رئیس‌کل بانک مرکزی درپاسخ به برخی شایعات اعلام کرد: در آینده‌ای نزدیک قیمت ارز، در بورس ارز تعیین خواهد شد.

محمود بهمنی ، دیروز در گفت‌و‌گوهای جداگانه با خبرگزاری‌های ایسنا و مهر گفت: کارگروه‌هایی مشغول فعالیت درباره نحوه تشکیل بورس ارز هستند. این کارگروه‌ها درباره تأسیس این بازار جدید تصمیم نهایی را خواهند گرفت. بهمنی با اشاره به اینکه تشکیل بورس ارزی جلوی سوءاستفاده‌ها را خواهد گرفت، افزود:

بانک مرکزی نمی‌تواند مرتبا قیمت ارز را پایین بیاورد ولی سعی کردیم آن را کنترل کنیم. رئیس‌کل بانک مرکزی درباره افزایش نرخ ارز مرجع گفت: نرخ ارز مرجع برای کالاهای اساسی افزایش پیدا نمی‌کند و بدون شک همان نرخ 1226تومان برای کالاهای اساسی خواهد بود. محمود بهمنی تأکید کرد: دنبال این هستیم که در نخستین فرصت روند افزایش نرخ دلار را متوقف کنیم.

بازار بین بانکی

اما همزمان خبرگزاری فارس از قول یک مقام نامشخص در بانک مرکزی اعلام کرد:بانک مرکزی درقالب یک طرح جدید قصد دارد با استفاده از ظرفیت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و سازوکار بازار بین بانکی قیمت و عرضه ارز را کنترل کند. بانک مرکزی از طریق طرح مزبور به‌دنبال این است تا بر مبنای نظام شناور مدیریت شده ارز که قانون برنامه پنجم توسعه نیز بر آن صراحت دارد، از ظرفیت تمامی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز برای ساماندهی بازار ارز استفاده کند. این مقام نامعلوم به فارس گفته است: روش بازار بین بانکی مدلی است که در بانک‌های مرکزی دنیا تجربه شده و در ایران یک دهه آزمایش خود را پس داده است.

کد خبر 184470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز