همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: محققان برای حفظ سلامتی، قدرت و کارایی مغز و نیز جلوگیری از کاهش توانایی‌های آن در شرایط و دوره سنی مختلف، توصیه‌های بسیاری ارائه داده‌اند. با به کارگیری آنها سطح و نوع زندگی خود را بهبود بخشید.

تمرین ذهن

انسان بر طبق عادت‌های خاص خود برای  زندگی برنامه ریزی می‌کند. اجازه دهید یک بار دیگر به این عادت‌ها  توجه و نگاه کنیم. اکثر افراد دارای عادت‌هایی هستند که موجب آن، عملکرد مغز کاهش یافته و باعث تخریب سلول های آن می شوند.

توجه و تغییر خردمندانه این عادات، باعث کارایی بهتر ذهن و در نتیجه ارتقاء کیفیت و سطح زندگی ما را منجر خواهد شد. بخش دوم این مقاله از کتاب دیوید گیلمن با عنوان، "کتابی از راز‌ها" به شما ارائه می‌شود.

با بکارگیری پیشنهادها و توصیه‌های این کتاب مطمئنا نحوه زندگی، نگرش، کارایی، توانایی‌ها و... ما رو به تغییر و دگرگونی در جهت مثبت پیش خواهد رفت.

  • از خوردن خوراک‌های آلرژی‌زا هر چند اندک خوداری کنید: این خوراکی‌ها می‌تواند شامل؛ گندم، ذرت، بادام زمینی و فرآورده‌های لبنی هم باشد. به خوردن خود دقت کنید، آیا مشکلی با هر یک از آنها دارید؟

همین خوراک‌های عادی و روزمره در برخی از افراد باعث ایجاد مشکلات گوارشی، تیرگی یا توهم مغزی می‌شوند. دقت کنید.

  • خوردن چای و قهوه: کافئین موجود در این دو نوشیدنی جهانی هم خوب است هم مضر. تحقیقات نشان داده است، دانشجویانی که قبل از امتحان اصلی خود قهوه و یا چای می‌نوشند، بالاترین نمره را در ان امتحان از آن خود می‌کنند.

    حتی بازی شطرنج من، وقتی قبل از شروع بازی یک فنجان قهوه می‌نوشم، خیلی عالی می شود.

    مطالعاتی هم هستند که نشان می‌دهند، مصرف بیش از حد کافئین منجر به ضعف در کیفیت تصمیم‌گیری می‌شود. تاثیر کافئین در افراد متفاوت است.

    ممکن است، نوشیدن قهوه یا چای غلیظ و تند در دراز مدت برای ما مضر و دارای عوارض جانبی باشد. ولی همین قهوه و چای ساده که نه غلیظ است و نه پر رنگ در کوتاه مدت، بسیار هم موثر و کارا باشد.

 

  • به موسیقی موزارت گوش کنید: در یک مطالعات تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا، محققان دریافتند که کودکانی که روزانه تمرین پیانو و آواز با همسریان می‌کنند.

بسیار بهتر و سریعتر از دیگر همسالان خود پازل و مسائل ریاضی را حل می کنند. وقتی از آنها تست هوش به عمل آمد، درصد هوش آنها 80 درصد بالاتر از هم سالان خود که تمرین پیانو و آواز گروهی نمی‌کردند، بود.

در تست دیگری به 36 دانش‌آموز سه برگه‌ مخصوص انجام تست دادند. اما، قبل از شروع تست اول به مدت 10 دقیقه بچه‌ها را وادار به گوش کردن یکی از سونات‌های پیانوی موزارت کردند. برای تست دوم برای آنها یک موسیقی آرامبخش پخش کردند و برای تست سوم، دانش‌آموزان با سکوت شروع به انجام تست کردند.

متوسط نمره‌ات همه 36 دانش‌آموز در تست اول 119 بود در تست دوم 111 بود و در تست سوم 110 بود. نتیجه اینکه 9 نمره برتر و بیشتر مربوط به موزارت است.

 

تمرین ذهن

  • بینش و بصیرت خود را توسعه دهید: بینش و بصیرت می‌تواند، مهمترین بخش از قدرت مغز باشد. انیشتن و دیگر اندیشمندان به شدت در این رابطه یعنی تقویت و ارتقاء بینش و بصیرت خود فعالیت می‌کردند.

 روش‌های خاصی برای افزایش و ارتقاء این امر وجود دارد. شما می‌توانید با مراجعه به کتاب‌ها و مقالات مربوط به ‌آن را خریده و مطالعه کنید.

  • شکر نخورید: کربوهیدرات‌های ساده می‌توانند مغز شما را دچار تیرگی و ابهام کند. کربوهیدرات‌های که گاهی به نام شکر آبی ، sugar blues نامیده می‌شوند.احساس تنبلی و یا به عبارتی فکر کردن شما را کند و سخت می‌کنند.

این در نتیجه سرازیر شدن انسولین به داخل جریان خون برای مقابله با افزایش قند میل شده است. بنابراین از خوردن پاستا، شکر، نان سفید، چیپس سیب زمینی قبل از انجام کار‌های مهم ذهنی خوداری کنید.

  • ورزش کنید: انجام تمرین‌های ورزشی در دراز مدت باعث افزایش قدرت و کارایی مغز شما می‌شود و این اصلا تعجبی ندارد. هر چیزی که بر روی سلامت بدنی ما تاثیر مثبت داشته باشد به احتمالا زیاد بر روی سلامت مغز نیز موثر و تاثیر گذار است.

تحقیقات اخیر نشان داده است، بلافاصله پس از انجام فقط ده دقیقه ورزش‌ هوازی (نمرین‌هایی که بر اساس دم و بازدم هستند) عملکرد بدن و کارایی مغز بهبود می‌یابد. بنابراین، اگر می‌خواهید مغز خود دوباره شارژ کنید، باید برای چند دقیقه، پله‌ها را بالا و پایین کنید.

 

  • تصور و ساخت دوست خیالی در ذهن د: یک شخصیت یا دوست خیالی در ذهنتان خلق کنید با تمام جزئیات، حالا با شخصیت یا دوست خیالی خود در ذهنتان صحبت کرده و ازاو نظر و مشاوره بخواهید.

این روش می‌تواند، بهترین روش برای دسترسی و بازیابی اطلاعات ضمیر ناخوداگاه شما باشد.

اینگونه تصور کنید، شخصی که با او در ذهنتان مکالمه دارید، یک دانشمند و دارای اطلاعات بسیار زیاد در زمینه که می‌خواهید از او مشاوره بگیرید، است. یکبار این تمرین را تست کنید.

ر فتار‌ها و عادات کاهش دهنده و افزایش دهنده قدرت و کارایی مغز را بشناسید(بخش اول)

  • خلاقیت خود را توسعه دهید: خلاقیت به افکار شما قدرت می‌بخشد. در حال حاضر، محاسبات اولیه توسط کامپیوترها انجام می‌شود، اما این انسانها هستند که شکل و چگونگی دنیای که در آن زندگی می‌کنیم را خلاق می‌کنند.

برای داشتن ذهنی خلاق باید دست به کار شوید. بهتر است در این زمینه هم به کتابخانه‌ها و مقالات روی اینترنت مراجعه کنید. مطمئنا روش‌های بسیار جالبی برای توسعه خلاقیت خود خواهید یافت.

  • یادگیری بسیار تاثیر گذار است: وقتی شما تصمیم به یادگیری هنر، فن یا هر چیز دیگری می‌کنید، یادداشت برداری مغز شروع می‌شود. بعد از ترک هر جلسه آموزشی یک یا دو سوال در ذهن شکل گرفته است. انتظار و کنجکاوی مغز برای یافتن این پاسخ‌ها آن را فعال و شفاف نگاه خواهد داشت.

 با یک استراحت کوتاه، مغز و ذهن شما آماده برای یادگیری در هنگام شروع‌ها و پایان‌های مطالعات و کلاس‌ها خواهد بود. آنچه که شما در دقایق اولیه و دقایق آخری کلاس و یا فصل یاد می‌گیرید، معمولا بهترین بخش ماندگار درذهن شما خواهند بود.

تمرین ذهن

 

  • از روش‌های پاک سازی فکر استفاده کنید: اتاق، خانه و دفتر کار بهم ریخته می‌تواند در بهم ریختن فکر و ذهن شما کمک بسیاری کند. پس قبل از هر چیز فضا را برای یک کار فکری و روانی آماده و مرتب کنید.

 قبل از اینکه، کار ذهنی سخت خود را شروع کنید، اول  یک آه کوتاه بکشید، بعد یک کشش بدنی به همراه دست‌ها و در آخر یک نفس عمیق بکشید و حالا آماده‌اید، شروع به کار کنید. حواس پرتی‌های خود را رها کرده و به زمان‌ دیگری بسپارید.‌ در این زمان، جایی برای آن، بین این همه کار و فعالیت وجود ندارد.

 

 

  • گفتگو و صحبت کنید: صحبت کردن فقط برای مغز خوب است. البته به عنوان یک تمرین. سعی کنید، اگر چه، مسئله‌ی‌ را که خوب متوجه نشده اید، برای دوست خود توضیح و شرح دهید.کم کم متوجه خواهید شد که فرایند توضیح و شرح مسئله به شما در درک روشن آن کمک می‌کند. امتحان کنید.
  • کاری که از آن لذت می‌برید، انجام دهید: این روشی است که قبل از هر چیز استرس شما را کاهش می‌دهد و دوم قدرت و کارایی مغز شما را افزایش می‌دهد. رمز آن هم انجام کار‌های پر تحرک است که البته شامل تماشای تلویزیون و این قبیل کار‌ها نمی‌شود.

کار‌هایی بدنی و دستی پر تحرک مانند ساختن خانه برای پرندگان یا ساختن چیزی که شما دوست دارید، ذهن شما را کاملا درگیر خود و از آن خود می‌سازد. در نتیجه ذهن شما انسجام یافته و برای رسیدن به یک هدف برنامه ریزی، پردازش و فعالیت می‌کند.

فعالیتی که شما دوست دارید، باعث ایجاد نشاط و آرامش و رفع افکار پر استرس و نگرانی در شما می‌شود. در نتیجه فکر و ذهن شما شروع به تفکر و خلاقیت بهتر می‌کند.(این یکی از تمرین‌های تقویت و توسعه خلاقیت است.)

  • تمرین‌های برای مغز انجام دهید: در حالیکه رانندگی می کنید سعی کنید مسائل ریاضی را حل کنید. کاربردهای جدیدی برای هر چیزی که شما می‌بینید؛ در نظر بگیرید.

حل جدول، حل مسائل پیچیده و یا هر تفکری که آگاهانه برای سر و کله زدن با آن انتخاب می‌کنید، فکر کردن به چیزی‌های نامعقول و انجام آنها به صورت معقول هر چند که بعید به نظر برسند. تمامی این کارها ذهن شما را تیز و تازه نگه می‌دارد، حتی در سن کهنسالی...

  • باور‌های مثبت ذهنی خود را تثبیت کنید: باور کنید که فردی باهوش و با قدرت ذهنی بالا هستید. این مسئله را هر روز به خود تلقین و با خود تکرار کنید. جلوی آینه یا در خلوت و..خواهید دید که باهوش‌تر و قوی‌تر شده‌اید. امتحان کنید.

این مسئله را به تمسخر نگیرید، کافی است آن را امتحان کنید. تنها برای چند روز یا چند هفته، نتیجه را با چشمان خود خواهید دید. این باور‌ها و تکرار‌ها نمی‌دانم چگونه ولی به شدت تاثیر گذار و کارا هستند.

یه لیست از موفقیت‌هایتان تهیه کرده و آنها را بلند بلند خوانده و در مورد هر کدام جمله زیبایی بگویید. مثلا اگر در کاری خلاقیت به خرج دادید، با خود بگوید؛ هی پسر تو چقدر خلاق هستی و از این قبیل جملات...

از افکار و اندیشه‌های خوب خود یادداشت بردارید. از تجربه‌های موفقیت‌آمیز خود را ارزیابی کنید. به دنبال هر گونه دلیل و مدرک برای اثبات هوشمندی، زیرکی و درایت خود گشته و آنها را اثبات و ثبت کنید تا برای تجربه‌های بعدی از آنها استفاده کنید.

کد خبر 184336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز