گروه اجتماعی: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشورگفت که به زودی ‌ آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی در هیأت دولت تصویب می‌شود.

کودک

محمد نفریه با اشاره به بازنگری آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی به فارس گفت: پس از چند جلسه مستمر در سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین با حضور کارشناسان این آیین‌نامه بازنگری شد.او تأکید کرد: در بازنگری آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی به نکات قابل توجهی ازجمله وظایف سازمان‌ها و دستگاه‌ها و همچنین بار مالی که در ادامه برای ساماندهی کودکان خیابانی به‌وجود می‌آید، توجه شده است.

نفریه خبر داد: در حال حاضر آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و قرار است در چند روز آینده وزیر آن را به هیأت دولت ارسال کند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که در کمیسیون اجتماعی دولت این موضوع پیگیری ‌شود پیش‌بینی می‌شود به‌سرعت آیین‌نامه اشاره‌شده به تصویب هیأت وزیران برسد. نفریه تأکید کرد: در سال گذشته بیش از پنج هزار کودک در 38مرکز بهزیستی در سراسر کشور ساماندهی شده‌اند.

آیین‌نامه روی آیین‌نامه

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در حالی از «تصویب آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی در هیأت دولت » در روزهای آینده خبر داد که آیین‌نامه‌ای با همین نام در فهرست آیین‌نامه‌های دولتی وجود دارد.هیأت وزیران در جلسه 1384.4.26 بنابه پیشنهاد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی که در تاریخ1384.4.11 به دولت رفته بود، آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی را در پنج فصل و 12ماده تصویب کرد.

این آیین‌نامه در هیأت دولت به استناد ماده یک و بند الف ماده 15قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب 1383و ماده97 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی‌جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383تصویب‌ و در 1384.5.4 ابلاغ شده است و امضای محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور وقت را پای خود دارد. به موجب تصویب آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی در سال ۸۴ در هیأت دولت، باید کمیته‌ای به نام کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان تشکیل می‌شد اما تأخیر چندساله در تشکیل این کمیته و بعدها تشکیل نشدن جلسات این کمیته، راه‌حلی به جز بازنگری در وزارت تازه‌تأسیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیافت.

خانواده‌ها کودکان را به‌کار می گمارند

بهار سال 91و در آستانه آغاز بازنگری آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی، محمد نفریه معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته بود: آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان درصورت تشکیل جلسه‌های کمیته ساماندهی می‌تواند راهگشا باشد اما این کمیته تاکنون جلسه‌ای نداشته است. در حال حاضر هیچ‌کدام از ارگان‌های عضو به وظیفه خود عمل نکرده‌اند و تنها شهرداری این کودکان را جمع‌آوری و سازمان بهزیستی آنها را ساماندهی می‌کند. او با تأکید بر اینکه مشکل عمده در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان مشکلات حقوقی پیش‌روست، تأکید کرد: اغلب کودکان کار و خیابان توسط خانواده‌ها به‌کار گماشته می‌شوند؛ این خانواده‌ها پس از ساماندهی کودکان با صرف هزینه‌های بسیار با حکم قضایی به مراکز مراجعه و کودک را از مرکز بیرون می‌برند و ترتیب این چرخه ادامه می‌یابد.

قانون مانع می‌شود

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، قانون مانع از آن است که با این خانواده‌ها که اغلب دچار نه فقر مادی بلکه دچار فقر فرهنگی هستند، برخورد شود؛ این درحالی است که این کودکان اغلب از بیماری‌های واگیردار و برخی مشکلات جنسی رنج می‌برند.

نفریه تأکید کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی برای ساماندهی کودکان خیابانی بی‌سرپرست مشکلی ندارد و این کودکان پس از جمع‌آوری، وارد چرخه شبه‌خانواده و حتی فرزند خواندگی بهزیستی می‌شوند. نفریه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر هیچ قانون مشخصی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان وجود ندارد، تأکید کرد: راهکار بهزیستی استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای سوادآموزی و ارتقای کیفیت زندگی این کودکان است.او گفت: در برخی شهر‌ها بیش از ۶۰درصد و در کل کشور حدود ۴۰درصد این کودکان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند و این موضوع هم ازدیگر مشکلات حوزه کودکان کار و خیابان است.

کد خبر 185285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز