انتشار گزارشی از وضعیت مرمت‌ها در کاخ موزه گلستان تهران که محل اقامت شاهان قاجار بود و همچنین توضیحات منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور درخصوص مرمت‌های انجام شده در این کاخ تاریخی که پرونده ثبت جهانی آن به یونسکو نیز ارسال شده، در روزهای گذشته اظهارات گوناگونی را به‌دنبال داشته است.

کاخ گلستان

 در تازه‌ترین اظهارات مسئول دفتر فنی کاخ گلستان تهران اعلام کرد: کاشی‌های دو رنگ با نقش متفاوت روی دیوار ضلع جنوبی کاخ گلستان و همچنین دیوارچینی پشت پنجره‌های ایوان خلوت کریمخانی مربوط به دوره‌های قبل در زمان پهلوی است. المیرا عابدی، کارشناس معماری در بازدید خود از بخش‌های مختلف کاخ گلستان که مرمت شده یا در حال مرمت است، گفت: به‌دلیل اینکه آجرچینی‌ها - که به جای پنجره‌ها در زمان پهلوی الحاق شده - نمای بصری محوطه کاخ را به‌هم‌نریزد، روی آنها را با کاهگل پوشانده‌ایم و بعد از آن پنجره‌های چوبی را که به شیوه سنتی و همخوان با پنجره‌های چوبی طبقه بالا ساخته شده جلوی دیوارچینی تعبیه کرده‌ایم.

وی همچنین کاشی‌های ناهمخوان ضلع جنوبی دیوار کاخ گلستان را جزو مرمت‌های اخیر انجام شده در کاخ گلستان ندانست و گفت: به‌نظر می‌رسد از کاشی‌های بناهایی که تخریب می‌شده‌اند در تزیین نمای کاخ در جاهایی که نیاز بوده استفاده شده است. وی افزود: حق دخالت در مرمت‌های صورت‌گرفته در دوره‌های قبل را نداریم مگر در مواردی که مرمت انجام شده دچار تخریب یا فرسایش شده باشد .

کد خبر 185574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز