مشاور ارشد وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی کرد: ۶۰ میلیارد دلار ارز وارداتی و۱۰‌میلیارد دلار ارز خدماتی در بورس ارز قابلیت مبادله پیدا کند.

محمود دودانگه در گفت‌وگو با فارس، درباره تأسیس بورس ارز و مخالفت‌های صورت‌گرفته با آن گفت: ایجاد بورس ارز منتفی نشده بلکه نیاز است تا تعامل بیشتری برای این کار با بخش خصوصی انجام شود تا ثبات بازار ارز با همراهی بیشتر فعالان عرصه اقتصادی صورت گیرد.او تأکید کرد: موضوع ایجاد بورس ارز در شورای گفت‌وگو و اتاق بازرگانی مطرح شد که امیدواریم سریع‌تر بتوانیم نظرها و دیدگاه‌های بخش خصوصی را در این مورد اعمال کنیم تا دغدغه‌هایی که ناشی از اطلاع‌رسانی ناکامل بوده، برطرف شود.

او با بیان اینکه بورس ارز تنها راه‌حل مشکل بازار ارز نیست، افزود: باید در چارچوب ظرفیت‌های بورس ارز به آن توجه شود و علاوه بر این، باید سیاستگذاری‌های دیگری نیز برای ایجاد ثبات در بازار ارز دنبال شود. او در پاسخ به برخی شایعه‌ها مبنی بر افزایش قیمت دلار به سه هزار تومان همزمان با تأسیس بورس ارز گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که چنین اتفاقی بیفتد.

با تأسیس بورس ارز، نرخ ارز پایین‌تر هم خواهد آمد و این مسئله باعث ثبات بازار می‌شود. دودانگه ادامه داد: مسافران، فعالان اقتصادی و متقاضیان ارز خدماتی نیز می‌توانند در بورس، ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند اما در این بازار تقاضای سفته‌بازانه نمی‌تواند وارد شود. بنابراین با توجه به اینکه نرخ در بورس ارز نزدیک به واقعیت است، قیمت ارز در بازار آزاد نیز مدیریت خواهد شد.

دارندگان حساب ارزی هم می‌آیند

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفت: کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی از نیمه سال گذشته تشکیل شد که در دو‌ماه اخیر بررسی‌های این کارگروه درباره تأسیس بورس ارز به‌صورت جدی ادامه یافت. وی افزود: سازمان بورس هم یکی از اعضای این کارگروه است، اما از آنجا که مدیریت بازار ارز بر عهده بانک مرکزی است، بورس صرفا بستر انجام این کار را فراهم می‌کند و هماهنگی و امور اجرایی کاملا برعهده بانک مرکزی خواهد بود.

کد خبر 183758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز