سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پلیس فدرال آمریکا حادثه تیراندازی در معبد سیک‌ها را یک عمل احتمالاً ناشی از تروریسم داخلی محسوب می‌کند.

تروریست

مقامات آمریکایی با اعلام این مطلب افزودند که در حال بررسی روابط مهاجم با گروه‌های نژادپرست سفیدپوست هستند.به گزارش خبرگزاری‌ها، وید مایکل پیج 40ساله کهنه‌سرباز آمریکایی روز یکشنبه با حمله به معبد سیک‌ها در ایالت ویسکانسین شش نفر شامل پنج مرد و یک زن را به ضرب گلوله کشت و خودش هم با تیراندازی پلیس کشته شد.

اف‌بی‌آی که اعلام کرده است با این حادثه به‌عنوان یک نمونه احتمالی از تروریسم داخلی برخورد می‌کند، در حال بررسی سوابق مهاجم است. پیج از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ در ارتش آمریکا خدمت می‌کرده اما به‌خاطر بدرفتاری از ارتش اخراج شده‌است. بنا به گزارش‌ها او در سال ۱۹۹۸ به‌خاطر مستی هنگام انجام وظیفه تنبیه شده بود‎. 

او مسئول تعمیر سیستم موشک هاک و کارشناس عملیات روانی بوده است‎. براساس قانون آمریکا، تروریسم داخلی عبارت است از عملی خطرناک که منظور از آن ارعاب یا مجبور کردن جمعیت غیرنظامی، تأثیرگذاری بر سیاست‌های دولتی از طریق ارعاب یا تأثیر گذاشتن بر اقدام‌های دولت از طریق تخریب وسیع، ترور یا آدم‌ربایی است. با وجود اینکه هنوز انگیزه پیج از این حمله معلوم نشده است، منابع آگاه می‌گویند: وی از نژادپرستان سفیدپوست بوده که در یک گروه موسیقی به نام به «همدلی پایان دهید» فعالیت می‌کرد.

با این سابقه به‌نظر می‌رسد انگیزه وی متفاوت از مهاجم حادثه تیراندازی دو هفته پیش در ایالت کلورادو باشد. در این حادثه، دانشجویی دست به تیراندازی در سینما زد، 12نفر را کشت و سپس تسلیم پلیس شد. پلیس نیز هنوز انگیزه‌ای برای جنایت کلورادو مطرح نکرده است و فقط حرف‌هایی درباره اختلال روانی عامل این حمله مطرح شده‌است.

اما کارشناسان می‌گویند: شاید هدف پیج از آدم‌کشی در معبد سیک‌ها، فرستادن این پیام باشد که دولت باید جلوی ورود افراد غیرسفید را به آمریکا بگیرد. یک توجیه دیگر این است که شاید پیج معبد سیک‌ها را با مسجد مسلمانان اشتباه گرفته باشد، زیرا بعد از 11سپتامبر در آمریکا، سیک‌ها را گاه با مسلمانان اشتباه گرفته و هدف جنایات ضد‌اسلامی قرار داده‌اند.

به هر حال انگیزه این حمله هر چه باشد، این نشانه‌ای از داخلی‌شدن تروریسم در آمریکاست. درحالی‌که مبارزه با تروریسم همچنان توجیه مقامات آمریکایی برای تدابیر امنیتی داخلی و لشکرکشی‌های خارجی است، این مبارزه ممکن است مردم و دولت آمریکا را مقابل هم قرار دهد، زیرا عوامل ترور اکنون دیگر اعراب و رنگین‌پوستان نیستند، بلکه سفیدپوستان آمریکایی هستند.

به آتش کشیدن یک مسجد در آمریکا

یک روز پس از تیراندازی در معبد سیک‌ها در ایالت ویسکانسین، یک مسجد برای دومین‌بار در کمتر از یک‌ماه در ایالت میسوری آمریکا به آتش کشیده شد. به گزارش خبرگزاری هند، پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد که مرکز اسلامی جوپلین در ایالت میسوری پس از به آتش کشیده شدن با خاک یکسان شد.

این مسجد در زمان آتش‌سوزی خالی بوده و هیچ فردی در این آتش‌سوزی آسیب ندیده است. مایکل کیست، مأمور ویژه پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد: ما هنوز در مراحل اولیه تحقیقات خود هستیم. اگر این آتش‌سوزی عمدی باشد ما نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا عامل این آتش‌سوزی را پیدا کنیم.

کد خبر 180339
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز