مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: چندین دهه است که بحث ساخت یک آسانسور فضایی که بتواند ربات‌ها یا انسان‌ها را از زمین به فضاپرتاب کند مورد بحث قرار دارد اما اخیرا یک شرکت که توسط یکی از محققان سابق ناسا اداره می‌شود اعلام کرده که می‌تواند با استفاده از فناوری روز یک آسانسور فضایی روی سطح ماه بسازد

آسانسور فضایی روی سطح ماه

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت LiftPort در نظر دارد با جمع کردن بودجه 8 هزار دلاری با استفاده از سایت جمع کردن بودجه با کمک عمومی نخستین گام خود را در ساخت یک سکوی بالونی متحرک که به زمین بسته می‌شود تا یک ربات 2 کیلومتر در آسمان بالا برود را اجرایی کند.

جمع کردن این بودجه همچنین مساوی با بازگشت شرکتی است که طی دوره 2007 تا 2012 در نتیجه رکود اقتصادی تعطیل بوده است.

مایکل لین رئیس شرکت LiftPort اظهار داشت: حدود شش ماه قبل ما پیشرفت قابل توجهی داشتیم، پیشرفتی که می‌تواند تمدن انسان را متحول کند، اکنون ما می‌خواهیم سایرین هم بخشی از آن باشند.

وی افزود: این پیشرفت شرایطی را برای شرکت ما فراهم کرده تا بتوانیم با استفاده از فناوری کنونی یک آسانسور فضایی روی ماه بسازیم و همچنین با یک راهکار پرتاب واحد موشک به سادگی موشکی شبیه به اسپاتیک در اختیار داشته باشیم. این طرح می‌تواند ظرف هشت سال به واقعیت تبدیل شود.

یک آسانسور فضایی روی ماه می‌تواند با دشواری‌های کمتری نسبت به یک آسانسور فضایی روی زمین ساخته شود چرا که ماه از گرانش کمتری برخوردار است و عملا هیچ اتمسفری ندارد، این عوامل موجب می‌شود که موادی که برای این پروژه به کار می‌رود به دقت انتخاب شوند.

لین طی سال‌های 2001 تا 2003 با موسسه طرح‌های پیشرفته ناسا روی آسانسور فضایی کار می‌کرد. وی این شرکت خصوصی را در سال 2003 تأسیس کرد و ایده خود را پیش از تعطیل شدن شرکت با ربات‌های آزمایش تا ارتفاع 1.6 کیلومتر آزمایش کرده است.

اما ایده سکوهای بالونی برای ماه عملی نیست، این ایده می‌تواند به عنوان وسیله ارتباطی کم هزینه برای مثال برای ارائه اینترنت WiFi در زمین، نظارت بر برداشت محصولات، مراقبت از عدم وقوع آتش در جنگل یا حتی انتقال دوربین برای وجود یک چشم در آسمان پس از وقوع وقایع طبیعی به کار رود.

این شرکت که تازه به حالت عادی خود بازگشته است یک حد بودجه متوسط در نظر گرفته و هنوز در حال آموزش یک گروه از داوطلبان است. بسیاری از اعضای سابق این شرکت به پروژه‌های دیگر ملحق شده‌اند.

این شرکت درنظر دارد این بودجه خود را به سه میلیون دلار برساند تا تسهیلات مطالعه برای پروژه آسانسور فضایی ماه فراهم شود.

کد خبر 182813
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز