دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

دکتر عیسی گلشاهی: شب سال نو همه به فکر خواص تغذیه‌‌ای ماهی می‌افتند، غافل از اینکه ماهی و آبزیان را باید بطور مداوم در تمام طول سال مصرف کنند و فصل خاصی را برای مصرف قایل نشوند.

با توجه به آنکه فرهنگ‌سازی یک مقوله زمانبر بوده و کمک تمامی اقشار را می‌طلبد و با توجه به لزوم تربیت نسلی سالم و شاداب، حتی اگر والدین تمایلی به مصرف آبزیان ندارند، خوردن آن را به کودکانشان بیاموزند تا هم نسل بعدی‌مان سالمتر از امروز باشند و هم پدران و مادران فردا با فرهنگ مصرف آبزیان آشنا بوده و از این غذای سلامت بهره لازم را ببرند.

اما چه کنیم تا سنت سبزی‌پلو ماهی شب عید پابرجا بماند؟ گروه زیادی از مردم کشورمان در طول سال ماهی مصرف نمی‌کنند و فقط در مواقع خاصی از سال مانند شب عید مصرف‌کننده ماهی هستند و باید مصرف را به تمام سال برسانند.

عدم مصرف مداوم علل مختلفی دارد؛ یکی از آنها باورهای غلط فرهنگی است مثل اعتقاد به آنکه در فصول گرم نمی‌توان یا نباید ماهی مصرف کرد.

بعضی اوقات علل روانی به دلیل رخدادهای ویژه اتفاق می‌افتد مثلاً شخصی که در کودکی در هنگام مصرف ماهی استخوانی در گلویش پریده و باعث آزار وی شده و بنابراین با تجربه بدی که داشته، سابقه ذهنی و روانی خوبی برای مصرف ماهی ندارد. گروهی دیگر از مردم به سبب باورهای نادرست اقتصادی مصرف‌کننده مداوم و دائمی آبزیان نیستند.

این گروه از آنجا که در طول سال در چند نوبت خاص مصرف‌کننده هستند اولا سابقه ذهنی مناسبی از قیمت ماهی ندارند لذا در هر نوبت خرید قیمت ماهی از نظر ظاهری برایشان گران به نظر می‌رسد و تصور هم می‌کنند که قیمت ماهی در حال گران شدن است.

مثلاً فردی در نوروز 85 ماهی خاصی را با قیمت کیلویی3500 تومان خریداری کرده بود، در شب یلدای سال85 برای خرید همان ماهی رفته و آن را به همان قیمت خریداری می‌کند، اما چون در این فاصله سایر کالاها گرانتر شده‌اند و او هم طی 9 ماه قبل ماهی نخریده تصور دارد که گرانی در زمینه ماهی هم اتفاق افتاده و این در حالیست که طی مدت مذکور قیمت آبزیان یا تغییری نداشته و یا در برخی اقلام کاهش یافته است.

در عین حال همین فرد ممکن است به دلایلی تنها به سراغ گونه خاص و معروفی برود که قیمت بالاتری (نه الزاماً ارزش تغذیه‌ای بالاتر) نسبت به گونه‌های دیگردارد و به همین لحاظ تصور گران‌بودن ماهی برایش ایجاد شود.

در آبزیان گونه‌های بسیار زیادی با قیمت‌های ارزان، متوسط‌القیمت و گران وجود دارد و اکثریت آنها در گروه ماهیان با قیمت متوسط که بهایی بین 1200 تا 2500 تومان دارند، قرار می‌گیرند.

در عین حال باید توجه داشت به علت عدم آشنایی اکثریت مردم با روش‌های طبخ، آبزیان برایشان مقرون به صرفه نبوده و در شرایطی که با یک کیلو گوشت قرمز می‌توان چندین غذا برای یک خانواده تهیه نمود، این کار را با مقدار مشابهی از ماهی نمی‌توان انجام داد.

اگر مردم با روش طبخ ماهی آشنا باشند به راحتی می‌توانند با صرف هزینه مناسبی برای خانواده‌شان ماهی تهیه نمایند.

شیلات استان‌های مختلف کشورمان فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه ترویج فرهنگ مصرف آبزیان انجام داده و برنامه‌های زیادی هم در دست اجرا می‌باشد، اما باید دانست که فرهنگ‌سازی یک مقوله زمانبر و مستلزم همکاری‌های چندجانبه است.

امید که این تلاش‌ها در کنار موج فرهنگی ایجاد شده در سال‌های اخیر که سبب شده مصرف سرانه آبزیان علی‌رغم افزایش جمعیت از 5 به 7 کیلوگرم برسد، به ثمر نشسته و به این ترتیب شاهد جامعه‌ای سالم و پویا باشیم.

کد خبر 18596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز