دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

با نزدیک شدن به پاییز افرادی که به سینوزیت و حساسیت‌های فصلی مبتلا هستند از عوارض این بیماری‌ها شکایت دارند.

حساسیت

در این مورد خاص نیز گیاه‌درمانگران نسخه‌های طبیعی را تجویز می‌کنند. از جمله گیاهانی که به‌طور معمول در دسترس هستند و می‌توان آنها را به‌طور مرتب مصرف کرد یا در رژیم غذایی قرار داد، می‌توان به انگور، بادرنجبویه، خارمریم، دارچین، زردچوبه، شاه‌تره، نارنج، سیاه‌دانه، کندر، گل مغربی، درخت میخک و افدرا اشاره کرد.

شیوه و میزان کاربرد تعدادی از آنها را به‌طور خلاصه شرح می‌دهیم:
انگور یا آب انگور را می‌توان در فصولی که وجود دارد به‌طور تازه مصرف کرد. البته مطالعه در این مورد روی کشمش انجام نشده، ولی به‌احتمال زیاد کشمش هم باید دارای این اثر باشد. بادرنجبویه که از برگ آن استفاده می‌شود، گیاهی با نام علمی Melissa Officinalis از خانواده نعناست که از برگ آن برای کنترل حساسیت و سینوزیت استفاده می‌شود. می‌توان در هر نوبت پنج گرم از برگ آن را به‌صورت دم کرده مصرف کرد.

دارچین از گیاهان معروف و پُرمصرف است که پوست ساقه درخت دارچین است. پوست را به‌صورت پودر در آورید و آن را به اشکال مختلف مصرف کنید. حتی می‌توانید به‌طور مستقیم پودر را با غذاها و مایعات مصرف کنید. مصرف هر نوبت یک تا دوگرم توصیه می‌شود.
زردچوبه از گیاهان با ارزش و دارای خواص زیادی است که باید به‌طور مرتب در غذاها از آن استفاده کرد. مصرف زردچوبه تا روزی سه‌گرم برای افراد بالغ بلامانع است. زردچوبه همچنین دارای خواص ضد‌درد، ضد‌نفخ، ضد‌اسپاسم، ضد‌سرطان قوی، ضد‌التهاب، اشتهاآور، ضد‌حساسیت و ده‌ها خاصیت ارزنده دیگر است.

شاه‌تره گیاهی بوته‌ای با برگ‌های نازک و ریز است که از مصرف بالایی در دنیا برخوردار است. مهم‌ترین خواص شاه‌تره به‌عنوان حافظ کبد و درمان امراض و حساسیت‌های پوستی است که از قدیم مورد استفاده بوده است. برای مصرف آن، میزان پنج گرم از برگ را با یک لیوان آب به‌مدت پنج‌تا10دقیقه بجوشانید، سپس صاف کنید و قبل از سرد شدن بنوشید. مصرف شاه‌تره برای افراد بالغ تا روزی پنج‌گرم بلامانع است.
آب نارنج از دیگر گیاهان ضد‌حساسیت است. آب نارنج را می‌توان با تمام غذاها مصرف کرد. آب نارنج در اثر ماندن ممکن است تلخ شود، لذا بهتر است تازه مصرف شود. گرچه عدد معینی برای مصرف روزانه آن داده نشده است ولی مقدار زیاد آن ممکن است باعث تحریک معده شود. اما به‌نظر می‌رسد مصرف آن تا دو یا سه عدد در روز بلامانع باشد.

سیاه‌دانه نیز از گیاهان سودمند است که علاوه بر ضد‌حساسیت‌بودن خواص زیادی دارد. مهم‌ترین خواص سیاه دانه شامل اثرات ضد‌میکروب، ضد‌سرطان، ضد‌حساسیت، ضد‌ویروس، شیرافزا، ادرارآور، کاهش‌دهنده اوره خون، محرک سیستم ایمنی بدن، محافظ کبد، مقوی معده، محرک تنفس و اثرات دیگر است.البته گیاهان دیگری هم به‌عنوان ضد‌حساسیت وجود دارند که دسترسی به آنها مشکل بوده و یا ممکن است در مواردی دارای محدودیت مصرف باشند.

کد خبر 184245
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز