همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه گفت: مصرف صبحانه در میان دانش آموزان، فراگیری مغز را افزایش می‌دهد.

دکتر حسن مظفری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: همه افراد باید سه وعده اصلی غذایی و در کنار ‌آن دو میان وعده در طول روز مصرف کنند که هر کدام از وعده‌های اصلی اهمیت ویژه‌ای دارند و باید در رژیم غذایی فرد گنجانده شود.

وی ادامه داد: بعضی از افراد صرف دو وعده غذایی صبحانه و ناهار را حذف می‌کنند و وعده شام را مصرف می‌کنند که اصول غذایی درستی محسوب نمی‌شود و مشکلاتی را در بدن ایجاد می‌کند چرا که فردی که صبحانه و ناهار نمی‌خورد در وعده شام مواد غذایی بیشتری مصرف می‌کند و حجم زیادی از مواد غذایی وارد معده‌اش می‌شود که می‌تواند عوارضی مانند چاقی، کبد چرب و فشار به دستگاه گوارش را به وجود آورد.

وی درباره ضرورت مصرف صبحانه گفت: در هنگام صبح، بدن انسان نیاز به نشاط و شادابی در بعد روحی و جسمی دارد که مصرف صبحانه مناسب به این امر کمک می‌کند.

وی افزود: اگر صبحانه مصرف نکنیم در وعده‌های بعدی به خصوص در اطفال جبران حذف این وعده غذایی نمی‌شود. چنانچه فرد به پرهیز از خوردن صبحانه ادامه دهد بتدریج نیازهای مواد مغذی بدن او تامین نمی‌شود و بر روی وضعیت رشد آنها تاثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مغز از مواد قندی مصرف می‌کند در محرومیت غذایی میل به شیرینی افزایش پیدا می‌کند و فردی که صبحانه مصرف نمی‌کند ممکن است مغز کارایی لازم را نداشته باشد.

وی ادامه داد: در میان دانش‌آموزان که نیازمند مصرف صبحانه هستند با مصرف این وعده غذایی، مقاومت بدن افزایش یافته و فراگیری مغز افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که به این موضوع در جامعه کمتر بها داده می‌شود.

more صبحانه‌خورها بهتر یاد می‌گیرند

وی اضافه کرد: اگر اصول تغذیه‌ای را در حالت عادی رعایت کنیم، ظرفیت مغز هم در حد خود عمل می‌کند.

وی گفت: اگر صبحانه به مقدار کافی بخصوص در بین کودکان و دانش‌ آموزان مصرف شود زمینه را فراهم می کند تا بیماری خاصی برای فرد پیش نیاید.

دکتر مظفری یادآور شد: شخصی که مواد غذایی چرب مصرف کرده و انرژی کمتری مصرف می‌کند، رخوت و سستی خاصی در این افراد دیده می‌شود. اگر این روند ادامه یابد منجر به افزایش وزن می‌شود.

وی اضافه کرد: مصرف مواد غذایی چرب تمرکز را مستقیما کاهش نمی‌دهد ولی بطور غیرمستقیم بر تمرکز او تاثیر می‌گذارد.

 

کد خبر 161708
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز