یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

کرمان- فرشاد پگاه: استان کرمان 183هزار کیلومترمربع وسعت دارد که متوسط بارندگی آن 140میلی‌متر است.

 کویر - کرمان - لوله کشی

بارش سالانه استان کرمان 24/5میلیارد مترمکعب بوده که از این میزان شش‌میلیارد مترمکعب آن جذب سفره‌های زیرزمینی می‌شود. این در حالی است که از طریق 24هزار حلقه چاه، هزار و 200رشته قنات، هزار و 600 بند چشمه در استان، سالانه 7/6میلیارد مترمکعب آب استخراج می‌شود که نشان‌دهنده 1/6میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب در استان است. از صددرصد آبی که در استان کرمان استحصال می‌شود 95درصد بخش کشاورزی، 3درصد شرب و دودرصد صنعت بهره می‌برد. اما این استان که 11درصد مساحت کشور را دربردارد، 15سال پیاپی است بحران خشکسالی را تجربه می‌کند.

هرچند که استان کرمان بر محور کشاورزی، دامپروری و صنعت استوار است اما ادامه این خشکسالی‌ها و نبود برنامه‌ریزی‌های هدفمند در مهار خشکسالی از سوی مسئولان، کار را به جایی رسانده که بسیاری بر این عقیده هستند که اکنون باید مسئولان رسما اعلام کنند محور توسعه استان کرمان باید از کشاورزی به صنعت یا گردشگری تغییر یابد. این درصورتی است که هنوز استان کرمان در تولید 10محصول، رتبه نخست را در کشور داراست اما انگار باید به ناچار این واقعیت تلخ را بپذیریم؛ چراکه هر روز شاهد افت سطح زیرکشت کشاورزی هستیم.

در سال‌های اخیر سطح آب کرمان به‌مراتب کمتر و کمتر شد و ادامه این روند بی‌آبی و خشکسالی بخش‌های صنعتی کرمان را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد؛ به همین‌خاطر طرح انتقال آب از استان‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته تا شاید بتواند از مشکلات کرمان بکاهد. مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان در این‌باره گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و بهشت‌آباد برای تأمین آب مورد نیاز شهرهای شمالی استان کرمان، انتقال آب از خلیج‌فارس برای شهرهای جنوبی و انتقال آب از سولگان به سمت رفسنجان از جمله طرح‌های بلندمدتی است که مورد مطالعه قرار گرفته و عملیات اجرایی آن نیز در بعضی از زمینه‌ها اجرا شده است. سیدمحسن ثمره‌هاشمی هدف نخست از طرح انتقال آب از استان هرمزگان را شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال به شهر‌های جنوبی استان عنوان کرد و افزود: هدف اولیه‌ ما تأمین آب مورد نیاز شهروندان و روستاها و صنایع محدوده طرح برای سال مقصد (سال1425) از طریق منابع آب‌ دریای عمان، نمک‌زدایی و انتقال آن به مخازن ذخیره شهر‌های فوق است.

وی مصارف فعلی آب شرب در شهرستان کرمان را معادل 36/1میلیون مترمکعب در سال و در سایر مناطق شهری و روستایی جنوب استان بالغ بر حدود 23/6مترمکعب در سال ذکر کرد و افزود: با احتساب مصارف آب صنایع به میزان 5/5میلیون مترمکعب در سال جمعا آب مصرفی مناطق مزبور بیش از 2/65میلیون مترمکعب در سال است که هم‌اکنون عمدتا از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود. مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان افزود: برآورد ما از آب مورد نیاز شرب و صنعت مناطق طرح در سال مقصد در شهرستان کرمان معادل 161/5میلیون مترمکعب در سال و در سایر شهرهای جنوبی استان معادل 182/3میلیون مترمکعب در سال و مجموعا 8/343میلیون مترمکعب در سال است. وی گفت: با توجه به حجم قابل توجه آب مورد نیاز این منطقه، انتقال آب به مراکز فوق در دو مرحله اجرا می‌شود. ثمره هاشمی با بیان اینکه ظرفیت انتقال خط اول در سال 1425به میزان 130میلیون مترمکعب در سال است؛ظرفیت انتقال خط دوم را نیز در سال 1425به میزان 134میلیون مترمکعب اعلام کرد.

وی با بیان اینکه وضعیت مطالعات انتقال پروژه آب شیرین به شهرهای جنوبی، 95درصد پیشرفت داشته است اظهار داشت: نخستین شهر در مسیر انتقال آب، شهر منوجان با فاصله حدود 110کیلومتر از ‌ دریای عمان قرار دارد و آخرین شهر کرمان است که در طرح آبرسانی حدود 475کیلومتر از دریای عمان فاصله دارد. وی گفت: هزینه سرمایه‌گذاری اولیه طرح تا مرکز مصرف با توجه به هزینه تقریبی خرید و اجرای مخازن، ایستگاه‌های تلمبه‌خانه و خطوط لوله از آبگیر تا جیرفت معادل 6820میلیارد ریال و این هزینه برای انتقال آب تا شهر کرمان تقریبا معادل 14210میلیارد ریال است.

کد خبر 185429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز