همشهری‌آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: فعلا برنامه‌ای برای حضور در این عرصه ندارم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فاینشنال تایمز با تاکید بر ضرورت تداوم مذاکرات هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات ان.پی.تی. و آژانس گفت: اگر از ایران خواسته نشود تا از تمام حقوق هسته‌ای خود دست بردارد، مطمئن هستم که این مذاکرات نتیجه‌بخش خواهد بود. مهمترین اظهارات علی لاریجانی را در زیر به نقل از ایسنا بخوانید:

  • درباره عملکرد رییس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و نقش وی در فشارهای بین‌المللی ضد ایران؛ از زمان روی کار آمدن آقای اوباما یک دوره می‌گذرد و متاسفانه پشت حرف‌هایی که می‌زدند هیچ‌گاه عملی ندیدیم و او را جفاکار در حق تمام مسلمانان می‌دانیم.
  • در پاسخ به سوالی در مورد درخواست ایران برای داشتن یک تضمین امنیتی از آمریکا؛ ایران هیچ‌گاه چنین درخواستی نداشته است چون دلیلی ندارد که آمریکا به کشورها تضمین بدهد، ما فقط خواستار حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و ان.پی.تی. هستیم.
  • در مورد دخالت آمریکا در سرنوشت سیاسی کشورهای منطقه؛ آمریکا باید متوجه این مسأله باشد که از حکومت سوخته کشورهایی که مردم در آنجا انقلاب کرده و خواستار دموکراسی و دخالت مستقیم مردم بر سرنوشت‌شان هستند طرفداری نکند و به حقوق این کشورها احترام بگذارد و اعمالی انجام ندهند که نفرت کشورهای منطقه را نسبت به خودشان افزایش دهند، مثل همین فیلم اهانت‌آمیزی که نسبت به پیامبر(ص) ساخته‌اند.
  • متاسفانه کار آمریکا یا حمایت از دیکتاتورهای منطقه به دلیل هم‌دستی با آنان و یا ایجاد التهاب و آشوب است که حتی خودشان هم قادر به جمع کردن آن نیستند مثل کاری که در سوریه انجام دادند و کلی سلاح در اختیار شورشیان قرار دادند تا مردم را قتل عام کنند.
  • انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا و انتخاب رامنی یا اوباما و تاثیر آن بر کشور ایران؛ سیستم‌ها همیشه تصمیم‌گیرنده هستند نه شعارهای انتخاباتی، اینکه آقای رامنی در مورد جنگ صحبت کنند و شعار دهند حتما خودشان بهتر می‌دانند که این کار هزینه سنگینی برایشان در پی خواهد داشت.
  • روند مذاکرات هسته‌ای ایران؛ مذاکرات اگر در چارچوب مقررات ان.پی.تی. و آژانس ادامه پیدا کند و از ایران خواسته نشود که از تمام حقوق هسته‌ای خود دست بردارد، مطمئن هستم که این مذاکرات نتیجه‌بخش خواهد بود، در غیر این صورت این گفت‌و‌گوها به نتیجه نمی‌رسد حال چه قبل و چه بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد.
  • استراتژی آمریکا در مورد منطقه دچار یک سرگیجی و سردرگمی سیاسی است که از عدم شناخت نسبت به این حوزه نشأت گرفته است، مثل زمانی که به افغانستان وارد شدند و گفتند می‌خواهیم با طالبان و تروریست ها مبارزه کنیم و حالا با همان‌ها نشسته‌اند و فالوده می‌خورند و برخی از استان‌ها را به آن‌ها واگذار کرده‌اند.
  • همه می‌دانند که هدف از گرفتن افغانستان دسترسی سهل‌تر به عراق و حمله به آن کشور بود که نتیجه این حمله، کشتار زیاد مردم و حتی چندین هزار سرباز آمریکایی بود و هیچ بمب اتمی هم در آن کشور پیدا نکردند و اطلاعاتی که به آمریکا داده شده بود همه غلط بود.
  • تصمیم ایران برای ساخت زیردریایی هسته‌ای و نیاز به اورانیوم غنی شده بالای ۲۰ درصد‌ برای سوخت آن؛ ما طبق ضابطه پیش خواهیم رفت. اگر آژانس به کشورهای عضو اجازه اورانیوم غنی شده بالای ۲۰ درصد را بدهد، شامل حال ما هم می‌شود؛‌ اما در کل ما نیازی به این مقدار نداریم و حتی اگر آژانس به وظایفش عمل می‌کرد و صفحه‌های سوخت را برای راکتور تهران در اختیار ما قرار می‌داد به همین مقدار هم نیازی نداشتیم.
  • این مسأله که ما در نطنز غنی‌سازی کنیم یا فوردو هیچ تاثیری ندارد؛ آژانس در آنجا حضور دارد و نباید نسبت به فوردو ماجراجویانه برخورد شود.
  • پاسخ به این مسأله که در محافل بین‌المللی مقایسه‌ای بین وضعیت کنونی ایران و سال آخر جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه وجود دارد؛ این مقایسه یک دلخوشی برای کسانی است که از آوردن فشار به ایران می خواهند مسرور باشند، ولی واقعیت آن است که پذیرش قطعنامه در آن زمان که همه کشورها از عراق و جنایت‌های صدام دفاع می‌کردند،‌ اصلا به ضرر ایران نبود و ما حتی یک وجب از خاکمان را از دست ندادیم و نگذاشتیم آنها به اهداف‌شان که می‌خواستند ایران را ۷ روزه تصرف کنند،‌ برسند.
  • در شرایط کنونی هم که تحریم‌ها صورت گرفته ما ثابت کردیم که مقاوم‌تر شده ایم و سعی می کنیم که با همت خود و جوانان‌مان کشوری مستقل‌تر شویم، ولی باید دید که آمریکایی‌ها چه نفعی از این دست کارها می‌برند؟
  • پاسخ به این سئوال که آیا ایران قصد خارج شدن از ان. پی.تی. را با توجه به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران خواهد داشت؛  الان چنین قصدی وجود ندارد ولی این سوال در بین نخبگان جامعه شکل گرفته که وقتی رژیم صهیونیستی حاضر به عضویت در ان.پی.تی. نمی‌شود و بمب هسته‌ای می‌سازد و کشورهای دیگر را هم تهدید می‌کند و کسی از او سوال و جواب نمی‌کند،‌ در حالی که از آن طرف آژانس از اعضای خود که در چارچوب قوانین هسته‌ای فعالیت می‌کنند حمایت نمی‌کند، پس خاصیت این نهادهای بین‌المللی چیست؟
  • دلیل حمایت ایران از انقلاب مصر یا کشور سوریه؛ ایران به دلیل مسایل انسانی از مردم این کشورها دفاع می‌کند نه اینکه مانند سایر کشورها به دنبال وام‌خواهی از این کشورها باشد. ما معتقدیم که مردم هر کشوری برای خودش باید تصمیم بگیرند که مثلا رییس جمهورش بماند یا برود.
  • کشورهایی که به سوریه اسلحه می‌فرستند در حالی که آقای کوفی عنان به دنبال حل مسالمت‌آمیز مسأله بود، باید دید به دنبال چه هستند و یکی از دلایلی که کوفی عنان استعفا کرد،‌ همین مسئله بود.
  • ادامه جنگ در سوریه؛ طولانی شدن جنگ در سوریه به نفع کشورهای غربی نیست و فقط فرصت‌دهی به تروریست‌هاست که به دنبال اهداف خودشان باشند، ولی ما معتقد به دموکراسی هستیم.
  • انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران؛ من امیدوارم که افراد توانمندی وارد عرصه رقابت شوند که از تجربیات خوبی برخوردار باشند و کسانی وارد اداره کشورشوند که نگاه معتدل عدالت‌خواهانه را دنبال کنند. در کشور ما باید استعدادهای داخلی شکوفا شود و عقلانیت اسلامی حاکم باشد تا بتواند هدایت جامعه را پیش ببرد.
کد خبر 185416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز