سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک تحقیق که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که سن بالای پدران نیز همانند سن بالای مادران در ایجاد اختلالات ژنتیکی در فرزندان نقش به سزایی دارد

پدران مسن و ایجاد اختلالات ژنتیکی در فرزندان

به گزارش ایرنا، زنان دیگر تنها عامل ایجاد تولدهای زودرس و اختلالات ژنتیکی در کودکان نیستند، بلکه سن پدران نیز در این مورد بسیار تاثیرگذار است.

سن بالای پدران می‌تواند مشکلات و اختلالات جدی همانند اوتیسم، شیزوفرنی و مشکلات ارثی و مادرزادی در فرزندان ایجاد کند.

براساس نتایج این تحقیق، هر قدر پدران در هنگام لقاح سن بالاتری داشته باشند، ژنوم‌هایی با قابلیت جهش بیشتر را به فرزندان خود منتقل می‌کنند که برخی از این جهش‌ها می‌توانند به بروز اوتیسم و شیزوفرنی در کودکان بیانجامد.

به گفته ˈکاری استفانسونˈ یکی از محققان این مطالعه، تحقیق بر روی ژنوم کامل شده 78 کودک مبتلا به اوتیسم و شیزوفرنی و والدین آنها نشان می‌دهد، به ازای هر سال افزایش سن پدر در هنگام تولد نوزاد ممکن است 2 جهش بیشتر در ژن‌ها رخ دهد.

جهش‌های خود به خودی در این افراد درحالی ظاهر می‌شود که هیچ یک از والدین دارای یک چنین مشکل ژنتیکی نبوده‌اند و این جهش در هنگام شکل گرفتن سلول‌های جنسی یکی از والدین به ویژه پدران رخ داده است.

این جهش‌ها به خودی خود بدخیم نیستند اما به دلیل این که به عنوان منشا تنوع ژنتیکی محسوب می‌شوند، می‌توانند بیماری‌های مختلف و نارسایی‌های مادرزادی را به وجود بیاورند.

کد خبر 184284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز