همشهری آنلاین: با وجود اینکه کمتر از 9 ماه به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده اما هنوز تغییر سریالی استانداران ادامه دارد بطوریکه در تابستانی که گذشت استانداران 8 استان تغییر کردند و در نخستین روزهای فصل جدید نیز با انتشار خبر تغییر استاندار البرز، ادامه تغییرات در استانداری‌ها یادآوری شد.

به گزارش همشهری آنلاین، بررسی روند تغییر استانداران در دولت‌های نهم و دهم نشان می‌دهد تغییرات پیاپی استانداران، این دو دولت را در میان دولت‌های گذشته از لحاظ تغییرات گسترده مدیریتی ممتاز کرده است. 

در دولت نهم اگر استانداران با رکورد 49 تعویض پست مواجه بودند، وزرای کشور نیز در ردیف خود، دارای رکوردی ظاهراً تکرارنشدنی هستند. در دوران وزارت کشور «مصطفی پورمحمدی» شاهد تغییر 38 استاندار بودیم و پس از سرپرستی «سیدمهدی هاشمی» بر وزارت کشور، عدد تغییرات در استان‌های کشور از 40 گذر کرد.

در دوران حضور مرحوم «علی کردان» در رأس وزارت کشور و پس از آن «صادق محصولی» در این وزارتخانه، تغییرات در جایگاه استانداران به مرز 50 نزدیک شد.

در دولت دهم نیز از زمان تصدی «مصطفی محمدنجار» باز هم شاهد تغییرات در میان استانداران بودیم که سبب شد تا همین اوایل تابستان امسال با عبور تعداد تغییرات استانداران از مرز 60، دولت‌های نهم و دهم را رکورددار تغییرات در میان استانداران کند. اما دور جدید تغییر استانداران در تابستان امسال، رکورد تغییر استانداران در دولت محمود احمدی‌نژاد را به 70 نزدیک کرد.

با وجود اینکه کمتر از 9 ماه به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده اما هنوز تغییر سریالی استانداران ادامه دارد بطوریکه در تابستانی که گذشت استانداران 8 استان قم، خراسان شمالی، همدان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کهکیلویه و بویر احمد، اردبیل و بوشهر تغییر کردند و در نخستین روزهای فصل جدید نیز با قرار گرفتن خبر تغییر استاندار البرز بر خروجی رسانه‌ها، ادامه تغییرات در استانداری‌ها تکرار شد.

گفتنی است خبر تغییر استاندار البرز روز گذشته از سوی پایگاه‌های خبری تحلیلی منتشر شد و عصر امروز نیز خبرگزاری فارس به نقل از معاون سیاسی امنیتی استانداری البرز خبر داد که مراسم تودیع و معارفه استاندار البرز صبح فردا با حضور وزیر کشور در کرج برگزار و «علی اصغر عربیان» به عنوان استاندار جدید استان البرز معرفی می‌شود. البته با وجود این اخبار اما هیچ گونه خبری در پایگاه اطلاع رسانی دولت، سایت وزارت کشور و همچنین سایت استانداری البرز درباره تغییر استاندار البرز منتشر نشده است.

جدول تغییرات تابستانه در استانداری‌ها

ردیف استان استاندار جدید
1 قم کرم رضا پیریایی
2 خراسان شمالی محمود احمدی بیغش
3 همدان علی محمد آزاد
4 سیستان و بلوچستان حاتم نارویی
5 گیلان کیهان هاشم نیا
6 کهکیلویه و بویر احمد سیدحسین صابری
7 اردبیل اکبر نیکزاد ثمرین
8 بوشهر فریدون حسنوند

 برخی اعتقاد دارند حرکت اخیر دولت در زمینه تغییر استانداران، حرکتی انتخاباتی است. بطوریکه «محمد دامادی» نماینده مردم ساری درباره موج جدید تغییر استانداران، در یادداشتی گفته است: «باید در نظر داشت که تغییر استانداران در تغییر جهت مسیر انتخابات موثر است. بنابراین پیشنهاد ما به دولت این است که این شائبه را از خود دور کند. فردی که تا به حال سابقه استانداری نداشته است زمانی به این عنوان منصوب می‌شود مدتی طول می‌کشد که با استانداری آشنا شود. حال که یکسال به عمر پایانی دولت مانده است تعویض می‌شود!»

«جبار کوچکی‌نژاد» نماینده مردم رشت که استان متبوعش در طول دولت‌های نهم و دهم، 5 استاندار را تجربه کرده و به عبارتی به طور متوسط هر یک و نیم سال یک استاندار جدید بر خود دیده است، نیز در گفتگویی انتقاد از تغییر استانداران در سال پایانی دولت دهم گفته است: «این تغییرات آسیب‌های جدی به توسعه استان‌ها می‌زد،‌ چرا که تا زمانی که استاندار جدید با فضا،‌ روحیات مردم و کمبودهای استان مربوطه آشنا شود هفت تا هشت ماه وقت لازم دارد که تا آن زمان نیز دولت تغییر کرده و رییس قوه مجریه جدید با سیاست‌های خود، استانداران را انتخاب می‌کند.»

نماینده مردم رشت در مجلس نهم خاطرنشان کرد: «هدف دولت از تغییرات استانداران مشخص نیست،‌ همین امر باعث ایجاد شائبه‌هایی مبنی بر داشتن اهداف انتخاباتی برای شوراها و ریاست جمهوری یا تاثیر گروه‌ انحرافی در این تغییرات می‌شود که اصلا به نفع دولت و کشور نیست.»

بر طبق این گزارش، در کنار انتقاداتی که از سوی نمایندگان مجلس درباره تغییرات بی موقع استانداران و طرح شائبه انتخاباتی بودن این تغییرات صورت گرفته است، «مصطفی محمدنجار» نیز پاسخ‌هایی در این خصوص ارائه کرده که در ادامه آمده است:  

جدول اظهارنظرهای «مصطفی محمدنجار» وزیر کشور درباره تغییر استانداران   

تاریخ اظهارنظر

محل اظهارنظر

جزئیات

17 تیر ماه 91

آئین تودیع و معارفه استاندار خراسان‌شمالی

  • دولت در تغییر استانداران مصالح نظام را مورد توجه قرار داد.
  • دولت با این تغییر و تحول‌ها به دنبال منافع مردم است.

13 شهریور ماه 91

مراسم تودیع و معارفه استاندار گیلان

  • تغییرات استانداران به معنای کم‌کاری استانداران قبلی نیست بلکه دولت رویکرد جدیدی برای استانداران جدید دارد.
  • قرار نیست تمام استاندارانی که در همین مدت کوتاه از فعالیت دولت دهم انتخاب می‌شوند، بلافاصله با روی کار آمدن دولت بعدی تغییر یابند بنابراین استفاده از حتی یک لحظه از زمان برای دولت ارزشمند و مهم است.

14 شهریور ماه 91

بازدید از پروژه بیمارستان 200 تختخوابی شهر یاسوج

  • دولت با مطالعه استانداران را تغییر می‌دهد و این کار بیشتر در راستای پیشرفت پروژه‌ها بوده و هیچگونه سیاسی‌کاری در تغییر استانداران نداشتیم.
  • دولت با توجه به مطالعاتی که دارد و برنامه‌هایی که برای توسعه و تعالی این کشور است دست به تغییر استانداران می‌زند.
  • دولت این تغییرها و جابه‌جایی‌ها را انجام می‌دهد تا سرعت کارها بیشتر شده و حرکت مناسب‌تری در شتاب‌ بخشیدن به کارها داشته باشیم.
  • هر وقت و هر کجا لازم باشد جابه‌جایی و تغییرات را انجام می‌دهیم.
  • اصلا این حرف‌ها که دولت با رویکرد سیاسی استانداران را تغییر می‌دهد، معنا ندارد و این کارها تنها براساس تصمیمات کارشناسی است.

18 شهریور ماه 91

حاشیه مراسم معارفه استاندار اردبیل

  • تغییر استانداران بر اساس برنامه پیش‌بینی شده انجام می‌شود و هیچ سیاسی‌کاری در این زمینه وجود ندارد.
  • دولت بر اساس سیاست خدمتگزاری بی‌منت به روند تلاش و همت خود ادامه داده و در این مسیر ممکن است برخی استانداران تغییر پیدا کنند.

20 شهریور ماه 91

حاشیه مراسم تودیع و معارفه استاندار بوشهر

  • تغییر استانداران در هر استانی لازم باشد و دولت ضرورت ببیند، انجام می‎شود.
کد خبر 185450
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز