سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

پریسا شبانی: باید تا سال ۲۰۱۰ بر تعداد کسانی که روزانه نیم ساعت ورزش می‌کنند 10 درصد افزوده شود.

گزارشی که در آخرین هفته ماه فوریه منتشر شد و در‌آن نمایندگان ۲۷ کشور اروپایی گزارشی در مورد وضعیت بهداشت و سلامت در اروپا ارائه دادند، نشان می‌دهد میزان چاقی در میان اروپاییان افزایش یافته است. در این گزارش تاکید شده باید تا سال ۲۰۱۰ از تعداد افرادی که اضافه وزن دارند، کاسته شود.

در طرح‌های ارائه شده در این گزارش تاکید خاصی بر برنامه‌های ورزشی منظم شده است و تدوین‌کنندگان این گزارش می‌گویند باید تا سال ۲۰۱۰ بر تعداد کسانی که روزانه نیم ساعت ورزش می‌کنند 10 درصد افزوده شود. در برنامه‌ریزی کشورهای اتحادیه اروپا برای کاهش وزن اروپاییان همچنین برنامه‌هایی برای کودکستان‌ها و مدارس و هم چنین سالمندان در نظر گرفته شده است.

 اما نکته جالب در این گزارش این است که با وجود تلاش‌ها و بحث‌های متعدد پیرامون چاقی و عوارض آن، اضافه وزن همچنان در آلمان در حال افزایش بوده و به‌خصوص بر تعداد کودکان چاق افزوده شده است.

در گزارش سالانه اتحادیه اروپا در زمینه بهداشت آمده است که مردان آلمانی چاق‌ترین مردان اروپایی هستند. در آمار ذکر شده ۴۸ درصد مردان آلمانی چاق هستند که این رقم به معنای نیمی از مردان آلمان است.

 موضوع اضافه وزن کودکان هم از موضوعاتی است که توجه مسئولان را به خود جلب کرده است. در حال حاضر ۱۵ درصد از کودکان سه تا ۱۷ ساله در آلمان اضافه وزن دارند.

 دکتر سیمین حکیمی، پزشک و متخصص تغذیه در آلمان، در مورد علت چاقی کودکان به بی‌بی‌سی گفته است: «چاقی در کودکان بیشتر از نوجوانان است. علت اصلی آن کم تحرکی بچه‌هاست، غذا خوردن جلوی تلویزیون و کامپیوتر و نداشتن برنامه غذایی منظم. برنامه‌های تلویزیونی هم مرتب تبلیغ مواد غذایی می‌کنند و بچه‌ها را به خوردن ترغیب می‌کنند.

 از سوی دیگر تنوع مواد غذایی بیشتر شده است. بزرگسالان به علت گرفتاری کاری، فرصت کافی برای صرف غذا ندارند. در اغلب خانه‌ها غذای اصلی روز، شام است. غذاهای آماده هم که ناسالم است و در چاقی بچه‌ها تأثیر زیادی دارد.»

شرایط زندگی و وضعیت روحی، نداشتن برنامه‌های تفریحی و ورزشی مناسب برای کودکان هم از دلایلی است که آنها را به پرخوری و چاقی ترغیب می‌کند. در گزارش بی‌بی سی به سابینه مایر، مادر پسر سه ساله‌ای اشاره شده است که در ده سالگی ۵۰ کیلو وزن دارد.

او که راه‌های مختلفی را برای کاهش وزن پسرش امتحان کرده است می‌گوید: «پسرم از خوردن به عنوان وسیله‌ای برای تنبیه ما استفاده می‌کند. هر وقت چیزی مطابق میلش نباشد شروع به خوردن می‌کند چون می‌داند ما چقدر از این موضوع رنج می‌بریم این کار را جلو ما انجام می‌دهد. از هر برنامه ورزشی سر باز می‌زند. ما به عنوان آخرین راه‌حل او را پهلوی روانشناس می‌بریم که معتقد است حسادت او به خواهر کوچکترش که ما مجبور بودیم بیشتر به او توجه کنیم بهانه پرخوری او شده است.»

در طرح اتحادیه اروپا برای جلوگیری و همچنین کاهش اضافه وزن کودکان آمده است که کودکستان‌ها و مدارس تا سال ۲۰۱۰ باید تا ۳۰ درصد بیشتر از حالا تغذیه سالم را ارائه کنند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت آلمان طی ده سال گذشته تعداد کسانی که در آلمان اضافه وزن پیدا کرده‌اند و یا چاق هستند دو برابر شده است.

همچنین ۵۵ درصد زنان و ۶۵ درصد مردان در آلمان دارای اضافه وزن هستند. به عبارت ساده آلمانی‌ها از همه اروپایی‌ها چاق‌ترند.

کد خبر 18663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز