گروه شهری: از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون تنها یک پنجم خودروهای شامل حال معاینه فنی پایتخت به مراکز مربوطه مراجعه کرده‌اند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اعلام این خبر به آمار مقایسه‌ای خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی در شش‌ماه اول امسال و سال گذشته اشاره کرد و گفت: در شش ماهه سال 90میزان مراجعه خودروهای سبک 331هزار خودرو بود که این رقم در سال 91به 293هزار خودرو کاهش پیدا کرده و ما شاهد نزول 11درصدی مراجعه‌کنندگان بوده‌ایم. همچنین در خودروهای سنگین این رقم به 7100خودرو در سال 91رسیده که نسبت به شش ماهه مشابه درسال گذشته پنج درصد کاهش داشته ایم.

همچنین 584موتورسیکلت در سال 90به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که این رقم در سال 91به 249موتورسیکلت تنزل داشته است.این در حالی است که به گفته سیدعلی رضوی، با توجه به آمار و شواهد موجود، پاییز و زمستان امسال پایتخت آلوده‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.وی با بیان اینکه سال به سال تعداد مراجعه‌ به مراکز معاینه فنی کاهش پیدا می‌کند و خودروها ناامن‌تر می‌شوند، گفت: با توجه به در پیش بودن فصل سرما و احتمال افزایش آلودگی هوا، می‌توان با الزام خودروها به معاینه فنی از آلودگی هوا کاست. همچنین در حال حاضر اگزوز 10 وسیله نقلیه به سمت هر دانش‌آموز نشانه رفته که همین امر سبب افزایش آمار بیماری‌های قلبی و مغزی است.

رضوی در ادامه خواستار برخورد جدی‌تر پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی شد و گفت: ما هرگز به مسئله معاینه فنی به دید اقتصادی نگاه نمی‌کنیم چرا که هر مرکز ما بیش از پنج هزار مترمربع وسعت دارد که هرگونه استفاده‌ای جز معاینه فنی از آن بشود سود سرشاری دارد. همچنین ما برای هر معاینه فنی 9هزار تومان دریافت می‌کنیم و این رقم مدت‌هاست افزایشی نداشته و انتقادی به افزایش نیافتن این قیمت‌ها هم نداریم.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به آمار بالای تصادفات در طول سفرهای تابستانی امسال گفت: اگر ایمنی خودروها رعایت می‌شد حتما این آمار کاهش پیدا می‌کرد زیرا بسیاری از این تصادفات ناشی از نقص فنی ترمز بود که قابلیت شناسایی در مراکز مکانیزه معاینه فنی را داشت. رضوی با اشاره به لزوم وجود اجبار برای رعایت برخی مسائل ترافیکی گفت: زمانی که با موتورسوارهای فاقد کلاه ایمنی برخورد می‌کردند 90درصد راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده می‌کردند اما حالا که این اجبار کمتر شده ما شاهد افزایش آمار ضربات مغزی موتورسیکلت سوارها هستیم.

همچنین در ادامه وی از مشارکت سازمان محیط‌زیست و معاینه فنی خودرو و یکی از شرکت‌های خودروساز برای تجهیز سه‌هزار تاکسی پراید به مبدل کاتالیستی خبر داد و گفت: تاکسی‌ها امسال چهار کوپن مراجعه به مراکز فنی خودروها را دارند که درصورتی که از این کوپن‌ها استفاده نکنند از برخی از مزایای تشویقی محروم می‌شوند.این در حالی است که به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی،لایحه‌ای تدوین شده است که براساس آن خودروهایی که قصد دریافت آرم طرح ترافیک را دارند ملزم به داشتن معاینه فنی شوند.

 

کد خبر 185963
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز