کرده و 100هزار نفر دیگر نیز معاملات ثانویه را در این بازار انجام داده‌اند. وی همچنین از خرید ساختمان برای فرابورس خبر داد و گفت: ساختمان جدید فرابورس خریداری شده و از سال آینده فرابورس به مکان جدید منتقل می‌شود.

فرابورس 36هزار میلیارد تومانی شد

هامونی همچنین از رشد هشت‌درصدی ارزش بازار فرابورس خبر داد و گفت: ارزش بازار فرابورس از ابتدای سال تاکنون هشت درصد رشد کرده و از 33هزار و 700میلیارد تومان به 36هزار میلیارد تومان رسیده است. مدیرعامل جدید فرابورس در مورد طراحی شاخص فرابورس گفت: در حال حاضر 56نماد معاملاتی در بازار اول و دوم فعال هستند که به‌دلیل تعداد کم نماد‌ها، طراحی شاخص امکان‌پذیر نیست اما با ورود شرکت‌های جدید، یک شاخص ویژه برای فرابورس طراحی خواهد شد.

بانک خاورمیانه در فرابورس

وی در مورد ورود بانک خاورمیانه به فرابورس گفت: این بانک در تیر‌ماه امسال 195میلیارد تومان پذیره‌نویسی کرد که 50درصد آن توسط مؤسسین تأمین شده بود و درحال حاضر موضوع تاسیس این بانک مطرح است. وی ادامه داد: پس از تصمیم‌گیری و راه‌اندازی بانک، نماد بانک خاورمیانه در بازار پایه فرابورس معامله می‌شود و امیدواریم طی یک سال آینده این بانک قابل پذیرش در بازار اول و دوم فرابورس باشد.

پنج شرکت در آستانه ورود به فرابورس

مدیرعامل جدید فرابورس گفت: عرضه اولیه سهام شرکت پالایشگاه نفت تهران ظرف دو هفته آینده در فرابورس انجام می‌شود. وی افزود: صنعت روی زنجان، زرین معدن آسیا، فراورده‌های غذایی و سنگ چارمحال از دیگر شرکت‌هایی هستند که در آستانه ورود به فرابورس قرار دارند.

بازار مذاکره

هامونی برنامه‌های آینده فرابورس را تشریح کرد و از راه‌اندازی بازار مذاکره در ابزارهای نوین مالی خبر داد و گفت: هفته گذشته بازار مذاکره در ابزارهای نوین مالی با مبلغ 20میلیارد تومان راه‌اندازی شد که نخستین برنامه بنده در بازار فرابورس بود. وی توضیح داد:‌در این بازار کسانی که دارنده اوراق با درآمد ثابت هستند، می‌توانند با بازارگردان وارد مذاکره شده و در نرخ‌های تعادلی اوراق مشارکت یا صکوک معامله کنند.مدیرعامل جدید فرابورس اضافه کرد: به‌عنوان مثال هفته گذشته 10درصد اوراق اجاره مپنا در این بازار به‌صورت مذاکره‌ای معامله شد.

عملکرد فرابورس

هامونی با بیان اینکه در این هفته فرابورس وارد چهارمین سال فعالیت خود شد، گفت: در سه سال گذشته بازارهای اول، دوم، سوم و بازار پایه به همراه بازار ابزارهای نوین مالی شکل گرفت و پذیره‌نویسی سهام شرکت‌ها در فرابورس انجام شد. وی نقش رسانه‌ها را در پیشرفت بی‌بدیل فرابورس غیرقابل انکار دانست و در مورد عملکرد سه سال گذشته فرابورس گفت: معاملات فرابورس از ششم مهر 88 آغاز شد و از ابتدای تاسیس بازار فرابورس 50میلیارد ورقه بهادار به ارزش 20هزار میلیارد تومان در این بازار مورد معامله قرار گرفت.

مدیرعامل جدید فرابورس اضافه کرد:‌ از ابتدای تاسیس بازار فرابورس پنج هزار میلیارد تومان در بازار اول، دو هزار میلیارد تومان در بازار دوم، هفت هزار میلیارد تومان در بازار سوم، سه هزار و 500میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی و 570میلیارد تومان تسهیلات مسکن معامله شد.

کد خبر 186636
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز