یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابعی در سازمان‌های اطلاعاتی و جوامع رایانه‌ای اعلام کرده‌اند دست‌کم چهار بد‌افزار دولتی با توانایی ایجاد خرابکاری‌های سایبری مشابه با فلیم، دوکو و استاکس‌نت درسرتاسر جهان فعالیت داشته و تمامی کشورهای خاورمیانه به این بدافزارها مجهزند.

متخصصان امنیت رایانه اعلام کرده‌اند تعداد ماموریت‌های انجام شده بسیار بیشتر از حدانتظار بوده و این بد‌افزارها از سال 1996 درحال ساخت و تکمیل بوده‌اند، یعنی از زمانی که اینترنت تحول خود را از شبکه‌ای دولتی و آکادمیک به شبکه‌ای عمومی و بین‌المللی آغاز کرد.

یکی از متخصصان نزدیک به وزارت اطلاعات انگلستان که در زمینه مبارزه با این نوع بد‌افزارها فعالیت دارد معتقد است کشورهای زیادی هستند که به چنین بدافزارهایی مجهز هستند. تمامی کشورهای خاورمیانه، پاکستان و تمامی دولت‌های اقماری شوروی سابق به این بدافزارها مجهز شده‌اند.

به گفته متخصصان،‌ امروزه هر کشوری به زرادخانه‌ای مجهز است که بخشی از آنها برای دفاع و مبارزه و بخشی برای مصارف اطلاعاتی به کار گرفته می شوند. تعدادی از این سلاح‌ها بسیار کلیدی بوده و ابزار‌های مختلف در آنها کاربردهای متفاوتی دارند. تعدادی از این سلاح‌ها بسیار آشکار و مشخص هستند اما تعدادی از آنها مخفی و ناشناخته بوده و از قابلیت حمله کردن برخوردارند.

طی سال‌های گذشته، کشف ویروس‌های استاکس‌نت، فلیم، دوکو و گاوس موضوع بد‌افزار‌های دولتی را به زیر ذره‌بین کشانده است. بر اساس گزارش‌های موجود استاکس‌نت محصول مشترک آمریکا و اسرائیل بوده و در اسرائیل مورد آزمایش قرار گرفته است تا بتواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران و غنی‌سازی اورانیوم را با اخلال مواجه سازد.

سوظن‌ها درباره اینکه آژانسهای اطلاعاتی از گذشته‌های دور درحال توسعه چنین سلاح‌هایی بودند توسط یکی از متخصصان رایانه‌ای که با سازمان‌های اطلاعاتی غربی همکاری دارد به تایید رسیده است. به گفته این متخصص که نامش آشکار نشده‌است، چنین فعالیت‌هایی از سال 1996 بر روی بد‌افزاری آغاز شد که برای آلوده‌ساختن وب‌سایت‌ها به کار گرفته می‌شد و سپس می‌توانست موقعیت افراد را ردیابی کرده و سیستم‌های رایانه‌ای آنها را نیز آلوده ساخته و اطلاعات محرمانه آنها را به سرقت ببرد. این بد‌افزار به واسطه یک تک پیکسل متصل به آدرس سایتی که از طریق وب‌سایتی امن و سالم تحت کنترل سازمان‌های اطلاعاتی بود فعالیت می‌کرد. درصورتی که این آدرس توسط کاربر هدف باز می‌شد، سازمان اطلاعاتی می‌توانست برای آلوده ساختن رایانه هدف،‌ بدافزار را ارسال کند.

به گفته این متخصص چنین فعالیت‌هایی اساس و پایه رویداد‌هایی هستند که امروز دیده می‌شوند. به گفته وی بسیاری از برنامه‌های مورد استفاده صنعت تبلیغات را می‌توان به گونه‌ای بازسازی کرد که به بدافزاری با قابلیت‌های سرقت اطلاعات تبدیل شود.

پاتریک تیرل فرمانده نیروی دریایی در انگلستان معتقد است توسعه و رشد سریع سلاح‌های سایبری امری اجتناب‌ناپذیر بوده‌است. به گفته وی امروزه بسیاری از کشورها توانایی ساخت چنین سلاح‌هایی را دارند. وی معتقد است زمانی که غول چراغ جادو توسط استاکس‌نت از درون چراغ آزاد شد، رقابت بر سر داشتن سلاحی سایبری برای هر کشور همچنین سبقت گرفتن برای داشتن بد‌افزاری بهتر شدت گرفته است.

بر اساس گزارش گاردین، مارک ریبرن، مدیر عامل شرکت کانتکست که در زمینه دفاع دربرابر خرابکاری‌های سایبری فعالیت دارد می‌گوید صنعتی جدید در زمینه سرقت اطلاعات متولد شده که تا یک سال پیش وجود نداشت. این سلاح‌ها تانک نیستند، بلکه سیستم‌های تجسسی هستند که اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. در نهایت همه‌چیز به این بستگی خواهد داشت که اطلاعات مسروقه در چه زمینه‌ای به کار گرفته شوند.

کد خبر 183150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز