سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

درحالی‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست برای صیانت از مناطق حفاظت شده با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه است مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق این سازمان، روز گذشته در گفت‌وگو با مهر از افزایش مناطق حفاظت شده خبر داد.

حیوانات

در حال حاضر، 2700محیط‌بان حفاظت از 13میلیون هکتار عرصه حفاظت‌شده کشور را برعهده دارند درحالی‌که بنا به استانداردهای جهانی برای حفاظت از عرصه‌ای به این وسعت به 11هزار محیط‌بان نیاز است. ناصر مقدسی با بیان اینکه در حال حاضر مناطق تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست 10درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد، گفت: در افق برنامه پنجم توسعه، این عدد باید به 14درصد برسد. وی درخصوص مناطق چهارگانه محیط‌زیست تصریح کرد: مناطق حفاظت شده کلاس‌های معینی دارد که در کشور ما چهار سطح معین تعریف شده و براساس آن، پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت‌شده هستند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست، مناطق حفاظت شده را مناطق حساسی دانست که باید مجموعه برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها در راستای حفاظت از آنها پیگیری و اجرا شود. به گفته وی، همچنین هفت میلیون هکتار منطقه شکار ممنوع در کشور وجود دارد که زیست‌بوم حساسی در آنها وجود دارد که تحت حفاظت و مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند؛ ضمن اینکه 10ذخیره‌گاه زیست کره هم در کشور وجود دارد که بیش از سه میلیون هکتار را پوشش می‌دهد.علاوه بر آنها 84تالاب مهم در کشور ثبت شده که 22تالاب جزو تالاب‌های ثبت شده در « رامسر سایت» هستند.

کد خبر 185699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز