گروه شهرستان‌ها: چند روزی می‌شود که نمایشگاه‌های پاییزه در آستانه بازگشایی مدارس در اغلب استان‌های افتتاح شده و خانواده‌ها دست‌کم برای خرید نوشت‌افزارهای مورد نیاز فرزندانشان و البته ارزان‌تر از فروشگاه‌های شهر راهی این نمایشگاه‌ها می‌شوند.

نمایشگاه پاییزه

 با وجود این، در برخی از شهرستان‌ها خانواده‌ها یا دست‌خالی از نمایشگاه‌ پاییزه باز می‌گردند، یا اقلامی با کیفیت پایین را در سبد خرید خود جای می‌دهند یا به خرید کالاهایی با قیمت نسبتاً گران مانند کالاهایی که باواسطه به دست‌شان می‌رسد رضایت می‌دهند. این در حالی است که اصلی‌ترین هدف برپایی این نمایشگاه‌ها عرضه بدون واسطه و حذف دلالان در یک پروسه زمانی معین برای رفاه هرچه بیشتر مردم است.

نمایشگاه‌های کرج، گران‌تر از فروشگاه‌ها

از استان البرز خبر می‌رسد که نمایشگاه‌های پاییزه در محل نمایشگاه دائمی شیخ‌آباد کرج و شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد برپا شده است ولی با وجود استقبال نسبتاً خوب شهروندان از این نمایشگاه‌ها، رضایت عمومی از قیمت‌ها چندان دلچسب نیست. احسان دانشجویی است که به نمایشگاه کرج مراجعه کرده است. وی به خبرنگار ما گفت: چند بسته برگه کلاسور انتخاب کردم اما هنگام پرداخت وجه، فروشنده قیمتی را به من گفت که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم بالاتر بود. وی افزود: این نوع برگه‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای 3400تومان است اما اینجا قیمت 3550تومان دارد. شهروندی دیگر در این نمایشگاه گفت: قرار بود کالاها با تخفیف 10تا 15درصدی عرضه شود ولی قیمت‌ها با احتساب ارزش افزوده تقریباً با بیرون برابری می‌کند. وی اضافه کرد: بعضی از فروشنده‌ها افزایش قیمت دلار در این اواخر را دلیل افزایش نرخ کالا عنوان می‌کنند درحالی‌که به‌نظر می‌رسد این اجناس پیش از این خریداری شده است و از طرفی دیگر هدف باید عرضه جنس ایرانی و با قیمت مناسب باشد.

کمبود تولیدی در ایلام

مهر نیز از دغدغه‌های ایلامی‌ها در نمایشگاه پاییزه عرضه کالا گزارش داد که در ایلام به‌رغم تلاش‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت و مجمع امورصنفی در برپایی اینگونه نمایشگاه‌ها برای رفاه حال شهروندان، آنچه فراموش شده، نبود تولیدی‌های هرچند کوچک در این استان است و نمایشگاه‌های کالای پاییزه هرچند در تبلیغات تلویزیونی و بنرهای سطح شهر از نظر ازدحام جمعیت و شلوغ‌بودن موفق عمل می‌کنند اما نبود عرضه‌کننده مستقیم کالای بدون واسطه خود عاملی بر گران بودن اجناس این نمایشگاه نسبت به سایر استان‌ها شده است.

افشین نعمتی، یکی از شهروندان ایلامی در همین خصوص گفت: تجمع و تجمیع کالاهای اساسی مردم در یک مکان مشخص مسبب راحتی شهروندان در دسترسی راحت و آسان به کالاهای مورد نیازشان است اما آنچه در این نمایشگاه و امثال آن کمتر به آن توجه می‌شود بحث ارزانی کالاهاست به‌طوری که برخی اقلام شاید از قیمت بازار هم گران‌تر به‌نظر می‌رسند. یکی دیگر از شهروندان ایلامی با بیان اینکه در این نمایشگاه اجناس بی‌کیفیت و بنجل در دسترس مردم قرار داده می‌شوند، گفت: انتظار من به‌عنوان یک‌شهروند در مراجعه به این نمایشگاه این بود که اجناس بازار را با قیمتی نازل‌تر خریداری کنم که در کمال تعجب شاهد فروش ارزان قیمت اجناس بنجل بودم که در مغازه‌ها یا به فروش نمی‌رسند یا کمتر به فروش می‌رسند. مهدی عبداللهی افزود: آنچه در این نمایشگاه زیاد به چشم می‌آمد این بود که عرضه‌کنندگان حاضر در نمایشگاه، همان کسبه بازار بودند که فقط در یکجا تجمیع شده بودند و از تولیدکننده خبری نبود و اگر هم بود به چشم نمی‌آمد.

اما یکی از مسئولین برگزاری نمایشگاه ایلام با اذعان بر وجود مشکلات در حوزه برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها گفت: کار برگزاری نمایشگاه کالاهای پاییزه، کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است. این مسئول که نمی‌خواست نامش فاش شود افزود: به‌دلیل همزمانی برگزاری نمایشگاه در استان‌های کشور، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند در استان‌های پرجمعیت و در کلانشهرها حضور یابند تا از لحاظ اقتصادی برایشان به‌صرفه باشد. وی ادامه داد: در قانون برگزاری نمایشگاه، مجمع امورصنفی اولویت را برای کسبه بازار محلی قائل شده و بعد تولیدکنندگان سایر استان‌ها حق حضور در نمایشگاه را دارند. وی تأکید کرد: برای رفع این مشکل راهکارهای متفاوتی وجود دارد که می‌توان به تغییر زمان برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد. وی عنوان کرد: از دیگر راهکارها این است که به جای برگزاری این نمایشگاه، از هر صنفی تعدادی از عرضه‌کنندگان نمونه را شناسایی کرده و با اطلاع‌رسانی به مردم و ارائه تسهیلات ویژه‌ای برای آن عرضه‌کننده، مصرف‌کننده را از یک تخفیف خوب بهره‌مند‌سازیم.

اطلاع‌رسانی ضعیف در زنجان


از زنجان نیز خبر می‌رسد که نمایشگاه فروش پاییزه زنجان برعکس سال‌های گذشته از آن وسعت و رونق همیشگی برخوردار نبوده و به یکی از سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی کاسپین محدود شده و به‌عبارت دیگر تعداد غرفه‌ها به یک چهارم سال‌های گذشته کاهش یافته است. این در شرایطی است که عدم‌اطلاع‌رسانی مناسب درخصوص ضعف‌های نمایشگاه فروش پاییزه امسال، موجب شده تا شهروندان زیادی به هوای سال‌های گذشته به این مرکز مراجعه کرده و دست خالی نمایشگاه را ترک کنند. در همین خصوص عزت‌الله جعفری، معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با تأیید مشکلات نمایشگاه پاییزه امسال اظهار داشت: نمایشگاه امسال توسط مجمع امور صنفی برگزار شده و متأسفانه نسبت به سال‌های گذشته از رونق همیشگی برخوردار نیست اما این سازمان در تلاش است تا بخشی از کالاها و اجناس مورد نیاز مردم را از طریق نمایشگاه به شهروندان عرضه کند. کاوندی، رئیس مجمع امور صنفی زنجان نیز هزینه بالا و عدم‌ارائه تسهیلات و سوبسید به شرکت‌کنندگان را عامل کم رونقی نمایشگاه امسال عنوان کرد و اظهار داشت: در شرایطی شرکت‌کنندگان را ملزم به ارائه تخفیف حداقل 15درصدی کرده‌ایم که هزینه شرکت نمایشگاه بالا بوده و هیچ تسهیلات و تخفیفی در این رابطه برای شرکت‌کنندگان ارائه نمی‌دهیم.

بنجل‌ها در ایرانشهر و مسجدسلیمان

همچنین نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت و آشار در استان سیستان و بلوچستان از نحوه برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه انتقاد کرد و گفت: در برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه دولت در اجرا خوب عمل می‌کند اما در بعد نظارتی ضعیف عمل می‌کند که باید به این مسئله توجه شود و یکی از مشکلات عرضه محصولات بی‌کیفیت است. محمدسعید اربابی در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: باید حقوق تولید‌کننده و مصرف‌کننده در عرضه محصولات رعایت شود.

اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه عرضه محصولات بی‌کیفیت در این نمایشگاه‌ها نوعی بی‌اخلاقی بوده و توهین به مشتری است گفت: برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه باعث می‌شود تا اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه بتوانند تمامی مایحتاج خود را در یک مکان و با قیمت مناسب خریداری کنند، اما تولیدکنندگان نباید از این مسئله سوءاستفاده کرده و کالاهای بی‌کیفیت را در این بازارها عرضه کنند.

آتش‌سوزی در نمایشگاه قم

روز گذشته نمایشگاه پاییزه قم واقع در محل نمایشگاه‌های دائمی این شهر به‌علت اتصالی سیم‌های برق دچار آتش‌سوزی شد. گفتنی است بر اثر این آتش‌سوزی شش غرفه در نمایشگاه خسارت دیدند. این نمایشگاه از 22شهریور‌ماه با حضور 170غرفه گشایش یافت.

کد خبر 184513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز