چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

تیم‌هایی که مجوز حضور در لیگ جهانی والیبال را دریافت می‌کنند باید مبلغ زیادی که گفته می‌شود معادل حدود یک‌میلیون دلار است را به‌عنوان وثیقه نزد فدراسیون جهانی بگذارند و این مبلغ تضمینی برای رعایت و توجه تمامی کشورها به قوانین و مقررات فدراسیون جهانی در برگزاری لیگ جهانی خواهد بود.

لیگ جهانی - والیبال

ازجمله این قوانین و تعهدات می‌توان به فیلمبرداری، نحوه پخش مسابقات و البته ضمانت شهرداری آن شهری اشاره کرد که قرار است تیم ملی والیبال آن کشور بازی‌های خانگی‌اش را در آنجا میزبانی کند. البته فدراسیون جهانی در قانونی نانوشته به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هم توجه ویژه‌ای دارد و این مهم برایش از اهمیت بسزایی برخوردار است.

فواید حضور در لیگ جهانی

اما لیگ جهانی والیبال چیست و در این میدان ارزشمند چه فاکتورهایی وجود دارد که حضور در آن تا این حد برای تیم‌ها غرورانگیز است؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توان از زوایای مختلفی لیگ جهانی والیبال را مورد ارزیابی قرار داد. مهم‌ترین نکته در این خصوص هرچه بیشتر دیده شدن کشورها از سوی رسانه‌های تصویری، شنیداری و مکتوب است. از فواید دیگر این حضور می‌توان به آبدیده شدن بازیکنان در کوران این بازی‌ها و صیقل خوردن استعدادها و افزایش تجربه بین‌المللی آنان برای موفقیت هرچه بیشتر در رویدادهای بزرگی چون المپیک، قهرمانی جهان و جام‌جهانی اشاره کرد.

حسن دیگر این رقابت‌ها برگزاری سالانه آن است و نکته آخر دستیابی به منابع مالی جدید برای فدراسیون‌های عضو تشکیلات فدراسیون جهانی والیبال است که از آن می‌توانند در جهت توسعه و تعمیم این رشته استفاده کنند. شرایطی مشابه با آنچه تیم‌ها در چمپیونز لیگ فوتبال از آن برخوردارند؛ لیگی که از لحاظ اقتصادی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تیم‌های شرکت‌کننده از این حیث حسابی منتفع می‌شوند. چند اسپانسر مطرح طرف قرارداد با فدراسیون جهانی والیبال هستند و تیم‌های شرکت‌کننده در واقع از فعالیت‌های تجاری و سوددهی این اسپانسرها، به مقاصد مالی خود می‌رسند. تیم‌های شرکت‌کننده درصورت صعود به مراحل بالاتر از حضور در این مسابقات صاحب درآمد خوبی خواهند شد و در حقیقت حضور در لیگ جهانی والیبال را می‌توان به منزله ورود به دنیای اقتصادی والیبال دانست.

16تیم در چهار گروه

در لیگ جهانی والیبال 16تیم حضور دارند که در ابتدا تیم‌ها به چهار گروه چهارتیمی تقسیم می‌شوند و تیم‌های حاضر در هرگروه به‌صورت رفت و برگشت مسابقات خود را در کشور خودشان و رقیبان همگروه پشت‌سر می‌گذارند. پس از پایان مرحله گروهی بازی‌ها شش تیم به مرحله نهایی صعود می‌کنند و به‌صورت متمرکز در یک کشور که میزبان این مرحله خواهد بود، برای کسب عناوین برتر رقابت خواهند کرد. میزبان مرحله پایانی همه‌ساله قبل از شروع بازی‌های هر دوره توسط فدراسیون جهانی والیبال(FIVB) انتخاب خواهد شد و کشورها می‌توانند درخواست خود را ماه‌ها قبل از شروع دور مقدماتی به دبیرخانه فدراسیون جهانی در لوزان سوئیس ارسال کنند. نکته حائز اهمیت این است که هرساله تیم‌های پانزدهم و شانزدهم لیگ جهانی، برای ماندن در لیگ سال آینده باید با کشورهای داوطلب ورود به این لیگ، مسابقه انتخابی برگزار کنند. بنابراین تیم‌های اول تا چهاردهم اتوماتیک‌وار در مسابقات سال بعد از آن حضور خواهند داشت و به قول معروف پای ثابت لیگ‌جهانی خواهند بود.

پاداش دلاری برای تیم‌ها و بازیکنان

در این سال‌ها لیگ جهانی والیبال به محل رقابت تجاری برای تیم‌های شرکت‌کننده مبدل شده و هر تیم و بازیکنانش به غیر از سود تبلیغاتی محصولات داخلی و بین‌المللی، در پایان بازی‌ها با توجه به رتبه‌اش در جدول مسابقات، جدا از پس گرفتن یک میلیون دلار ودیعه ورودی، مبلغ قابل‌توجهی نیز به‌عنوان پاداش حضور بسته به کسب رتبه‌ در خاتمه بازی‌ها دریافت می‌کند. در بیست و چهارمین دوره این بازی‌ها که بهار سال آینده برگزار خواهد شد، دو تیم هلند و ایران جانشین ژاپن و پرتغال شدند و سایر تیم‌های شرکت‌کننده را هم تیم‌های لهستان، فنلاند، آلمان، ایتالیا، بلغارستان، روسیه، کانادا، کره‌جنوبی، آمریکا، آرژانتین، فرانسه، کوبا، صربستان و برزیل تشکیل می‌دهند.

کد خبر 185886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز