همشهری آنلاین: مجله آمریکایی "تایم" در گزارشی با تحلیل علت کاهش شدید تعداد نیروهای آمریکایی در رزمایش نظامی مشترک با رژیم صهیونیستی، دلیل این امر مخالفت آمریکا با حمله‌ نظامی علیه ایران اعلام کرده است.

به گزاش دویچه وله، نشریه‌ آمریکایی "تایم" در گزارشی که در روز جمعه ۳۱ اوت ۲۰۱۲(۱۰ شهریور ۱۳۹۱) منتشر کرد، مدعی شد ارتش آمریکا با کاهش شدید تعداد نیروهای خود در رزمایش مشترک پیش‌رو با نیروهای اسرائیلی، به اسرائیل پیام داده است که آمریکا با حمله نظامی به ایران، مخالف است.

این گزارش "تایم" می‌گوید اسرائیل و آمریکا برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این رزمایش مشترک نظامی را از ۷ ماه پیش آغاز کرده و قرار بود نمایشی هشدارآمیز برای ایران باشد. اما به نوشته "تایم"، منابع موثق در هر دو کشور اعلام کردند که آمریکا تعداد نیروهای خود در این رزمایش را شدیدا کاهش داده است.

"تایم" می‌گوید در حالی که قرار بود دست‌کم ۵۰۰۰ نیروی آمریکایی در این رزمایش حضور داشته باشند، پنتاگون اعلام کرد که تنها ۱۵۰۰ نیرو را برای حضور در این رزمایش اعزام خواهد کرد. برخی منابع می‌گویند ممکن است پنتاگون تعداد نیروها را تا ۱۲۰۰ نفر نیز کاهش دهد.

"تایم" در گزارش خود تاکید می‌کند که کاهش نزدیک به دو سوم نیروهایی که برای حضورشان در رزمایش مشترک برنامه‌ریزی شده بود، می‌تواند در تصمیم حمله‌ احتمالی مشترک به ایران "تاثیرگذار" باشد. این نشریه‌ آمریکایی می‌گوید ایالات متحده‌ آمریکا با این شیوه عملا به اسرائیل پیام می‌دهد که با حمله‌ نظامی به ایران موافق نیست.

پنتاگون کاهش شدید تعداد نیروهای اعزامی در رزمایش را تایید کرده اما می‌گوید که این کاهش نیروها به دلیل "تداخل جدول برنامه‌ها" و "کمبود بودجه" است.

با این‌حال یک مقام بلندپایه‌ی اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود، به تایم گفت: «تصمیم پنتاگون این پیام را به اسرائیل می‌رساند که نباید مشارکت آمریکا در برگزاری رزمایش را به معنای حمایت از تصمیم حمله نظامی به ایران تعبیر کنیم.»

"تایم" به نقل از یک تحلیلگر مسائل اسرائیل می‌نویسد: «حقیقت این است که ما اسرائیلی‌ها به آمریکا اعتماد نمی‌کنیم و آن‌ها هم به ما اعتماد ندارند. و واضح است که آن‌ها نمی‌خواهند به ما پیام دهند که در حمله به ایران کنار ما هستند.»

در عین‌حال برخی رسانه‌های اسرائیلی روز شنبه (۱ سپتامبر ۲۰۱۲) چنین تحلیل کردند که باراک اوباما با اصرار بنیامین نتانیاهو به لزوم حمله‌‌ نظامی به نیروگاه‌های اتمی ایران موافق نیست و با کاهش شدید تعداد نیروها عملا به دنبال "تسویه حساب" با نتانیاهو است.

باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو بر سر برخورد با برنامه‌ اتمی ایران موضع مشترکی ندارند.

رزمایش مشترک اسرائیل و ایالات متحده‌ آمریکا با نام " چالش شرقی ۱۲" قرار است در صحرای نقب در جنوب سرزمین های اشغالی برگزار شود.

اسرائیل نگران است که در صورت حمله‌ نظامی به ایران، به جز حملات تلافی‌جویانه ایران، با پرتاب موشک از سوی نیروهای حماس و حزب‌الله لبنان نیز مواجه شود.

از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نگران هستند که آمریکا در حمله به ایران از اسرائیل دفاع نکند. این رسانه‌ها گزارش می‌دهند که نتانیاهو به دنبال آن است که باراک اوباما را متقاعد کند تا به شکل کتبی تضمین دهد که اگر تا تاریخی مشخص تحریم‌ها پاسخ نداد و ایران غنی‌سازی اورانیوم را ادامه داد، آمریکا در کنار اسرائیل به ایران حمله کند. اما رئیس‌جمهور آمریکا از دادن چنین تضمینی خودداری می کند.

کد خبر 183224
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز