سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: جنگ ارزی بورس تهران و اتاق بازرگانی سه شنبه 28 شهریور با اظهارنظر رسمی رئیس اتاق بازرگانی تهران و جوابیه نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی و عضوشورای بورس ابعاد تازه تری پیدا کرد.

این در حالی است که مشخص نیست چرا اتاق بازرگانی ایران با طرحی که هنوز به مرحله اجرا نرسیده مخالفت می‌کند. به گزارش همشهری، بورس تهران از مدت‌ها پیش طرحی را در دست اجرا داشت که بر مبنای آن با ایجاد یک بازار متشکل ارزی تحت عنوان بورس ارز قیمت ارز‌های رایج در کشور با نرخ تعادلی بر مبنای عرضه و تقاضا به فروش برسد.

قرار است در فاز اول این طرح انواع گواهی ارزی توسط صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان مبادله شود و در مراحل بعدی خرید و فروش ارز بر‌مبنای ابزار‌های جدید معاملاتی توسعه پیدا کند، اما از همان یک‌ماه پیش که زمزمه راه‌اندازی بورس ارز شنیده شد، مخالفت‌های زیادی علیه این بورس راه افتاد.

نقطه اوج این بحران‌ها روز دوشنبه بود که محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: راه‌اندازی بورس ارز از دستور کار بانک مرکزی خارج شده و در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است. به‌دنبال این اظهارات محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضو شورای بورس در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد:

اینکه رئیس اتاق بازرگانی اعلام کرده راه‌اندازی بورس ارز منتفی است نظر شخصی ایشان است و با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و همچنین آخرین اطلاعات موجود تصمیمی برای اینکه این بورس راه‌اندازی نشود گرفته نشده است. گفته می‌شود راه‌اندازی بورس ارز از دادوستد غیرقانونی برخی حواله‌های ارزی که با نرخ ارز مرجع دریافت می‌شود و رانتی که پیرامون نقل و انتقال حواله‌های ارزی وجود دارد جلوگیری می‌کند. گویا مهم‌ترین دلیل مخالفت‌های شکل‌گرفته پیرامون بورس ارز همین موضوع است.

افزایش اختلاف‌ها

اما یک روز پس از اظهارنظر رئیس اتاق بازرگانی ایران، یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران رسما با راه‌اندازی بورس ارز مخالفت کرد و بر آتش اختلاف‌ها افزود. به این ترتیب جنگ ارزی بورس تهران و اتاق بازرگانی ابعاد تازه‌تری پیدا کرد. این در حالی است که مشخص نیست چرا اتاق بازرگانی ایران و تهران با طرحی که هنوز به مرحله اجرا نرسیده مخالفت می‌کنند.

آل اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نشست چند روز پیش با حضور نماینده وزارت اقتصاد و دارایی در رابطه با بررسی موضوع راه‌اندازی بورس ارز، گفت: در اتاق تهران به محض مطرح شدن راه‌اندازی بورس ارز، هیأت نمایندگان جلسه‌ای را با حضور نماینده‌ای از سوی وزارت اقتصاد و دارایی برگزار کرد. وی ادامه داد:‌ در این جلسه موضوع بورس ارز به‌طور کامل مورد بحث قرار گرفت و نمایندگان اتاق ایران انتقادها و نقطه نظرات خود را پیرامون این موضوع مطرح کردند و در اصل کامل و شفاف نبودن آن مورد نقد وبررسی قرار گرفت. آل اسحاق با تأکید بر اینکه این طرح پخته و کامل نبود، گفت:‌ جزئیات راه‌اندازی بورس ارز باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

انتقاد از موضعگیری‌های اتاق بازرگانی

به‌دنبال اظهارنظر رئیس اتاق بازرگانی تهران و ایران نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از مواضع رئیس اتاق بازرگانی گفت: بورس ارز تضمین‌کننده منافع ملی بوده و اتاق بازرگانی باید به‌دنبال منافع ملی باشد. محمدرضا پورابراهیمی درگفت‌وگو با فارس، مواضع رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد بورس ارز را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت:درحالی برخی به‌دنبال منافع گروهی هستند که همگان می‌دانند در این شرایط باید بیش از همیشه به‌دنبال منافع ملی مانند راه‌اندازی بورس ارز بود.

این بورس در زمره منافع ملی قرار دارد و اتاق بازرگانی هم باید به‌دنبال منافع ملی باشد. پورابراهیمی ادامه داد: برای مدیریت و ساماندهی بازار ارز غیرشفاف، زحمات زیادی کشیده شده و برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام شده است اما متأسفانه عده‌ای بسیار اندک نمی‌خواهند شفاف‌سازی‌ شود و اقتصاد در مسیر درستی حرکت کند.

اقدام شورای‌عالی بورس و انتظار دستور رئیس‌جمهور

وی افزود: آیین‌نامه اجرایی بورس ارز در شورای‌عالی بورس نهایی شده و با کمیته‌ای متشکل از بانک مرکزی و سازمان بورس امیدوار به راه‌اندازی این بورس با حمایت بانک مرکزی و دستور شخص رئیس‌جمهور هستیم.

کد خبر 185025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز