همشهری آنلاین - محمد رسولی: بیست و یک کشور اروپایی سیستم جامع اطلاع‌رسانی متحدی را راه‌اندازی کردند تا علاقه‌مندان هرچه سریعتر از تغییرات آب و هوایی منطقه و بلایای طبیعی نظیر باران‌های شدید، طوفان، سیل و گردباد آگاه شده و به مقابله با آنها بپردازند.

این سیستم که متئوآلارم نام گزاری شده از جمعه 23 مارس 2007 آغاز به کار کرد. متوآلارم که در کنفرانس مادرید به کاربران معرفی گشت، به 17 زبان مختلف اطلاعات را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و تنها از آدرس www.meteoalarm.eu قابل دسترسی خواهد بود.

طبق اعلام مسئولان این سایت، کاربری این سایت بسیار ساده بوده و کاربران می‌توانند به راحتی اطلاعات مورد نیازشان را به دست آورند. علاوه بر توریست‌ها، عمده استفاده این سایت برای ساکنین محلی خواهد بود.

آنها می‌توانند به اطلاعات این سایت کاملا اطمینان داشته باشند زیرا با دقت بسیار زیاد کارشناسان تهیه شده‌اند. به همین دلیل هنگامی که علامت قرمز و خطر نشان داده می‌شود، مردم بایست هر چه سریعتر از محیط خطر دور شوند.

عدم اطمینان مردم به سیستم‌های هواشناسی در آمریکا و هنگام وقوع طوفان کاترینا باعث گردید که آنها بدون توجه به هشدارهای صادره از این سیستم‌ها، منازل خود را ترک نکرده و همین موضوع باعث تلفات جانی بسیاری گردید.

مسئولان سازمان جهانی هواشناسی، WMO‌نیز در این کنفرانس ضمن حمایت از پروژه‌های مشابه اعلام کردند که مشکل عمده این سیستم‌ها عدم اطمینان کامل مردم به آنهاست.

هر چند پیش‌گویی وضع آب و هوا بسیار دقیق‌تر از قبل شده است ولی مردم شناخت کاملی از این موضوع ندارند و انتظار دارند همانند بسیاری از امور قابل‌پیش‌بینی، آب و هوا نیز کامل و دقیق قابل پیش‌بینی باشد که این امر به دلیل دخیل بودن فاکتورهای بسیار،  در حال حاضر و با امکانات موجود، تقریبا غیر ممکن است.

در حال حاضر WMO مدعی است که توانایی پیش‌بینی وضعیت هوا بین پنج تا هفت روز را دارد و قرار است با افزایش ماهواره‌ها و امکانات جدید، پیش‌بینی تا 15 روز نیز میسر شود.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 18462

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز