دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

آبادان: نخل‌های آبادان که در جنگ به‌علت استقامتشان در برابر بی‌آبی و جنگ و محاصره، به نمادی برای مقاومت تبدیل شدند اکنون و در سال‌های پس از پایان جنگ، تاب مقاومت در برابر پدیده خودساخته شوری آب را از کف داده‌اند و یکی پس از دیگری، شوربخت می‌شوند.

آبادان


به گزارش مهر، همه، آبادان را که زمانی لقب «عروس خلیج‌فارس» را یدک می‌کشید با نخلستان‌های سرسبز و انبوهش می‌شناختنداما وقوع جنگ تحمیلی که آبادان یکی از کانون‌های آن بود، رونق و توسعه و پیشرفت شهر را به تلی از مشکلات حل نشدنی تبدیل کرد و اکنون سال‌ها پس از پایان جنگ، هنوز مردم این شهر با عواقب و تبعات ناشی از جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از بخش‌هایی که در جنگ آسیب فراوانی دید، کشاورزی و در رأس آن نخلستان‌های آبادان بود که در جنگ به‌علت بمباران شدید شهر تا حدودی تخریب شد ولی به‌علت وفور آب شیرین، این امکان وجود داشت که این نخلستان‌ها به سرعت احیا شوند و اتفاقا احیای نخیلات در دستور کار دولت‌های بعد از جنگ نیز قرار گرفت ولی این کار به‌علت سیاست‌های نادرست در برداشت بی‌رویه از آب کارون و انتقال آن به سایر نقاط کشور ناکام ماند. اروندرود که به غیر از کارون، از دو رودخانه دجله و فرات نیز تغذیه می‌شود به‌علت احداث سدهای فراوان در خاک ترکیه بسیار ضعیف و بی‌آب شده و توان پر آب کردن خود را ندارد و این امر نیز مزید بر علت شده که اروند رود با آن آب شیرینش در معرض نابودی قرار بگیرد و به محلی برای حکمرانی آب‌های شور خلیج‌فارس تبدیل شود. در همین خصوص سرپرست جهادکشاورزی آبادان گفت: با توجه به نمونه‌برداری از آب‌های رودخانه‌های اروند و بهمنشیر، متأسفانه‌ هنگام مد و آبیاری نخیلات شوری آب بیش از دوهزار میکروموس بوده است. رضا پلنگ‌زا با بیان اینکه این موضوع اگر توسط مسئولان کنترل نشود زیان و فاجعه بزرگی به‌وجود خواهد آورد، افزود: از مسئولان شهرستان، استان و کشور می‌خواهیم که دستورات لازم برای کاهش شوری آب را صادر کنند.

وی بالا رفتن شوری آب این رودخانه‌ها را ناشی از کاهش ورودی آب کارون و دجله و فرات در عراق دانست و گفت: شوری بیش از حد آب رودخانه اروند و بهمنشیر در سال‌های گذشته تمام زیرساخت‌های کشاورزی منطقه را از بین برده است. مدیر جهادکشاورزی آبادان با اشاره به مشکل کشاورزان اروندکناری و بهمنشیری برای تأمین آب زمین‌های زراعی گفت: سال‌های گذشته برای تأمین آب نخلستان‌های حاشیه اروند از رودخانه بهمنشیر استفاده می‌شد که امسال متأسفانه آب هر دو رودخانه برای نخلستان‌ها قابل مصرف نیست و حدود سه میلیون اصله نخل در معرض از بین رفتن قرار دارند.

هم‌اکنون از سه میلیون اصله نخل بارور در آبادان حدود یک میلیون اصله در اروندکنار قرار دارد که سالانه به‌طور میانگین 25هزار تن خرما به ارزش بیش از 80 میلیارد ریال تولید می‌کند. اما مشکلات این روزها کشاورزی را به شغلی زیان ده در آبادان تبدیل کرده و باعث شده روزبه‌روز از جمعیت کشاورزان فعال آبادانی کاسته شود و آنها ترجیح دهند به سایر مشاغل خدماتی و... در ادارات و واحدهای بازرگانی رو بیاورند.

محمد سعید انصاری، نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت:‌ قبل از جنگ بیش از هشت میلیون اصله نخل در شهر وجود داشت که هرساله مقدار قابل‌توجهی خرما، خارک و رطب را وارد بازار می‌کردند. وی افزود: در آغاز جنگ بخشی از این نخل‌ها تخریب شد ولی بعد از جنگ درحالی‌که مردم برای آباد کردن زمین‌های کشاورزی خود به‌خصوص نخلستان‌ها به زمین‌ها و خانه‌های خود بازگشته بودند، نبود آب، شوری آب و نبود برنامه‌ریزی مناسب باعث شد بسیاری از نخل‌های آبادان نابود شود. انصاری تصریح کرد: در شرایط فعلی کمتر از سه میلیون اصله نخل در شهرستان آبادان باقی‌مانده و بسیاری از نخلستان‌ها به‌علت نبود و شوری آب به زمین‌هایی متروکه تبدیل شده‌اند که اینک مردمی که آبادان قبل از جنگ با آن نخلستان‌های سرسبز و پرصلابتش را به یاد دارند با دیدن این زمین‌ها تنها حسرت می‌خورند.

نماینده مردم آبادان عنوان کرد: این روزها شوری آب رودخانه اروند و بهمنشیر بدجوری کشاورزان و نخلستان‌ها را عذاب می‌دهد به همین دلیل خیلی راحت می‌توان پیش‌بینی کرد که این نخلستان‌های نجات یافته از جنگ و بی‌آبی هم به‌زودی از بین بروند ‌ و دیگر نمی‌توان گفت نخل نماد شهر آبادان است. وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل نابودی نخلستان‌ها نبود هماهنگی لازم بین وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی است که این ناهماهنگی باعث نابودی نخلستان‌های آبادان و شهرهای اطراف مثل خرمشهر و شادگان می‌شود. انصاری گفت: البته چند طرح برای احیای نخیلات آبادان در مدت اخیر اجرا شده ولی چون بدون پشتوانه کارشناسی بود تنها باعث هدر رفتن پول بیت‌المال شد و هیچ دستاوردی برای آبادان، کشاورزان و نخیلات این شهر نداشته و هم‌اکنون شاهد هستیم هر سال تعداد بیشتری از زمین‌ها به‌علت پیشروی آب شور و نبود آب مناسب به زمین‌های بایر تبدیل می‌شود. وی شوری آب را جدی‌ترین خطری دانست که نخیلات و کل کشاورزی آبادان را تهدید می‌کند و اظهار کرد: به‌علت برداشت بی‌رویه از سرچشمه آب در رودخانه کارون به وسیله وزارت نیرو و انتقال آن به سایر شهرها آن هم برای کشاورزی، آب شور خلیج‌فارس قدرت بیشتری نسبت به آب شیرین پیدا کرده به‌گونه‌ای که آب شور تا شهرستان خرمشهر هم پیشروی‌ و کل کشاورزی مسیر را نابود کرده است.

کد خبر 185581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز