همشهری آنلاین: سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در طول ساعاتی که درمدرسه هستند با کاهش یادگیری، کاهش تمرکز حواس درکلاس درس، خستگی و بی‌حوصلگی مواجه می‌شوند.

صبحانه نخوردن و کاهش یادگیری و خستگی در مدرسه

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی با بیان این مطلب اظهار داشت:‌ کمبودهای تغذیه‌ای دراین سنین از جمله کمبود ریزمغذی‌ها مانند آهن و روی می‌تواند منجر به کاهش قدرت قدرت یادگیری و افت تحصیلی در دانش‌آموزان شود.

وی افزود: دانش آموزان درسنین رشد هستند وبه همین دلیل برنامه غذایی روزانه آنها باید به گونه‌ای تنظیم شود که مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جسمی و کارایی ذهنی تامین شود.

وی تصریح کرد: در برنامه غذایی روزانه دانش آموزان پنج گروه غذایی اصلی شامل نان وغلات ( برنج ، ماکارونی) که عمدتا انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می کنند، گروه شیر و مواد لبنی برای تامین کلسیم، فسفر، بخشی از پروتئین و ویتامین‌های گروه ب، گروه گوشت و تخم‌مرغ و حبوبات برای تامین پروتئین مورد نیاز جهت رشد و افزایش حجم عضلات، گروه میوه‌ها و گروه سبزی‌ها برای تامین ویتامین‌ها، املاح معدنی و فیبر به مقدار کافی گنجانده شود.

این متخصص تغذیه ابراز داشت:‌ مصرف موادغذایی چرب و پرنمک و شیرین که در موادی مانند نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی، شیرینی و شکلات،‌ آب نبات‌ها، چیپس و پفک وجود دارد، به این دلیل که فاقد ارزش غذایی بوده و می تواند زمینه را برای بروز کمبودهای تغذیه‌ای، چاقی و اضافه وزن، فشارخون و چربی خون بالا فراهم کند، توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حتما میان وعده مناسب و سالم مانند میوه، لقمه‌های خانگی مثل نان و پنیر، نان و تخم مرغ، شیر، انواع تنقلات سنتی از قبیل نخود، کشمش، برگه‌ها و انواع مغزها استفاده شود. میان وعده‌ها فقط برای رفع احساس گرسنگی نیستند و بخشی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای این گروه سنی باید تامین کنند.

دکتر عبداللهی گفت: محصولات غذایی مثل چیپس، پفک و محصولات مشابه، نوشابه های گازدار، یخمک که ارزش غذایی ندارند، لواشک آلو و آلوچه‌هایی که فاقد بسته بندی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت هستند جایی در میان وعده‌های سالم و باکیفیت تغذیه‌ای ندارند .

کد خبر 184848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز