گروه بورس: درحالی‌که اغلب رسانه‌ها از رکوردشکنی شاخص بورس اوراق بهادار در روز چهارشنبه خبر می‌دادند، در رویدادی بی‌سابقه، رکورد حجم معاملات سکه در بورس کالا و حجم کل معاملات در بازار سرمایه هم شکسته شد.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص بورس اوراق بهادار تهران هفته قبل1.6درصد افزایش یافت و برای نخستین‌بار از مرز 28هزار واحد گذشت تا بهترین رکورد بازار سهام در روز پنجم مهرماه 91ثبت شود. شاخص بورس تا پیش از این، چنین رقمی را تجربه نکرده بود. آمارها نشان می‌دهند:

وضع بازار سرمایه از 21مردادماه به این سو تغییر کرده و رشد دوباره قیمت سهام شرکت‌ها آغاز شده به‌طوری که حجم و ارزش معاملات، تعداد خریداران، و نیز ارزش بازار سرمایه افزایش یافته است. در شهریورماه امسال ارزش بازار سرمایه 9درصد رشد کرد. در پی آن در طول هفته نخست پاییز هم روند صعودی بازار ادامه یافت تا اینکه شاخص بورس، مرز 28هزار واحد را هم پشت سر گذاشت.

رکورد شکنی بورس کالا

همزمان با ثبت رکوردهای تاریخی در تالار حافظ ، تالار بورس کالای ایران در خیابان طالقانی هم شاهد ثبت رکوردی تاریخی بود. تا پیش از این، بالاترین رکورد حجم معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا، 380میلیارد تومان بود، اما در روز چهارشنبه، این تالار شاهد معامله 514میلیارد تومان سکه طلا بود تا رکورد بیشترین حجم معاملات سکه طلا در تاریخ این بازار شکسته شود.

رکورد شکنی دسته جمعی بازار سرمایه

رکوردشکنی دیگر بازار سرمایه در پنجم مهرماه 91، به نام هر سه بورس، یعنی بورس اوراق بهادار، بورس کالا و فرابورس ثبت شد، در این روز با معامله 151میلیارد تومان سهام در بورس تهران، 514 میلیارد تومان سکه طلا و 150میلیارد تومان انواع محصولات فلزی، کشاورزی و پتروشیمی در بورس کالا و مبادله 33میلیارد تومان اوراق بهادار در فرابورس، مجموع حجم معاملات بازار سرمایه ، به 850میلیارد تومان رسید که در تاریخ این بازار، بی‌سابقه است.

غیبت سهامداران خرد

با وجود رکورد شکنی‌های پی‌درپی، آمارها نشان می‌دهند: تعداد خریداران سهام به نسبت دو‌ماه اول سال همچنان کم است، به‌طوری که از میان 325شرکت بورس و در بین 50شرکت بزرگ ، فقط شش شرکت پالایشگاه بندر‌عباس، توسعه و معادن فلزات، ایران‌خودرو، فولاد مبارکه، ملی مس و سایپا دارای تعداد خریداران مناسب بوده‌اند و سهام باقی شرکت‌های بزرگ به‌رغم رشد بهای سهام کمتر از هزار نفر خریدار را در طول دو هفته قبل به‌خود جذب کرده‌اند. البته کم بودن تعداد خریداران تا حدی ناشی از وجود صف‌های خرید سنگین و خودداری سهامداران عمده از عرضه بود.

هدایت نقدینگی به بورس

همزمان علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار درباره تحولات هفته قبل بازار سهام گفت: افزایش حجم معاملات نشان‌دهنده استقبال مردم و هدایت نقدینگی به بازار سرمایه است. او افزود: افزایش قیمت نفت و فلزات اساسی، سبب افزایش سود خیلی از شرکت‌های بورس شده و تغییرات نرخ دلار هم شرکت‌های صادر‌کننده را از این بابت با سود روبه‌رو ساخته است.

دلایل رکوردشکنی‌های شاخص

در پی این تحولات ، حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس به سهامداران توصیه کرد که صبورباشند. اوگفت: روند اخیر بورس نشان داد کسانی در این بازار برنده‌اند که در کنار داشتن صبر و حوصله ، با نگاهی بلندمدت وضع شرکت‌ها را تحلیل می‌کنند. او درپاسخ به این پرسش که دلیل جهش هفته قبل شاخص بورس، چه بوده ؟ توضیح داد:

قیمت سهام اکثر شرکت‌های بزرگ به حد پایینی رسیده بود و این قیمت‌ها برای خرید جذاب بودند. قالیباف اصل ادامه داد: افزایش جهانی قیمت محصولات، رشد قیمت برخی کالاها در داخل در کنار افزایش نرخ ارز موجب بهبود سودآوری شرکت‌های بورس شد. این مسائل موجب شدند تا سرمایه‌گذاران تصویر روشن و بهتری از عملکرد شرکت‌ها ببینند که با انتشار گزارش عملکرد شش ماهه شرکت‌ها مشخص خواهد شد.

کد خبر 186052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز