شیراز: فارس یکی از مراکز مهم تولید خرما در کشور است. شهرستان‌های واقع در جنوب و جنوب شرقی این استان، ازجمله داراب، جهرم، لارستان، لامرد، گراش، اوز، خنج، قیر، فیروزآباد، کازرون، خشت و کمارج که در مرز فارس با استان‌های بوشهر و هرمزگان واقع شده‌اند پوشیده از نخلستان‌هایی است که خرمای آن ویژگی‌های منحصر به‌ فردی دارد‎.

درخت خرما

با وجود توان تولید فارس در زمینه محصول خرما، خصوصا در شهرستان‌های جهرم، داراب و کازرون، به واسطه نبود صنایع بسته‌بندی و تبدیلی مرتبط در این استان، تمام محصول به‌صورت سنتی بسته‌بندی شده و به نقاط مختلف حمل و توزیع می‌شود‎. محصول تولیدی استان فارس را می‌توان در کشورهای مختلف جهان رصد کرد، اما با نشانه‌ها و بسته‌بندی‌هایی که هیچ نشانه‌ای از استان تولیدکننده در خود ندارد‎.

به گفته کارشناسان کشاورزی، درصورتی‌که خرمای تولید شده در فارس به شکل مناسبی بسته‌‌بندی شود، تا دوبرابر ارزش افزوده این محصول را افزایش خواهد داد و درصورت فراوری، بیش از چهار برابر افزایش ارزش‌افزوده را شاهد خواهیم بود‎. این کارشناسان اعتقاد دارند که طی ده سال اخیر هیچ افزایش کمی در میزان تولید خرما را شاهد نبوده و از طرفی تلاشی هم برای ارتقای سطح کیفیت بسته‌بندی یا فراوری این محصول بسیار استراتژیک، انجام نداده‌ایم‎.

به گزارش ایسنا، منتقدان با طرح این انتقاد که بسته‌بندی‌های غیراصولی و بعضا غیربهداشتی سنتی در برخی شهرستان‌های فارس، نه‌تنها زمینه رشد ارزش‌افزوده و ارتقای سطح زندگی نخل‌داران را فراهم نکرده بلکه انعکاس تصاویری از شیوه بسته‌بندی سنتی در یکی از شهرهای استان، زمینه رکودی تأثیرگذار بر قیمت و کاهش میزان خرید را در دوره‌ای فراهم کرده است. یکی از نخل‌داران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: متأسفانه کسی نمی‌آید زیر بال ما را بگیرد، هر کس آمده پا روی همین بال ناتوان گذاشته و رفته‎. محمد که هنوز نفس‌هایش درپی پایین آمدن با یک زنبیل خرما، منظم نشده، افزود: چه‌کسی آمد بسته‌بندی بهداشتی راه‌اندازی کرد و خرما‌دار و نخل‌دار، محصولش را به او نداد، نمی‌توانیم خرما را رها کنیم چون صنایع بسته‌بندی نیست‎. او ادامه داد: خیلی از نخل‌داران هم نمی‌دانند چطور می‌شود بهتر بسته‌بندی کرد. آنچه در توان است انجام شده، حالا اگر کسی بهتر می‌تواند، بستاند و بزند‎!‎ مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی فارس نیز گفت: سطح زیرکشت خرما در استان فارس 30هزار هکتار و تولید سالانه آن 131هزار تن است‎.

اسد شریفی با بیان اینکه استان فارس 13درصد خرمای کشور را تولید می‌کند، گفت: تاکنون بیش از 100رقم خرما در این استان شناسایی شده است‎. شریفی اضافه کرد: رقم‌های خرمای شاهانی با 33/8 درصد، زاهدی با 25/7 و کبکاب با 13/5درصد، در مجموع 73درصد کل سطح زیرکشت باغ‌های خرمای فارس را شامل می‌شوند‎.

وی ادامه داد: این ارقام بیشترین سازگاری را با آب و هوای فارس دارند و باید نسبت به اصلاح ساختار باغ‌ها و جایگزین کردن ارقام مرغوب به‌ جای نامرغوب کیفیت خرما را ارتقا داد‎. شریفی زمان شروع برداشت خرما را در سطح استان فارس اول مرداد و پایان آن را انتهای آبان‌‌ماه ذکر و تصریح کرد: معمولا در مردادماه فصل برداشت خرمای لارستان آغاز می‌شود و آبان‌‌ماه نوبت به خرمای شهرستان کازرون می‌رسد‎.

وی با اشاره به طرح خرید توافقی خرمای مازاد برمصرف کشاورزان که از سال 86 شروع شده و همچنان ادامه دارد، گفت: سال گذشته 53هزار تن خرمای مازاد بر مصرف کشاورزان استان فارس خریداری شد‎. اسدی گفت: سال 89 مقدار 23/7هزار تن خرما به ارزش 22/5میلیون دلار و در سال 90 بالغ بر 27/9 هزارتن خرما به ارزش 13/9میلیون دلار از استان فارس صادر شده است.

وی اضافه کرد: صادرات خرما با رشد 17/7درصدی در میزان و 42/8درصدی در ارزش ریالی مواجه بوده است‎. مدیر جهادکشاورزی جهرم نیز گفت: یکی از محصولات مهم این شهرستان در بخش کشاورزی خرماست‎. جلال بهجو ادامه داد: انواع مختلفی از خرما در این نقطه تولید می‌شود، اما بیش از 95درصد رقم تولیدی خرما شاهانی است‎. وی با بیان اینکه هم‌اینک برداشت رطب خرما آغاز شده است، گفت: معمولا بین پنج تا 10درصد محصول خرمای نخل‌دار به‌‌ شکل رطب برداشت می‌شود‎.

مدیر جهادکشاورزی جهرم با بررسی وضعیت خرید این محصول نیز گفت: با توجه به بازار خوبی که رطب دارد بخشی از آن به‌صورت تازه‌خوری مصرف و بخشی نیز به سایر شهرستان‌ها صادر می‌شود‎. وی با بیان اینکه بخشی از رطب تولیدی پس از بسته‌بندی در سردخانه نگهداری می‌شود، گفت: جهرم چهار هزار و 800هکتار نخلستان دارد و بی‌تردید یک قطب مهم تولید خرما در کشور محسوب می‌شود‎.

بهجو حجم تولید سالانه خرما در این شهرستان را بالغ بر 30تن در سال بیان کرد‎. علاوه بر جهرم، شهرستان‌های داراب، لارستان و لامرد در شرق و جنوب شرقی و کازرون در جنوب از تولیدکنندگان خرما در فارس هستند‎. امروز همچنان خرما در سطح استان فارس در کارتن‌های قهوه‌ای رنگ بسته‌بندی می‌شود؛ شیوه‌ای که سال‌های سال تکرار شده و می‌شود‎.

کد خبر 186394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز