همشهری آنلاین: یک موشک بدون سرنشین ناسا، روز پنجشنبه پس از یک هفته تاخیر سرانجام توانست دو فضاپیمای مجهز این سازمان را برای بررسی کمربندهای تابشی شدید زمین به مدار پرتاب کند

کاوشگرهای دوقلوی ناسا به کمربندهای تابشی زمین پرتاب شدند

به گزارش ایسنا، کاوشگرهای دوقلوی توفان کمربند تابشی در ساعت 08:05 به وقت گرینویچ بر روی موشک اطلس پنج از فلوریدا به فضا ارسال شدند.

این پرتاب ابتدا برای 23 اوت(دوم شهریور) برنامه‌ریزی شده بود اما به دلیل مشکلات فنی و همچنین توفان گرمسیری ایزاک در روز پنج شنبه انجام شد.

فضاپیمای جدید پیگیری تابش، پس از یک دوره راه‌اندازی 60 روزه در مدار، مرحله علمی ماموریت دو ساله خود را با هدف کمک به دانشمندان در درک چگونگی تاثیر دو کمربند دوناتی شکل وان آلن بر آب‌ و هوای فضایی زمین آغاز خواهد کرد.

برای جلوگیری از آسیب دیدن این کاوشگرها توسط ذرات پرانرژی باردار خورشیدی در محیط سخت تابشی، اجزای اصلی هر فضاپیما با 8.5 میلی‌متر آلومینیوم پوشش داده شدند.

بخش داخلی کمربند تابشی وان آلن معمولا از بالای جو زمین تا ارتفاع حدود شش هزار و 437 کیلومتری گسترده شده و بخش خارجی آن از حدود 13 هزار تا 42 هزار کیلومتر وسعت دارد. این کمربندها دینامیکی بوده و در جریان توفان‌های خورشیدی می‌توانند تا میزان زیادی گسترش یابند.

پرتاب موفق کاوشگرهای دوقلوی ناسا به کمربندهای تابشی زمین

اگرچه این کمربندها در سال 1958 کشف شده‌اند اما تاکنون اطلاعات بسیار ناچیزی از آنها در دست است و دانشمندان امیدوارند این دو کاوشگر تقریبا همسان 635 کیلوگرمی مجهز به هشت ابزار علمی بتوانند در کشف اسرار این پدیده‌ها کمک کنند.

این کاوشگرها حدود 1.8 در 1.2 متر هستند که در زمان استقرار صفحات خورشیدی آنها این وسعت به 3.2 متر می‌رسد.

کد خبر 183079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز