گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: فشار هزینه‌های درمان بردوش مردم سنگینی می‌کند به همین دلیل افراد تا هنگامی که به بیماری سختی مبتلا نشوند کمتر به‌دنبال انجام آزمایش‌های دوره‌ای برای تأمین سلامت خود هستند.

سلامت

هزینه‌های زیاد درمان به‌ویژه قشر کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه را بیش از پیش نگران کرده است اما به‌رغم این مهم، ظاهرا هیچ فرشته نجاتی وجود ندارد تا راهی و راهکاری بیندیشد که وضعیت سلامت و درمان در کشور بهبود و ارتقا یابد. گویی حل مشکلات حوزه درمان و سلامت مردم به سریالی شبیه شده که هر سال بدون هیچ نوآوری و راهکاری برای بهترشدنش، تکرار می‌شود و جالب است که بازیگران اصلی این سریال دولتمردان و مسئولان حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هستند که صدای مردم را می‌شنوند اما دریغ از یک حرکت اصولی و راه‌حل نهایی برای رفع مشکلات مردم.

به‌راستی چرا باید سرانه سلامت در ایران نسبت به همسایه‌های فقیر خود هم پایین‌تر باشد؟ آیا بحث عدالت اجتماعی درحوزه بهداشت رعایت شده است؟ آیا به حوزه سلامت در دولت عدالت‌محور، نگاه عادلانه شده است؟

دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این زمینه به همشهری گفت: سرانه درمان در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای دیگر است و دلیل این مسئله آن است که دولتمردان دید سلامت‌محور ندارند و به همین دلیل است که در بودجه‌های پیش‌بینی‌شده هیچ‌گاه بودجه سلامت، جزو چهار اولویت اول نیست.

او افزود: از لحاظ سرانه سلامت، اختلاف ایران با کشورهای اروپایی بسیار زیاد است.سرانه سلامت درایران چیزی حدود 700دلار است درحالی‌که در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی این رقم به حدود 10هزار دلار هم می‌رسد.دکتر شهریاری خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد آن است که سبد بودجه در زمینه سرانه سلامت، سبد قابل توجهی نبوده است؛ به‌عبارت بهتر، سرانه سلامت و درمان از ابتدا اصولی بسته نشده است به‌طوری که حتی تا چند سال قبل، سرانه درمان روستائیان یک چهارم تا یک‌پنجم سرانه درمان شهرنشینان بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای حل این مشکل، منابعی در قانون پنجم توسعه پیش‌بینی شد اما متأسفانه دولت پرداخت نکرد و نتیجه آن است که به وضوح دیده می‌شود و فشار هزینه‌های درمان همواره بر دوش قشر آسیب‌پذیر، متوسط و روستایی که دولتمردان شعار حمایت از آنها را می‌دهند سنگینی می‌کند.وی افزود: به‌رغم آنکه در برنامه چهارم و پنجم توسعه پیش‌بینی شده است که سهم مردم از پرداخت هزینه‌ها باید به 30درصد برسد اما همچنان این مردم هستند که حدود 70درصد از هزینه‌های درمان را می‌پردازند.

دکترشهریاری خاطرنشان کرد: درحال حاضر با توجه به افزایش هزینه‌ها و اینکه دولت از شش هزار میلیارد تومان، هنوز یک ریال را پرداخت نکرده است، این نگرانی وجود دارد که سهم مردم از پرداخت هزینه‌ها از 70درصد هم بیشتر شود.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: دولت دررابطه با عدم‌پرداخت 6هزارمیلیارد تومان، می‌گوید که 60هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از افزایش حامل‌های انرژی را کسب نکرده است که 10درصد آن یعنی 6هزارمیلیارد تومان را پرداخت کند.

اما بحث ما این است که چون در قانون برنامه پیش‌بینی شده که 10درصد درآمدخالص هدفمندشدن یارانه‌ها را بپردازد ولو اینکه 30هزارمیلیارد تومان هم درآمد کسب کرده باشد، دولت موظف است 10درصد آن را پرداخت کند و این درحالی است که دولت تاکنون حتی یک ریال هم پرداخت نکرده است.دکترشهریاری افزود: این مسئله نارضایتی مردم را به‌ویژه دربیمارستان‌های دولتی که اغلب مراجعان آنها را قشر آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه تشکیل می‌دهند، به‌دنبال داشته است.

دکتر حسن تأمینی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز به همشهری گفت: سرانه سلامت در ایران نسبت به استانداردهای جهانی بسیار پایین است به‌طوری که درحال حاضر با تلاش‌های انجام شده سرانه سلامت از شش هزارتومان به 12هزارتومان رسیده است.وی با بیان اینکه سرانه سلامت در ایران از بسیاری کشورهای آسیایی هم پایین‌تر است، گفت: کشورهایی مثل هندوستان، پاکستان و حتی افغانستان هم از ما بهتر عمل کرده‌اند و به همین دلیل هم است که در ایران فشار هزینه‌های درمان بر دوش مردم سنگینی می‌کند.

کد خبر 183372
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز