یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

گروه بیـن‌الـملل: درحـالی‌که میـت‌رامنی، نامزد جمهـوریــخواه انتخابات ریاست‌جمـهوری آمـریکا برای به‌دست‌آوردن حمایت مقام‌های رژیم صهیونیستی ، به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده، مقام‌های فعلی و سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در یک اقدام بی‌سابقه اسرائیل را بزرگ‌ترین جاسوس خاورمیانه خواندند که حتی به دوست و متحد نزدیکی مانند واشنگتن هم رحم نمی‌کند.

سه مقام سابق سیا با سابقه فعالیت در تل‌آویو در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از تلاش گسترده رژیم صهیونیستی برای جاسوسی از آمریکا پرده برداشته‌اند. براساس این گزارش در یکی از تازه‌ترین موارد، رئیس مقر سیا در تل آویو متوجه شده که وسیله ارتباطی او برای تماس با ستاد مرکزی‌ سازمان اطلاعاتی آمریکا در ویرجینیا، دستکاری شده است.

درحالی‌که دولت آمریکا در دوره‌های مختلف بر رابطه راهبردی خود با رژیم صهیونیستی تأکید کرده است مقام‌های ارشد سیا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تأکید کرده‌اند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، رژیم صهیونیستی را مهم‌ترین تهدید ضد‌اطلاعاتی در خاورمیانه می‌داند. یکی از این مقام‌ها که به‌خاطر مسائل امنیتی نام‌شان فاش نشده است در این رابطه گفت: سیا اعتقاد دارد که اطلاعات محرمانه مرتبط با امنیت ملی این کشور در مقابل دیگر کشورهای خاورمیانه بسیار بیشتر از اسرائیل در امنیت قرار دارد. سیا، اسرائیل را تهدید شماره یک علیه خود در خاورمیانه می‌داند.

براساس این گزارش هر چند مقام‌های آمریکا همواره اسرائیل را مهم‌ترین دوست خود دانسته‌اند اما با تنش‌های اطلاعاتی اخیر، مقام‌های امنیت ملی آمریکا به این رژیم به‌عنوان یک تهدید ضد‌اطلاعاتی و متحدی شکننده نگاه می‌کنند. مقام‌های سابق و فعلی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تأکید کرده‌اند که رژیم صهیونیستی با سرمایه‌گذاری گسترده برای به‌کار گرفتن جاسوس‌های خود نشان داده است که علاقه شدیدی برای دستیابی به اطلاعات محرمانه آمریکا ازجمله در بخش نظامی دارد.

گزارش آسوشیتدپرس درباره فعالیت گسترده جاسوسی رژیم صهیونیستی باعث شد تا دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در اقدامی بی‌سابقه با ارسال پیامی متنی به تلفن همراه خبرنگاران این گزارش را تکذیب کند. درحالی‌که مقام‌های ارشد سازمان اطلاعاتی آمریکا ترجیح داده‌اند درباره این گزارش سکوت کنند مقام‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که دو طرف همکاری گسترده‌ای برای مقابله با چالش‌های مشترک دارند و هر ادعایی برخلاف این مسئله بی‌پایه و اساس است.

این در حالی است که سابقه گسترده‌ای از فعالیت جاسوسی رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف ازجمله در خاک آمریکا وجود دارد. در سال ۱۹۸۷ جاناتان پولارد، تحلیلگر اطلاعات در نیروی دریایی آمریکا متهم به جاسوسی برای اسرائیل و انتقال هزاران سند و مدرک محرمانه آمریکایی به این رژیم شد.

این جاسوس اسرائیلی در دادگاهی در آمریکا به حبس ابد محکوم شد و همچنان با ۵۷ سال سن در زندان به سر می‌برد. رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۸ اعتراف کرد که پولارد جاسوس آنها بوده است و به او شهروندی اسرائیل اعطا کرد. نتانیاهو در ژانویه سال ۲۰۱۱ در دیدار با اوباما با اعتراف به رفتار غلط اسرائیل از او خواست که پولارد را آزاد کند؛ مسئله‌ای که با جواب منفی کاخ سفید مواجه شد.

در سال ۲۰۰۶ هم یک تحلیلگر وزارت دفاع آمریکا هم به جرم دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده به دو دیپلمات اسرائیلی به تحمل بیش از ۱۲ سال حبس محکوم شد. پس از ۱۱ سپتامبر دولت بوش تلاش کرد که همکاری خود را با برخی سازمان‌های اطلاعاتی به‌شدت گسترش دهد؛ رژیم صهیونیستی اما در آن زمان حتی در جدول ارزشگذاری آمریکا از دستگاه اطلاعاتی رژیم قذافی پایین‌تر قرار گرفت.

به عقیده بسیاری درحالی‌که آمریکا و رژیم صهیونیستی روابط نزدیک گسترده‌ای دارند جنگ اطلاعاتی دو طرف به خوبی گستردگی فعالیت جاسوسی اسرائیل را در کشورهای مختلف نشان می‌دهد. افشای بی‌سابقه این مسئله در حالی صورت گرفته که باراک اوباما و رقیبش میت رامنی در تلاش برای به‌‌دست‌آوردن حمایت اسرائیل برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

کد خبر 179206
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز