همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با توجه به استقبال خوب و اهتمام ویژه به آن همزمان با 31 استان کشور و شهرستان‌های مختلف در 48 کشور دنیا نیز برگزار خواهد شد.

جشنواره فرهنگی مذهبی

به گزارش ایرنا، سید محمد حسینی در نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) ضمن محکوم کردن دوباره عمل توهین آمیز آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) افزود: از اهالی فرهنگ و هنر و نخبگان جامعه انتظار است برای معرفی و تبیین چهره پیامبر (ص) و ابعاد شخصیتی ایشان و آموزه‌های ناب محمدی با استفاده از ابزار هنر تلاش کنند.

وی برپایی جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) را نیز در همین مسیر و معرفی چهره یکی از فرزندان پیامبر (ص) به دنیا دانست.

حسینی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص انجام کارهای عمیق، ژرف، تاثیرگذار و ماندگار اشاره کرد و گفت: مصمم هستیم با انجام کارها و فعالیت‌های فاخر و افزایش کیفیت و کمیت، آثار و برنامه‌های ارزشمند و ماندگار تولید و ارایه شود که جشنواره امام رضا (ع) نیز یکی از این موارد است.

وزیر ارشاد افزود: دهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) همزمان با آغاز دهه کرامت روز سه‌شنبه هفته جاری در کنار مرقد مطهر حضرت معصومه (س) در قم آغاز می‌شود و اختتامیه این رویداد همزمان با شب ولادت امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

به گفته حسینی، برنامه‌های مختلفی در مسیر قدمگاه‌های امام رضا (ع) در شهرهای اقلید فارس، بهبهان، ابرکوه و تفت یزد و نیشابور تدارک دیده شده که تمامی این برنامه‌ها همزمان با دهه کرامت برگزار خواهد شد.

وی افزود: یکی از این برنامه‌ها دور استقامت و امدادی است که به طول دو هزار کیلومتر از مسیر شلمچه تا مشهد مقدس توسط ورزشکاران و دوندگان سراسر کشور انجام می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امسال برگزاری جشنواره امام رضا (ع) با گرامیداشت هفته دفاع مقدس همزمان شده، از برگزاری جشنواره ایثار و شهادت و جشنواره هشت با موضوع امام رضا (ع) در کشور خبر داد.

حسینی گفت: در تقویم کشور هم یک روز برای بزرگداشت امامزاده‌ها به ثبت رسیده که امسال در 150 امامزاده و اماکن متبرکه نیز برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت.

وزیر ارشاد گفت: آمار و ارقام مقایسه‌ای درباره جشنواره سال گذشته با امسال از رشد دو برابری آثار و برنامه‌ها در جشنواره دهم خبر داد.

وی افزود: سال گذشته جمعا 646 عنوان برنامه داشتیم که امسال این رقم به 888 رسیده است.

حسینی به موضوعهای مختلف جشنواره اعم از برگزاری رشته‌های مختلف شعر رضوی، شعر خوانی به زبان‌های مختلف، قصه‌نویسی، پویانمایی، فیلمنامه نویسی، سرود، پیامک ادبی، انجام هنرهای تجسمی و .. اشاره کرد و گفت: سال گذشته موضوعات 54 مورد بود که امسال این رقم به 68 موضوع افزایش یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزود: آثار رسیده به جشنواره نیز نسبت به سال گذشته رشدی چند برابری داشته به طوری که سال گذشته 103 هزار و 270 اثر رسیده بود امسال این رقم به 583 هزار و 161 اثر افزایش یافته است.

حسینی افزود: تعداد کل برنامه‌ها نیز سال گذشته 65 هزار و 619 مورد بود که امسال به 124 هزار و 189 برنامه افزایش یافته است.

وی به بخش‌های مختلف جشنواره امام رضا در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: در بخش بین‌الملل علاوه بر انجام برنامه‌های مختلف در 48 نقطه جهان، تالیفات فراوانی در دست اقدام و ترجمه است که از آن می‌توان به صحیفه رضوی، فرایضی از سخنان امام رضا (ع) و جاده ولایت اشاره کرد.

به گفته حسینی، دانشنامه امام رضا (ع) کارش شروع شده و اکنون دو هزار و 500 مدخل آماده است که امیدواریم تا سال آینده چند جلد آن برای استفاده محققان و پژوهشگران مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در این مراسم از پوستر جشنواره امام رضا (ع) رونمایی شد.

 

کد خبر 184705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز