همشهری آنلاین: مصطفی محمدنجار وزیر کشور که طی یک ماه اخیر سه استاندار را سوار قطار جابجایی یا برکناری کرد؛ اکنون بر اساس اخباری که از مجمع نمایندگان استان بوشهر به گوش می‌رسد، برای حرکت قطار تغییر استانداران به سوی بوشهر فرمان داده است.

به گزارش همشهری آنلاین، مصطفی محمدنجار وزیر کشور که طی یک ماه اخیر تغییراتی در سطح استانداران چند استان کشور اعمال کرده است، به نوعی نشان داده که با وجود باقی ماندن فقط یکسال از عمر دولت دهم، اما هنوز احتمال تغییرات در سطح استانداران وجود دارد.

 وزیر کشور در طول یک ماه اخیر استانداران سه استان قم، خراسان شمالی و همدان را تغییر داد، تغییراتی که بخصوص در استان قم واکنش‌هایی را در پی داشت.

مجمع نمایندگان استان بوشهر در نشست اخیر خود سیر تصمیماتی که دولت برای برکناری و جابجایی استانداران می‌گیرد را مورد بررسی قرار داده و اخباری که اعضایش از این سو و آن سو درباره تغییر استاندار بوشهر کسب کرده‌اند را ارزیابی کرد.

«سیدمهدی موسوی‌نژاد» نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم به سوالات همشهری آنلاین درباره تغییر استاندار بوشهر پاسخ داد.

  • همشهری آنلاین: آقای موسوی‌نژاد؛ تصمیم دولتی‌ها برای تغییر استاندار بوشهر که البته پس از تغییر استانداران قم، خراسان شمالی و همدان جنبه قوی‌تری به خود گرفته است، تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

سیدمهدی موسوی‌نژاد: شنیده‌های تقریباً موثق حاکی از این است که دولت قصد تغییر استاندار بوشهر را دارد. به گونه‌ای که شنیده‌ایم نظر دولت این است که فرد دیگری استاندار بوشهر شود.

  • گزینه‌های مطرح برای جایگزینی استاندار فعلی بوشهر چه کسانی هستند؟

- از حسنوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس هشتم و دهقان ناصرآبادی نماینده مردم کازرون در مجلس هشتم به عنوان جانشینان احتمالی استاندار فعلی نام برده می‌شود.

  • علت این تغییر چیست؟

- از علت تغییر اطلاع ندارم اما این تغییر متأسفانه در چارچوب آنچه که دولت آقای احمدی‌نژاد تحت عنوان تغییرات در کل کشور آغاز کرده است دارد دنبال می‌شود.

  • به عنوان یک نماینده که نه فقط مسائل حوزه انتخابیه خود را دنبال می‌کند بلکه به عنوان نماینده‌ای که دغدغه کل ایران را دارد، نگاه‌تان به تغییرات سریالی که دولت یکسال مانده به پایان مأموریتش آغاز کرده است، چگونه است؟

معتقدم اگر تغییری هم می‌خواست در سطح استانداران صورت گیرد باید قبل از اینها صورت می‌گرفت نه الآن. الآن هر کسی بخواهد کار و فضای استان را مدیریت کند قطعاً تبعاتی برای استان خواهد داشت؛ بخصوص اگر غیر بومی هم باشد.

  • در این مقطع انتظارتان از دولت در زمینه تعیین استاندار بوشهر چیست؟

در مجمع نمایندگان استان بوشهر، نمایندگان گلایه‌ای از دولت مطرح کردند بخاطر اینکه دولت هیچ نظرخواهی در رابطه با تغییر استاندار بوشهر با نمایندگان این استان نداشت. توقع این بود که دولت نظر نمایندگان را در رابطه با مصداق‌های استاندار جدید جویا می‌شد. نظر مجمع نمایندگان این است که اگر قرار بر تغییر استاندار باشد حداقل یک چهره بومی شایسته و توانمند را به عنوان استاندار بوشهر منصوب کنند. استاندار فعلی بومی نیست و خراسانی است.

با توجه به اینکه یکسال بیشتر به پایان دولت دهم باقی نمانده است، اگر استاندار جدید غیربومی باشد طبیعی است برای اینکه نسبت به ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و وضعیت استان آگاهی پیدا کند زمان می‌خواهد و استان در این زمان متضرر می‌شود. اگر کسی که می‌خواهد استاندار جدید بوشهر شود، بومی باشد راحت‌تر و زودتر می‌تواند کار را جمع کند و از ظرفیت یکسال باقی‌مانده دولت دهم هم به وجه بهتری برای توسعه استان استفاده کند.

  • چرا گزینه‌های مطرح برای جایگزینی استاندار فعلی بوشهر، هر دو غیربومی‌اند؟

ظاهراً نظر دولت این است که از نیروهای غیربومی استفاده کند. در دولت نهم تجربه استفاده از یک نیروی بومی به عنوان استاندار را داشتیم اما حاشیه‌هایی برای استاندار و بالتبع آن برای استان بوجود آمد که از آن پس تصمیم‌شان بر این شد که دیگر استاندار بومی استفاده نکنند. البته این راهکار درست رفع مشکل نبود چون آنها به جای اینکه صورت مسئله را حل کنند، صورت مسئله را حذف کردند.

ریشه این حاشیه‌ها در اختلاف بین استاندار وقت و نماینده بوشهر بود. درگیری و اختلاف بین آن دو باعث آسیب به مناطق استان شد. این مشکلات را می‌توانستند به طریقی حل کنند نه اینکه تصمیم را بر این بگذارند که به طور کلی از نیروی غیربومی به عنوان استاندار بوشهر استفاده کنند.

کد خبر 177657
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز