همشهری آنلاین: محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه گفت که اعمال و اجرای سیاست‌های اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی از جمله مباحث اولویت‌دار سال جدید در قوه قضاییه است.

به‌گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی قوه قضاییه، وی در جلسه مسئولان عالی قضایی افزود: دستگاه قضایی تشکیلات و ساختار مناسب را برای اجرای این اصل و سیاست‌های ابلاغ شده و هماهنگی با قوای دیگر ایجاد می‌کند.

رییس قوه قضاییه گفت: در زمان حاضر هیاتی به ریاست معاون اول قوه قضاییه برای اجرای این سیاستها و شناسایی آسیب‌های ناشی از اجرا نشدن این اصل تشکیل شده است.

وی افزود: برخی از آسیب‌هایی که مانع اجرای اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی است از طریق دستگاه قضایی قابل حل است و نیاز به برخورد قضایی دارد.

هاشمی شاهرودی افزود: احترام به مالکیت مردم و حمایت عملی از آن که در برخورد با تبعیض‌ها نشان داده می‌شود، منحصرا در اختیار دستگاه قضایی است و موجب ایجاد اطمینان در مردم می‌شود.

رییس قوه قضاییه گفت: حمایت از مالکیت مردم، ضمانت اجرا و ایجاد اطمینان به مردم توسط قوه قضاییه صورت می‌گیرد، اما اجرای فرمان مقام معظم رهبری بدون ورود قاطع دستگاه قضایی میسر نخواهد بود.

وی گفت: استفاده از روشهای جدید رایانه‌ای و مسایل مربوط به بانک اطلاعات پرونده‌ها، باید در دادگستری‌ها و سازمانهای وابسته گسترش یابد تا با مدرن‌تر شدن سیستم قضایی کشور، شاهد تسریع و تسهیل در نظام قضایی و رضایتمندی مردم باشیم.

هاشمی شاهرودی اصلاح تبصره ‪ ۱۸‬که منجر به حذف شعب تشخیص دیوان عالی کشور شد را از جمله اقدامات مثبت دستگاه قضایی در سال گذشته عنوان کرد و گفت: با این اصلاحیه فشار از دیوان عالی کشور کاسته خواهد شد.

رییس قوه قضاییه افزود: مراحل متعدد تجدیدنظرخواهی نافی اجرای صحیح و دقیق احکام و خلاف اصل قضایی بودن است که به‌نظر می‌رسد با این اصلاحیه، مراحل متعدد تجدیدنظر خواهی کمتر می‌شود.

لایحه قانون آیین دادرسی کیفری، قانون تشکیلات دادگستری، لایحه دادگاه خانواده و لایحه قانون مجازات اسلامی که بخش عمده‌ای از آن در حال تکمیل و بررسی است از جمله اقدامات دیگر دستگاه قضایی است که در سایه تعامل مثبت و مناسب با قوای مجریه و مقننه صورت گرفته است.

هاشمی شاهرودی درباره فرار شهرام جزایری و دستگیری وی گفت: بحث فرار مجرمین در سایر جرایم نیز وجود دارد، اما ریشه‌دار بودن این پرونده در برخی مسایل سیاسی، منجر به شکل‌گیری تحلیل‌های سلیقه‌ای شد.

رییس قوه قضاییه افزود: با همکاری مناسب وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و قوه قضاییه در پایان سال، این محکوم به کشور بازگردانده شد تا بار دیگر اقتدار دستگاه امنیتی و قضایی کشور موجب خنثی شدن تحلیل‌های غیرمنطقی و خلاف واقع شود.

وی گفت: دامن زدن به این نوع مسایل اقتصادی، موجب ایجاد شبهه و بدبینی مردم نسبت به همه نیروهای نظام خواهد شد و زیر پرسش بردن هر بخشی از نظام موجب زیرسئوال رفتن ارکان دیگر نظام می‌شود.

نتیجه این پرونده مهم اقتصادی نیز منجر به اقتدار نظام شد و امیدواریم افراد در مسایل مشابه، ذوق و سلیقه شخصی خود را در امور دخیل نکنند.

رییس دستگاه قضایی با انتقاد از رسانه ملی گفت: چنین می‌نماید که رسانه ملی باید بهتر عمل می‌کرد، زیرا در هیچ کشوری، حتی اپوزیسیون‌ها نیز با نیروهای داخلی و قوای حاکم اینگونه برخورد نمی‌کنند و بسیاری از حرکتهای رسانه‌ای که انجام شده است، در واقع تیشه به ریشه خود زدن است.

هاشمی شاهرودی همچنین گفت: ایجاد جنگ بین قومیت‌ها و مذاهب از شگردهای دشمنان اسلام است و هرچه پیروزی جبهه اسلام بیشتر شود، تفرقه‌افکنی‌های دشمنان نیز بیشتر خواهد شد.

وی افزود: از مسایلی که مذاهب شیعه و سنی را از هم جدا می‌کند، پرهیز شود، به عقاید یکدیگر احترام گذاشته و اجازه ندهیم زمینه تفرقه بوجود آید و در مقابل زمینه ایجاد تفرقه بین دشمنان فراهم شود.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: ضروری است علما و مراجع اقدامی انجام دهند تا به سایر مذاهب اسلامی اطمینان داده شود که شیعیان قصد ایجاد تفرقه ندارند.

کد خبر 18343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز