این روز‌ها رونق معاملات سکه در بورس کالا به حدی بوده که بسیاری از فعالان بازار سرمایه را نیز به شگفتی واداشته و آخرین آمار‌ها از رکوردشکنی این بازار حکایت دارد.

ساختمان بورس


براساس آمار تأیید نشده ارزش معاملات سکه در بورس کالا در پنج‌ماه گذشته، یعنی از اول فروردین‌ماه تا پایان مرداد‌ماه امسال به رکوردی باور نکردنی دست یافته و از مرز 10هزار میلیارد تومان( معادل 8میلیارد دلار) عبور کرده، کل ارزش مبادلات سکه در بازار آتی بورس کالا طی سال گذشته در حدود 13هزار میلیارد تومان بود. بسیاری پیش‌بینی می‌کنند با توجه به گشایش نماد مبادلاتی سکه تحویل آذر ماه، ارزش کل معاملات بازار آتی سکه تا پایان شهریور‌ماه به مرز 12تا 13هزار میلیارد تومان نزدیک شود.

رونق بازار مبادلات آتی در حالی اتفاق افتاده که ارزش معاملات بورس تهران در تیرماه و مردادماه در حال کاهش بوده و آمارها نشان می‌دهند ارزش معاملات بورس کالای ایران به مدد افزایش ارزش معاملات سکه روزبه‌روز در حال افزایش است به‌طوری که به‌نظر می‌رسد امسال رکورد جدیدی در بورس کالای ایران ثبت شود.

طبق تازه‌ترین اطلاعات دریافتی از ابتدای امسال تاکنون ارزش معاملات سکه در بازار آتی بورس کالا از مرز 10هزار میلیارد تومان عبور کرده که این میزان دو برابر ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران است. اطلاعات رسمی بورس کالا نشان می‌دهد روزبه‌روز بر میزان تقاضا برای خرید سکه در بورس کالا افزوده می‌شود به‌طوری که فقط در نیمه اول مرداد‌ماه ارزش معاملات سکه با یک جهش به دو هزارو 200میلیارد تومان رسیده است. به‌نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی رکورد سال گذشته بورس کالا که طی آن 13هزارو 100میلیارد تومان سکه در این بورس فروخته شد شکسته شود. این اطلاعات همچنین بیانگر آن است که روند معاملات سکه در بورس کالا از ابتدای سال‌جاری تاکنون صعودی بوده است به ‌طوری‌که در فروردین‌ماه امسال سرمایه‌گذاران 1200میلیارد تومان سکه خریداری کردند که این میزان در اردیبهشت و خرداد به 1900میلیارد تومان و در تیر‌ماه امسال به 2800میلیارد تومان رسیده است.

توصیه‌های یک خبره بازار آتی

برخی در ذهنشان یک پرسش بزرگ وجود دارد و آن اینکه جریان آتی سکه چیست؟ چطور می‌شود در آن سود کسب کرد؟ از نظر تئوری در این بازار که کاملا رسمی است می‌توان ماهانه سود مناسبی کسب کرد ولی چرا عملا اکثر بازیگران این بازار با زیان مواجه می‌شوند؟

درست است که در این بازار به‌علت اهرم ۱۰ برابری که دارد می‌توان سود و زیان بالایی را تجربه کرد ولی موفقیت در این بازار نیاز به پیش شرط‌هایی دارد که شما باید مانند یک نظامی از آنها پیروی کنید و هرگز اصول را زیر پا نگذارید. نخست باید به تحلیل بازار جهانی طلا تسلط یابید. دوم اینکه بازار طلای ایران را به خوبی بشناسید و منابع اطلاعاتی عوامل مؤثر بر بازار سکه داخلی را در کنترل داشته باشید. سوم باید معاملات فرضی خود را به‌مدت چهار ‌ماه به خوبی پشت‌سر بگذارید و اگر با سود مواجه شدید، معاملات واقعی را آغاز کنید. چهارم فقط با یک قرارداد آغاز کنید و پس از هر سه‌ بار معامله سودآور یک قرارداد اضافه کنید. پنجم حتما یک استراتژی برای خود در این بازار داشته باشید و هرگز برخلاف آن عمل نکنید.دیگر اینکه توصیه می‌شود فقط و فقط براساس فرصت‌ها معامله کنید و نه پیش‌بینی‌ها. در این بازار اگر هر روز تحلیل کنید و بازار را پیگیری کنید متوجه می‌شوید که در سال سه‌تا پنج بار فرصت‌های طلایی به‌دست خواهید آورد.

بدانید که بازیگران عمده این بازار محدودند و هر زمان به تحلیلی برسند عمل می‌کنند و بازار را جهت می‌دهند. پس من و شما که با آنها در ارتباط نیستیم بهتر است پیش‌بینی نکنیم و فقط روندها و رفتار این بازیگران را زیرنظر بگیریم و از فرصت‌های مطمئن به‌صورت محدود استفاده کنیم. بدانید که طمع و ترس بزرگ‌‌ترین دشمنان شما در این بازارهستند.

تا زمانی که این بازار آنلاین و اینترنتی نشود و البته ساعت بازار افزایش نیابد، بازار بسیار خطرناکی است و بازیگران آن محدود می‌مانند. فرصت‌ها در این بازار فراوانند عجله نکنید. به دانش خود بیفزایید و براساس روانشناسی خود استراتژی معاملاتی مناسب طراحی کنید.

ماه ارزش معاملات (میلیارد تومان) تعداد معاملات انجام شده
فروردین 1200 70000
اردیبهشت 1900 116000
خرداد 1900 108000
تیر 2800 148000
مرداد 3200 -
کد خبر 181721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز