سعید معروف، چه در مسابقات انتخابی المپیک در توکیو و چه در رقابت‌های انتخابی لیگ جهانی سال 2013نمایشی فوق‌العاده و متفاوت با همه حضورهای قبلی‌اش در تیم ملی والیبال ایران داشت.

ورزش - والیبال

او را بدون شک می‌توان یکی از ارکان اصلی صعود والیبال ایران به لیگ جهانی پس از سه سال انتظار خواند. اگرچه به‌رغم بازی‌های خوب او و بازیکنانی چون غفور، موسوی، قائمی و ظریف تیم ملی والیبال نتوانست به المپیک لندن صعود کند اما راهیابی به لیگ جهانی مرهون درخششش او وسایر هم‌تیمی‌هایش پس از آن ناکامی ناباورانه بود. پاسور اول تیم ملی حالا در گفت‌وگو با همشهری از روزهای تلخ وشیرین ماه‌های اخیر والیبال پرده برداشته و از حضور ایران در لیگ جهانی، رفتن احتمالی ولاسکو و دلایل رفتنش از کاله مازندران در این فصل از لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران حرف زده است.

  • از نگاه سعید معروف صعود به لیگ جهانی بعد از ناکامی در رسیدن به المپیک، چقدر برای والیبال ایران ارزشمند است؟

با وجود گذشت دو‌ماه از بازی‌های انتخابی المپیک، اگرچه هنوز که هنوز است، افسوس و حسرت نرفتن والیبال ایران به المپیک را می‌خورم ولی معتقدم که صعود والیبال ایران به لیگ جهانی نیز یک قدم به جلو و جبران آن ناکامی بوده است و استقبال و شادی مردم بعد از صعود به لیگ جهانی نیز بیانگر انس و الفتی است که والیبال توانسته با مردم برقرار کند و من از این بابت سخت به خودم به‌عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ والیبال می‌بالم.

  • فکر نمی‌کنی والیبال ایران زودتر از اینها، شایسته حضور در لیگ جهانی بود؟

بحث استفاده از فرصت‌ها مطرح است و شاید هم حکمتی در میان بوده که این اتفاق ‌باید پس از سه سال انتظار می‌افتاد.

  • بازی با مصر سخت‌تر بود یا ژاپن؟

معلوم است بازی با مصر؛ چرا که در خانه حریف بازی کردیم و میزبانی در مسابقات انتخابی لیگ جهانی یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود که اثراتش را در بازی با ژاپن دیدید.

  • قبول دارید که ژاپن با توجه به تغییراتی که بعد از بازی‌های انتخابی المپیک داشته، ضعیف‌تر از گذشته شده بود؟

ژاپن ضعیف و قوی ندارد، آنها همواره با همین سبک بازی می‌کنند.طبیعی است که بعد از ناکامی در انتخابی المپیک با کنار گذاشتن چند بازیکن قدیمی مثل اوسامی 40ساله به بازیکنان جدیدی فرصت بازی بدهند. در مجموع معتقدم چه ژاپن و چه سایر تیم‌های آسیایی موقعیت فعلی تیم ایران را از نظر پشتوانه ندارند که در هر پست صاحب چهار تا پنج بازیکن نزدیک به هم است.

  • از دید معروف تیمی که به لیگ جهانی صعود کرد کامل‌تر بود یا تیمی که در بازی‌های انتخابی المپیک در توکیو ناکام بود؟

طبیعی بود که به‌دلیل پتانسیل خوب والیبال ایران ولاسکو برای هر تورنمنت تغییراتی در تیم ملی به‌وجود آورد ولی از دید من تیم حاضر در مسابقات انتخابی لیگ جهانی به‌دلیل پشت سر گذاشتن پروسه آماده‌سازی‌ مناسب شرایط بهتری داشت.

  • فکر می‌کنید والیبال ایران با پتانسیل موجود توان ماندن در لیگ جهانی را دارد؟

مطمئن هستم ماندن در لیگ جهانی برای والیبال ایران دست یافتنی‌تر از حضور در این لیگ خواهد بود.

  • حضور در لیگ جهانی چه امتیازاتی برای والیبال ایران به همراه خواهد داشت؟

این حضور امتیازات زیادی خواهد داشت. اول اینکه شرایط والیبال ما بهتر از این خواهد شد. دید همه به والیبال وسیع‌تر می‌شود. بازیکنان بیشتر در دید تیم‌های مطرح جهان قرار می‌گیرند و تجربه بین‌المللی آنان نیز بالطبع افزایش می‌یابد. از نظر مالی هم وضعیت فدراسیون بهتر خواهد شد و از همه مهم‌تر اینکه تماشاگران قادر خواهند بود بازی با بهترین‌های جهان را در ایران از نزدیک شاهد باشند.

  • آیا پیش آمده که در رویدادهای دیگر غیر از لیگ جهانی، پیشنهاد بازی در تیم‌های خارجی به شما یا سایر هم‌تیمی‌هایت شده باشد؟

بله ولی خیلی زیاد نبوده اما فکر می‌کنم که در لیگ جهانی این مهم پررنگ‌تر از همیشه خواهد بود.

  • گفته می‌شود که خیلی از بازیکنان ازجمله معروف به‌دلیل پیشنهاد مالی بهتر تیم‌های داخلی و از همه مهم‌تر سختی تمرینات در تیم‌های خارجی بازی در ایران را به خارج از کشور ترجیح می‌دهند؟

البته بسیاری از بازیکنان ازجمله خودم از سختی تمرینات چندان هراسی نداریم ولی دلیل اولی را بیشتر می‌پذیرم. من تنها یک‌بار در زمان گائیج پیشنهاد داشتم که شرایط مالی آن چندان قابل توجه نبود به همین‌خاطر نپذیرفتم. اما امروز به دلیل افزایش قیمت دلار و یورو اگر پیشنهادی وجود داشته باشد بدم نمی‌آید که بازی در خارج از ایران را هم تجربه کنم.

  • این روزها بحث بر سر اینکه لیگ برتر والیبال باید همانند فصل پیش فشرده برگزار شود تا تیم ملی به‌موقع آماده لیگ جهانی شود میان برخی از مربیان درگرفته؛ آیا واقعا تیم ملی همانند گذشته نیاز به چندین‌ماه اردو دارد؟

اکنون دیگر تیم ملی زمان زیادی برای آماده شدن نمی‌خواهد و فکر می‌کنم با حدود 30تا 45روز وقت می‌شود یک تیم آماده را برای لیگ جهانی مهیا کرد.

  • شما نظرتان راجع به انجام دو بازی در هفته چیست؟

با سه بازی هم نمی‌شود مخالفت کرد ولی دو بازی در هفته به ضرر تیم‌های شهرستانی است.

  • دلیل رفتن معروف از کاله‌مازندران چه بود؛آیا با آنها به مشکل خورده بودید؟

خیر، یکی از بهترین دوره‌های حضورم در والیبال، حضور در کاله بود. خاطرات خوبی نیز از مردم آمل دارم و واقعا مسئولان کاله به لحاظ تیمداری بسیار حرفه‌ای و منطقی هستند. با آنان از نظر مالی برای فصل جدید به توافق نرسیدم.

  • فکر می‌کنید تیم شهرداری ارومیه بتواند در فصل جدید موفق ظاهر شود؟

باید منتظر بود و دید. شهرداری برای موفق شدن نیاز به زمان و کمی صبوری دارد.

  • آیا هنوز هم افسوس نرفتن به المپیک را می‌خورید؟

به‌عنوان یک ورزشکار همیشه به‌خودم قبولانده‌ام که حضور در میدان ورزش مترادف با برد و باخت است ولی با وجود این مگر می‌شود افسوس نخورد؟ من هیچ‌گاه معتقد به شانس نبوده و نیستم ولی این بار مجبورم اعتراف کنم ایران در عین بدشانسی از رسیدن به المپیک محروم ماند؛ همانگونه که چنین سرنوشتی برای تیم پر امید روسیه نیز در یورو 2012رقم خورد. در حقیقت همان بلایی سر روسیه در فوتبال آمد که در توکیو بر سر تیم شایسته ایران در والیبال انتخابی المپیک نازل شد. طبیعی است که ما هم همانند مردم احساس خوبی از بابت صعود نکردن به المپیک نداشتیم ولی در همین حال باید کمی هم ظرفیت خود را پیرامون شکست و پیروزی در رویدادهای ورزشی افزایش دهیم. مطلبی را در همین زمینه می‌خواندم که نویسنده نوشته بود: اگر کسی تحمل و ظرفیت باخت در میدان‌های ورزشی را ندارد بهتر است برود فیلم کارتون تماشاکند که دیدنش نه برد دارد و نه باخت ولی در ورزش هم برد هست و هم باخت.

  • ولی قبول کن که اگر بازیکنان تیم ملی درک درست‌تری از حضور در المپیک داشتند و تمرکز‌شان در بعضی از بازی‌ها بهتر بود، الان به جای حسرت خوردن، حضور در المپیک را نیز تجربه کرده بودیم.

نمی شود گفت که بازیکنان درک درستی نداشته‌اند بلکه همانگونه که پیش‌تر گفتم بدشانسی آوردیم و با آن نتایج درخشان حقمان نبود که صعود نکیم. در بازی با استرالیا همه‌‌چیز یکباره از ست دوم به بعد به سود حریف چرخید. در بازی با صربستان هم آرامش و تجربه صرب‌ها با توجه به قطعی بودن صعودشان قبل از بازی با ما و استرس بالای بازیکنان ما که نیازمند برد بودند دلیل اصلی ناکامی ما و موفقیت آنان شد. چنین مشکلی را ژاپنی‌ها در بازی آخر مقابل ما پیش چشمان تماشاگرانشان داشتند و دیدید ما چگونه در یک بازی بدون استرس توانستیم شکست سنگینی را به میزبان بازی‌ها تحمیل کنیم که از سوی تماشاچیان تحت فشار بودند.

  • خیلی‌ها معتقدند که معروف بعد از دوری یکساله از تیم ملی متحول شده و بسیار پخته‌تر و بی‌حاشیه‌تر از گذشته در خدمت تیم ملی است؟

البته نظر هرکسی قابل احترام است؛ تغییر خاصی در میان نبوده ولی طبیعی است که با گذشت زمان تجربه‌ام بیشتر از قبل شده و همین موضوع را خیلی‌ها به تغییر کردن تعبیر می‌کنند.

  • در این تغییرات ولاسکو چه نقشی داشته است؟

طبیعی است که از ولاسکو هم همانند سایر مربیان قبلی نکات تازه‌ای را یاد گرفته‌ام و باید بگویم تمام مربیانی که با آنان کار کرده‌ام هر کدام به لحاظ شخصیتی و فنی سهمی عمده در موفقیت و تکامل بازی‌ام داشته‌اند و من از همه آنها همیشه به نیکی و بزرگی یاد می‌کنم.

  • شما در این سال‌ها با مربیان خارجی زیادی کار کرده‌اید؛ ولاسکو چه تفاوتی با سایرین به‌خصوص گائیج دارد؟

در آموزش سیستم والیبال، تفاوت خاصی میان هیچ کدام از این مربیان ندیدم، اما تفاوت ولاسکو با گائیج در توجه بیشتر ولاسکو به جزئیات کار است.

  • خیلی‌ها بعد از ناکامی در انتخابی المپیک از نیاز والیبال ایران به مربیان جدید سخن گفتند یا حتی امروز معتقدند که باید به‌دنبال مربیانی جوان‌تر و با دانش روزتر بود؛آیا شما هم‌چنین اعتقادی دارید؟

یکی از مشکلات والیبال ایران در چند سال اخیر به همین مسئله برمی‌گردد. هیچ وقت با ردیف کردن اسم‌های جدید، مشکلی از روی دوش والیبال ایران بر داشته نخواهد شد و تازه فکر می‌کنم اگر با بقیه مربیان خارجی هم‌چنین رفتاری نمی‌شد، اکنون وضعیت والیبال ما به‌مراتب بهتر از امروزش بود. به اعتقاد من همواره تغییرات تبعات خاص خود را دارد. من فکر می‌کنم هنوز هم از میان مربیان خارجی بهترین گزینه می‌تواند ولاسکو باشد.

  • از شما همیشه به‌عنوان پاسوری نمایشی یاد می‌شود که بیشتر به فکر نشان دادن خود در بازی هستید و اینکه گاهی این کار به ضرر تیمی که در آن بازی می‌کنید تمام‌شده و حتی پارک کی‌وون سرمربی اسبق تیم ملی و کنونی کره جنوبی هم در مقایسه میان معروف و امیر حسینی چنین استنباطی داشته؛ تا چه اندازه این فرضیه را قبول دارید؟

در والیبال فقط بازیکنانی که خوب اسپک می‌زنند و دفاع می‌کنند بیشتر از پاسورها در چشم مردم دیده می‌شوند؛ با این اوصاف هیچ وقت از بازی‌های خودم چنین استنباطی نداشته و ندارم.

کد خبر 185876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز