دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

شبه‌جزیره سینا یکی از مناطق حساس و پرتنش در مرز مصر و سرزمین‌های اشغالی است که این روزها یک‌بار دیگر خبرساز شده است.

به تازگی در این منطقه حمله‌ای جنجالی شکل گرفت و شورشیان در یک حمله انتحاری به نظامیان مصری یورش بردند.  اسرائیلی‌ها القاعده را مسئول این حمله دانسته‌اند. نظامیان مصری نیز با این نظر موافقند اما گفته‌اند مهاجمان نه‌تنها در شبه‌جزیره سینا بلکه در غزه هم حضور دارند زیرا این روزها شبه‌نظامیان القاعده، حماس را نیز به چالش کشیده‌اند. حماس و اخوان‌المسلمین مصر این حملات را به‌شدت محکوم و اعلام کردند که این حرکت‌ها برنامه‌هایی شوم از جانب اسرائیل است که برای بذر نفاق پاشیدن میان قاهره و غزه طراحی شده است.

اعراب بادیه‌نشین ساکن شبه‌جزیره سینا ده‌ها سال است که نسبت به تبعیض و نادیده‌گرفته‌شدن از جانب دولت مصر اعتراض دارند؛ به همین‌خاطر با شروع قیام‌های مردمی در این کشور کنترل این منطقه از دست دولت مرکزی خارج شد. آنها بارها به لوله‌های گاز و سایر تجهیزات منابع انرژی حمله کرده‌اند و گاهی مرزهای اسرائیل را نیز مورد یورش قرار داده‌اند.

صهیونیست‌ها موقعیت مصر را به‌دقت زیرنظر دارند و امیدوارند نظامیان مصری و دولت مرسی هرچه زودتر به توافق رسیده و امنیت شبه‌جزیره سینا را تأمین کنند تا خطری آنها را تهدید نکند. حتی اگر دولت نوپای مصر بخواهد برای نشان‌دادن اقتدار خود، امنیت را به شبه‌جزیره سینا برگرداند، نگرانی‌های صهیونیست‌ها پایان نخواهد یافت زیرا مرزهای شمالی این رژیم با سوریه روزهای پرتنشی در پیش دارد. فعالیت گروه‌های جهادی و شبه‌نظامیانی نظیر القاعده در سوریه برای حامیان امنیت اسرائیل خبر خوبی نیست زیرا حضور آنها در مرزهای این کشور با اسرائیل تهدیدی جدی به‌حساب می‌آید.

حضور کردهای جدایی‌طلب سوریه نیز بحث مهمی است که می‌تواند شرایط را دستخوش تغییر کند. این افراد نه از دولت اسد فرمان می‌برند نه با مخالفان همراه هستند. آنها تنها با خویشاوندان خود در حکومت خودمختار کردستان عراق در ارتباطند و از آنها کمک می‌گیرند. آنچه برای صهیونیست‌ها نگران‌کننده است، تغییر در معماری قدرت سوریه است که آینده رابطه طرفین را دچار ابهام می‌کند. آنها از آینده بلندی‌های جولان که از سال1967به اشغال خود درآورده‌اند، می‌ترسند زیرا گروه‌های القاعده در بخشی از این قلمرو به فعالیت مشغولند و خروج نظامیان سوریه از این منطقه برای سرکوب شورشیان در قسمت‌های مرکزی، کارشان را راحت‌تر خواهد کرد.

کد خبر 183272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز