یاسوج- سیدولی موسوی‌نژاد: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کهگیلویه و بویراحمد به تازگی گفته است که بیش از 96هزار نفر از مردم این استان 650هزار نفری تحت پوشش حمایت‌های مالی این نهاد قرار دارند و سالانه کمک‌های زیادی برای مبارزه با این وضعیت به این افراد می‌شود.

مردم محرم کهگیلویه و بویراحمد

 این نخستین‌بار نیست که مسئولان محلی کهگیلویه‌وبویراحمد از تلاش‌ها برای مبارزه با فقر سخن می‌گویند اما از سوی دیگر نیز مسئولان اقتصادی استان از کمبود منابع مالی و بانکی برای توسعه استان خبر می‌دهند و پروژه‌هایی در این استان هست که پس از دو دهه هنوز راه درازی تا به بهره‌برداری رسیدن دارند.  مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کهگیلویه و بویراحمدگفت: هم‌اکنون 33هزار خانوار با جمعیتی افزون بر 96هزار و 300نفر تحت حمایت این نهاد هستند.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 این استان بیش از 658هزار نفر جمعیت و 156هزار خانوار دارد و با این حساب، نزدیک به یک ششم مردم این استان در شرایطی زندگی می‌کنند که نیاز به حمایت‌های مالی کمیته امداد دارند. عبدالمجید فرهادی تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش این نهاد را 18هزار نفر اعلام می‌کند، درصورتی که در این استان، 140هزار دانش‌آموز سال تحصیلی جدید را آغاز کرده‌اند. این آمار علاوه بر آماری است که مدیرکل بهزیستی استان ارائه می‌دهد. قباد مبشری می‌گوید: 45هزار نفر از مردم این استان تحت حمایت‌ها و کمک‌های این نهاد قرار دارند. او کودکان و زنان بی‌سرپرست، معلولان جسمی، ذهنی و اعصاب و روان و سالمندان این استان را ازجمله این افراد عنوان می‌کند.

از سوی دیگر متوسط درآمد و هزینه مردم کهگیلویه و بویراحمد نیز نشان می‌دهد که همواره هزینه مردم از درآمد آنان بیشتر است. در آخرین گزارش رسمی مرکز آمار ایران (آمار گردآوری‌شده سال 1389) متوسط هزینه یک خانوار شهری استان در سال 89، بالغ بر 135میلیون و 528هزار ‌ ریال بوده که بیشتر از درآمدهای آنان است. به‌عبارتی متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری استان در این سال معادل 116میلیون ریال بود. براساس این گزارش، خرج روستائیان نیز مانند خانواده‌های شهری از دخلشان بیشتر است. در این سال متوسط درآمد خانوار روستایی استان 62میلیون و 87هزار ریال و هزینه آنها 64میلیون و 211هزار ریال بود.

مجموعه این آمار نشان می‌دهد که مردم قادر به پس‌انداز نیستند و همین ناتوانی در پس‌انداز بر منابع بانکی نیز تأثیر گذاشته است؛ به‌گونه‌ای که کهگیلویه و بویراحمد که یک‌ درصد جمعیت ایران را شامل می‌شود تنها کمتر از نیم درصد پس‌اندازهای بانکی کشور را دارد. مدیرکل امور اقتصادی کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه هم‌اکنون سهم منابع بانکی استان از سپرده کل کشور 0/4درصد است، می‌گوید: توسعه اقتصادی استان تنها با افزایش سپرده‌های بانکی محقق می‌شود.

کمبود منابع‌ و کوتاهی بانک‌ها

سه استانداری که در چهار سال اخیر به‌عنوان نماینده ارشد دولت در کهگیلویه وبویراحمد خدمت کرده‌اند نیز همواره بر کمبود منابع بانکی این استان و نقش آن در فقر و بیکاری سخن گفته‌اند. ازجمله سیدحسین صابری که کمتر از یک‌ماه است استاندار کهگیلویه و بویراحمد شده می‌گوید: من یقین دارم هیچ بانکی تاکنون 10درصد از منابع خود را در ارتباط با اشتغال‌زایی طرح‌های اقتصادی زودبازده، خود اشتغالی کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و اشتغال خانگی صرف نکرده و اگر بانکی چنین ادعایی دارد و اثبات کند من به آن بانک جایزه خواهم داد. به گفته وی دولت سهم اعتبار ابلاغی اشتغال‌زایی از محل بنگاه‌های اقتصادی زودبازده را از سال‌84تاکنون تمدید کرده است اما بانک‌ها با به میان کشیدن مسئله منابع و مصارف در این خصوص صددرصد عمل نکرده‌اند.

استاندار که سخنانش در پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری منعکس شده است می‌گوید: بانکی که منابع ندارد، ورشکسته است و بانکی که ورشکسته است نزد مردم اعتباری ندارد و به آن اطمینانی نیست و مردم سپرده‌های خود را قطعا از آن خارج می‌کنند و بانک طرف معامله‌ای نخواهد داشت. به گفته صابری، برای پرداخت تسهیلات باقیمانده از سنوات گذشته چنانچه بانکی سر باز زند، از سوی ما تهدیدی در کار نیست و درصورتی که مجبور شویم فقط به رسانه‌ها می‌گوییم فلان بانک رو به ورشکستگی است. استاندار اضافه می‌کند: درحالی‌که یک خانواده تحت چترحمایت کمیته امداد با سه میلیون تومان می‌تواند دو رأس گاو خریداری کند و با تولید شیر، ماست و گوساله آن ضمن تأمین معیشت خانواده، اقساط بانکی را بپردازد ولی در جایی دیگر اعتبارات میلیاردی هزینه می‌شود که اشتغال‌زایی ندارد.

کمبود منابع مالی مشکلات دیگری را نیز فراهم کرده که از آن جمله می‌توان به تأخیر افتادن پروژه‌های عمرانی را نام برد. در این استان 18سال از آغاز احداث جاده پاتاوه- دهدشت می‌گذرد اما این پروژه تاکنون نزدیک به 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پیمانکاران و مسئولان دلیل آن را همواره کمبود منابع مالی عنوان کرده‌اند. این در حالی است که با بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جـاده‌ای و کاهش فاصله 217کیلومتری بندر امام خمینی تا مرکز کشور، 400روستای بزرگ و کوچـک و هشت بخش در شهرستان‌های بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی بیش از 100هزار نفر از نعمت راه مناسب بهره‌مند می‌شوند.

کد خبر 186105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز