جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از به تأخیر افتادن طرح تشکیل بورس ارز خبر داد.

بورس

محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای بورس در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به شایعه منتفی شدن تشکیل بورس ارز گفت: تمامی سازوکارهای بورس ارز آماده شده است؛ درعین‌حال نهایی شدن این طرح به تصمیم بانک مرکزی بستگی دارد. او افزود: انتظار داشتیم اتاق بازرگانی از این موضوع مهم حمایت کند، اما متأسفانه چند نفر از فعالان اتاق بازرگانی که مایل به تأسیس بورس ارز نیستند، پیشنهاد دادند تأسیس این بورس از دستور کار دولت خارج شود.

به این ترتیب، عملیات اجرایی تأسیس بورس ارز با کمی تأخیر انجام می‌شود. او اضافه کرد: قرار شده در جلسه دولت و مجلس به‌زودی ارز مورد نیاز بازار را از طریق بانک‌ها با نرخ آزاد تأمین کنیم و بخش زیادی از نیاز بازار را پاسخگو باشیم. این اقدام اثر مثبت در قیمت تعادلی و منطقی بازار گذاشته و بستری فراهم می‌کند که قیمت ارز به قیمت تعادلی برسد تا مقدمات تأسیس بورس ارز فراهم شود. او اعلام کرد: قبل از راه‌اندازی بورس ارز، از طریق مکانیسم بانک‌ها می‌توانیم پاسخگوی تقاضای تعریف‌شده ارز با نرخ آزاد باشیم و آن را پوشش دهیم؛ بعد از آن قیمت ارز به قیمت منطقی تری می‌رسد و بعد از آن می‌توانیم شاهد تأسیس بورس ارز باشیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا بورس ارز امسال تأسیس می‌شود؟ گفت: بله. اما تأسیس آن به رویکرد اجرایی بانک مرکزی بستگی دارد. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نظر اتاق بازرگانی را درباره از دستور کار خارج شدن طرح تشکیل بورس ارز مورد انتقاد قرار داد و گفت: جای تأسف دارد اتاق بازرگانی که نماینده آن عضو شورای بورس است و مصوبه بورس ارز را امضا کرده، با تأسیس این بورس مخالفت کرده است. علت این مخالفت جریان سنتی تجار است که نمی‌خواهند بازار ارز شفاف شود.

کد خبر 185264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز