گروه اقتصادی: برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال جیره‌بندی آب در پایتخت و کلانشهرها، مسئولان وزارت نیرو در تلاشند مانع از جیره‌بندی آب شوند تا آنجا که مجید نامجو وزیر نیرو بارها تأکید کرده است تلاش می‌شود تا مشکلی برای تأمین آب پیش نیاید.

با این حال بالارفتن گرمای هوا و افزایش مصرف آب باعث شده تا شرکت‌های آب منطقه‌ای از مردم بخواهند دست‌کم صرفه‌جویی را فراموش نکنند. مسئولان وزارت نیرو می‌گویند امسال فقط در شهرهای سیریک و رویدر در استان هرمزگان، شهر جوزم در استان کرمان، شهر نوک‌آباد در استان سیستان و بلوچستان، شهرهای بره‌سر و جیره‌بند در استان گیلان و شهر بوشهر نوبت‌بندی آب داریم. تازه‌ترین خبر اینکه محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: معمولا از جیره‌بندی به‌عنوان یک پروژه استفاده نمی‌کنیم.

او اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که داریم، معمولا در سال‌های پرآبی نیز در شهر تهران به‌دلیل بالا بودن تعداد جمعیت و ارتفاعی که وجود دارد، تأمین آب برای مردم کار سختی است. پرورش ادامه داد: با این حال ما به هر طریقی که ممکن است تأمین آب را انجام می‌دهیم و برای تابستان امسال نیز برنامه‌ریزی شده و قول می‌دهیم استان تهران با پیش‌بینی‌ها و پروژه‌هایی که برای این منظور دیده شد هیچ‌گونه مشکلی درتامین آب نداشته باشد.این مقام مسئول در وزارت نیرو تأکید کرد:

برای جلوگیری از به‌وجود آمدن شرایط نوبت‌بندی آب در پایتخت، تدابیر و اصلاحاتی انجام شد و ظرفیت‌های جدیدی را نیز ایجاد کردیم؛ با این حال باید قبول کنیم ظرف 40سال گذشته تاکنون سرانه هفت هزار مترمکعبی آب هر نفر در سال به 350مترمکعب کاهش یافته است.

وی بیان داشت: با افزایش جمعیت روزبه‌روز این ظرفیت در حال از دست رفتن است و ما هیچ راهی جز درست مصرف کردن نداریم. در کشورهای اروپایی دارای منابع آبی مناسب، مصرف کمتری صورت می‌گیرد ولی از نظر بهداشت با اینکه منابع آب کمتری در ایران در دسترس است، اما هیچ‌گونه کمبودی در این حوزه اتفاق نمی‌افتد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در رابطه با اینکه آیا شرایطی که در اصفهان و بندرعباس به‌دلیل کاهش منابع ذخیره آب سدهای زاینده‌رود و میناب وجود دارد و منجر به برخی نگرانی‌ها در آبرسانی به مردم ساکن در این دو حوزه شده است، برای تهران نیز متصور خواهد بود؟ گفت: ما اعلام کردیم که برای آبرسانی به تهران هیچ مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 177392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز